Even voorstellen! (en een vraagje)

Gestart door Arjan FTM, 24-03-2017 11:16:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjan FTM

Hallo,

mijn naam is Arjan en een maand of 2 geleden heb ik via MP een '95 850 2.3 20V estate automaat gekocht.

Ik heb in het verleden heel veel pech met auto's gehad en omdat onze vorige auto voor meer geld gerepareerd zou moeten worden dan hij nog waard is, besloten we voor iets anders te gaan kijken. Met een zeer beperkt budget, maar wel de wens een veilige, solide, ruime (en als het éven kon leuke) auto te vinden, kwamen we na enige duizenden advertenties bij onze huidige 850 uit. Recent nieuwe distributieriem, nog bijna een jaar APK, bijna volledige onderhoudshistorie vanaf de eerste gereden kilometer inclusief facturen, van binnen als nieuw, propvol opties en lopen als een zonnetje voor €1750,00. Kortom, dat was/leek dus een hele redelijke deal.

Nu heb ik gelijk een vraagje. (als dat ook in dit topic mag)

De auto reed (en rijdt op zich) heerlijk maar een paar weken terug heb ik de computer laten vervangen.
De reden hiervoor was dat het beruchte tandwieltje in het tellerwerk was afgebroken waardoor de kilometerteller al even geleden ermee op was gehouden. Dit wilde ik graag gemaakt hebben dus contact gezocht met een vrij bekende specialist op het gebied van Volvo-electronica.
Het begon al met dat de km-stand volgens hem ruim een halve ton hoger lag dan de vorige eigenaar had aangegeven, 377.982 ipv 325.000.
Toen de computer vervangen, maar wel van een Amerikaans model naar een Europees model. (De 850 is ooit in Amerika gebouwd en vrijwel direct daarna deze kant op gekomen)

De nieuwe computer gaf direct een motor-management lampje, waarbij de reparateur aangaf dat het draadje dat dat lampje aanstuurde, bewust was losgekoppeld in de oude computer. Alarmbellen dus...... Met het advies er zeker eens naar te laten kijken vertrokken we weer, maar na een paar honderd meter ging het driehoekje op het dashboard ook knipperen, wat dus een foutmelding mbt de automaat aangeeft. Ook de lampjes bij de schakelknop tussen de economy- en sportstand knipperen.
Direct rechtsomkeert gemaakt en gevraagd wat er aan de hand zou kunnen zijn. Helaas had hij het op dat moment erg druk met verschillende klanten en werd ik voor m'n gevoel een beetje afgewimpeld. (Er zijn overigens ongetwijfeld legio mensen hier die de beste man kennen en ik wil hier ook zeer zeker geen kwaad over iemand spreken of voorbarige conclusies trekken, in het geheel niet zelfs, ik vertel alleen mijn ervaring van die dag.)
Afgedropen en naar huis rijdend leek me nu ook op te vallen dat het schakelen minder soepel ging, al wil ik best toegeven dat dat misschien deels tussen mijn oren zat. Schakelen gaat nu overigens prima, maar als hij koud is, dan loopt hij bij alleen de eerste keer schakelen van z'n 1 naar z'n 2 veel hoger door in z'n toeren, tot hij uiteindelijk met een schokje 'doorschiet' naar de volgende versnelling. Daarna gaat het prima. Mijn vader rijdt al 6 jaar een V70 en hij weet niet beter dan dat zijn auto zo schakelt als hij koud is, dus wellicht valt het mee, maar feit is wel dat dit pas optreedt, NA dat de computer is vervangen.

Via via terechtgekomen bij Auto Rima in Druten om de computer uit te lezen. En wat bleek...... Het draadje om de computer uit te lezen was afgeknipt! Waarbij dus gelijk de vraag ontstond, hoe had dan de reparateur van de computer de kilometerstand uit kunnen lezen?

Ik begon me nu dus toch af te vragen of het allemaal wel zo eerlijk was gegaan. Plus dat ik nu niet eens weet áls iemand niet helemaal netjes heeft gehandeld, wie dan? De verkoper of de reparateur.... of zelfs allebei?
Bij auto Rima heeft de monteur een nieuw plugje gesoldeerd om de computer uit te kunnen lezen, wat de volgende meldingen gaf

Automaat
2 - 3 - 2 Geen signaal snelheidsmeter

Motor
3 - 1 - 5 Evap signaal

2 - 3 - 2 Lamba bovengrens

Hun conclusie was dat ófwel de automaat kapot is/vervangen dient te worden, (laat nou de reden van de aanschaf van een hopelijk in goede staat verkerende Volvo zijn geweest dat ik liever niet direct na aanschaf €1100 aan reparaties wilde doen) ófwel dat er technisch gezien niets aan de hand is, maar dat de Europese computer niet goed kan communiceren met de Amerikaanse automaat. Het voorstel was om een keer terug te komen met de oude computer, die ik nog heb, en te kijken wat er met de foutmeldingen gebeurt als de oude computer er weer in zit. Dit wil ik ook met liefde proberen, maar Druten is niet bepaald bij de deur voor mij, dus wilde ik ook hier even kijken of ik hier eerst wat wijsheid of advies kan opdoen. Verder iedere Volvo-gespecialiseerde garage die ik spreek, verwijst me linea recta door naar de man waar de computer is vervangen omdat hij schijnbaar een van de weinigen is die hier verstand van heeft.
Hier sta ik vanwege mijn eerste ervaring niet enorm om te springen als ik heel eerlijk ben, al kan het best zijn dat het toen een toevallige samenloop van omstandigheden was. Plus dat hij zegt, laat er in een garage naar kijken, en de garages zeggen, je moet ermee naar hem toe. What to do......?

