zonnebloemolie in mijn TDI.

Gestart door rudie, 04-05-2005 09:23:09

Vorige topic - Volgende topic

rudie

ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en een doos met 15 literflessen zonnebloemolie a 0,59 euro bij de aldi gekocht en gisteren in de tank gekiept. ik had er op dat moment nog 17 liter diesel in zitten dus rijdt ik ongeveer half om half. rijden doet ie er prima op maar je ruikt het wel.

advolvos

beste rudie, succes er mee.
volgens www.autobild.de rijdt in Duitsland 4% op biodiesel. als je daar als zoekwoord biodiesel intypt vind je allerlei info. de dieselpomp schijnt bij biodiesel een nogal kritisch onderdeel te zijn.

Lothian

Zonnebloemolie is dikker dan diesel en daardoor krijgt de brandstofpomp het meer voor de kiezen .
Toen ik mijn 940 met de vw/audi diesel motor reed was dat geen probleem omdat de pomp van Bosch was en die kunnen daar blijkbaar tegen.
(Overigens tankte ik toen sla-olie van de A*DI ) ;D
Ik weet niet wat voor pomp er is gebruikt in de 850 diesel , maar even het uitzoeken waard...

Hen3

hmmm... prijstechnisch interessant. Zo lang je het blijft mixen gaat het goed?

Ik ben overigens vorige week naar München geweest (totaal weer 2245 km gereden... heerlijk ;D CC op 180 en cruisen maar... ) en kwam onderweg achter op een MB op biodiesel of iets dergelijks. 't Was net een patatkraam.... kreeg er bijna honger van  :P

Christiaan

Merk van de pomp doet er m.i. niet zo toe.
Met de huidige commonrail systemen is de kwaliteit van de diesel zeer belangrijk en lijkt sla olie mij niet aan de vereiste eigenschappen te voldoen.
Trouwens, is het wel toegstaan? Onduiken van de belasting?
Christiaan

reneetje

Citaat van: Christiaan op 04-05-2005 11:31:29

Christiaan

Dat doe je met rode diesel, is ietsie duurder dan die  friettent olie en voor je motor absoluut niet schadelijk.
De kans dat je aangehouden wordt door de douane is minimaal, (wordt je wel gepakt dan is de bekeuring €10 per liter tankinhoud.)
Ken zeer veel mensen die dit doen, en tot nu toe ken ik 1 persoon die gepakt is in een tijdsbestek van 20 jaar.

Rene 8)

Christiaan

Citaat van: reneetje op 04-05-2005 11:37:39

Ken zeer veel mensen die dit doen, en tot nu toe ken ik 1 persoon die gepakt is in een tijdsbestek van 20 jaar.

Rene 8)

Ik ben nog van de oude stempel: "wat niet mag dat mag niet"

Hen3

Citaat van: Christiaan op 04-05-2005 11:31:29

lijkt mij wel.... ik mag er ook water in gooien als ik dat wil. Rijdt wel moeilijk.
Rode diesel is inderdaad een uitzondering. Bij wet is geregeld welke voertuigen op deze lager belaste brandstof mogen rijden.

Hen3

Citaat van: Christiaan op 04-05-2005 11:42:52

durf jij met je hand op je hart te beweren dat je je altijd aan deze regel houdt?  ::)

reneetje

Citaat van: reneetje op 04-05-2005 11:37:39

Rene 8)

Helemaal mee eens, alleen als het over belastingontduiken gaat (volkssport nummer 1) heb ik er totaal geen probleem mee.

Rene ;)

konniekip

Citaat van: rudie op 04-05-2005 09:23:09
ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en een doos met 15 literflessen zonnebloemolie a 0,59 euro bij de aldi gekocht en gisteren in de tank gekiept. ik had er op dat moment nog 17 liter diesel in zitten dus rijdt ik ongeveer half om half. rijden doet ie er prima op maar je ruikt het wel.
Stoere actie!  ;D

konniekip

een liter wasbenzine is ook goedkoper dan benzine aan de pomp.. Zou dat ook in de tank kunnen?

Wat zou het toch heerlijk zijn om gewoon water in je tank te kunnen gooien...

Christiaan

Citaat van: Hen3 op 04-05-2005 11:47:35

durf jij met je hand op je hart te beweren dat je je altijd aan deze regel houdt?  ::)

Ik zeg niet dat ik nooit iets doe wat niet mag maar om daar nou een volkssport van te maken.................. en nu stop ik met de discussie anders wordt ik straks nog voor een fatsoensrakker uitgemaakt ;D
Christiaan

advolvos

http://www.autobild.de/aktuell/neuheiten/artikel.php?artikel_id=2680&artikel_seite=0
Volgens dit artikel houdt Volvo niet zo van biodiesel en wil Bosch voor de pomp ook niets garanderen.

daytonawim

collega hier rijd op slaolie in zijn mazda 6 :-) en andere met een benz 300d (oude model) rijd op alles als het maar iets met de naam olie in vookomt.
zelfs afgewerkte frituur olie

En idd, slaolie is het goedkoopst in literflessen.