Hij zei toen ook "dan zal hij wel flink wat benzine gebruiken", wat ook klopt. Kan dit ook verklaard worden aan de hand van een van die meldingen?
Waar ik ook benieuwd naar ben: mocht het nou toch slechts een communicatieprobleem zijn, is het dan niet mogelijk om het tellerwerkje uit de Europese computer te halen en dat in de originele Amerikaanse te monteren?

Ik hoop heel erg dat hier mensen zijn die me op weg kunnen helpen, want ondanks dit euvel, ben ik ontzettend blij met de 850 en hoop ik er nog een hele tijd van te kunnen genieten, met zo min mogelijk knipperende lampjes op het dashboard!

Excuses voor het eindeloze verhaal, aangenaam kennis te maken en alvast dank voor eventuele reacties!

Arjan

UserID6342

Welkom hier, maar snap helaas weinig van het verhaal :(  Welke computer is vervangen ?  Als ik jouw verhaal zo lees, is het tandwieltje in de klok gemaakt en de boordcomputer (!!) vervangen voor een Europees model.  In principe zou dit moeten gaan, maar niet op alle modellen !

Wat ik verwacht is dat je nu sluiting in je dashboard maakt / hebt waardoor die kerstboom gaat branden.

De computer uitlezen bij Rima en dat draadje solderen, betreft de ECU en is een heel ander verhaal.  Ik verwacht ook dat je een OBD-I systeem hebt onder de kap om uit te lezen met een zogenaamde pig-tail.  En dan klopt het verhaal ook weer dat je niet straffeloos iedere boordcomputer zo in je dashboard kunt drukken.  Maar het zijn 2 heel verschillende computers en hebben niets maar dan ook niets met elkaar van doen.

De pig-tails sneuvelen wel vaker en dan kan er idd een ander draadje met een AMP stekker erop aan gesoldeerd worden.

V70geRwin

Hoi Arjan, welkom.

Welke computer gaat het over?
Die van de automaat bak of van de motor?
Zet eerst de oude computer maar eens terug.

Waar woon je?
Wellicht kan er iemand mee kijken met je en codes uitlezen.

Vulk

En bij welke specialist ben je geweest?

Arjan FTM

Hallo allemaal,

dank voor de reacties en sorry als het verhaal blijkbaar een beetje onduidelijk is. Ik ben sowieso geen licht op het gebied van autotechniek en dit is ook mijn eerste Volvo.
Met computer bedoel ik de unit in het dashboard. Dit was dus een Amerikaanse versie met aanduidingen in gallons en miles. Dit vind ik eigenlijk ook nog wel z'n charme hebben, maar die is dus omwille van het afgebroken tandwieltje vervangen door een andere unit. En dat lijkt dus niet helemaal vlekkeloos te werken. Is het ook niet gewoon mogelijk om het tellerwerkje in de oude computer te vervangen? De meest ideale situatie voor mij zou denk ik zijn: de oude unit, met miles en gallons aanduidingen, (want km aanduiding staat er net zo goed op, alleen wat kleiner), met een vervangend/gerepareerd tellerwerkje dat als het even kan dus wel in kilometers telt. Nogmaals, ik heb hier geen kaas van gegeten, dus misschien stel ik wel iets heel raars voor, maar het lijkt me ook weer niet helemaal ondenkbaar.

De specialist waar ik geweest ben, (nogmaals, geen kwaad woord, want het kan allemaal toeval zijn. Ik kan niks waterdicht onderbouwen!) is ETS in Nieuwendijk.

Ik woon overigens in Zundert, vlakbij Breda, mocht iemand daadwerkelijk bereid zijn om eens een blik mee te werpen.

Nogmaals dank voor de reacties! Fijn dat ik hier hopelijk wat duidelijkheid kan vinden!

volvobug

Alleen het tandwieltje vervangen is mogelijk, afdoende en veelvuldig hier beschreven. Je kunt dus gewoon de originele unit gebruiken met een neiuw tandwieltje.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

cornelis-b

ETS is nota bene een van de leveranciers van het beruchte teller tandwieltje. Dat hij de complete unit vervangt vind ik dan een vreemde zaak.

http://www.ets1.nl/volvo-850.html
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

henry classic v70

Hier staat de complete beschrijving (van Powerpete) van het vervangen van dat tandwieltje
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,37455.msg1267606.html#msg1267606
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

mehrzahl

Hoi Arjan, het tellerwerk is gewoon losneembaar. Ik heb het een paar maanden geleden zelf gedaan; is wel wat gepriegel maar niet moeilijk. Gewoon veel schroeven, niks kwijtraken en foto's maken hoe je het uity elkaar gehaald hebt.
Overigens woon ik in Etten-Leur dus als je nog een keer advies oid nodig hebt, laat maar weten. Ik heb zelf een 850 2.5 20V uit '92 waar ik het nodige aan moet doen om hem op de weg te houden :-)

cornelis-b

Zo te zien heeft de topic starter er niet zo veel haast mee of viert hij vakantie want laatste keer online was eind maart ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien