Mijn volvo is een BODEMLOZE PUT

Gestart door will, 07-05-2005 20:09:16

Vorige topic - Volgende topic

will

K'zag dat ik niet de enige ben die z'n Volvo zat is.(klote volvo)

ik heb net na veel problemen met lambnasensors/temp.sensors/APK afkeur emissie etc. een nieuwe computer in m'n auto laten zetten.(volgens de monteurs zat er een verkeerde in maar heb ik wel 1 jaar zonder problemen gereden)
Na 2 weken geen problemen meer te hebben heeft RICA weer een Chip geplaatst.
En ik krijg nu weer problemen.

Temp.Sensor alweer kappot!! Is vervangen en na 3 dagen weer stuk!!
Gevolg is dat de koeler blijft blazen(ook bij stilstand stopt ie niet)
Daarnaast accelereert hij als een zieke kip.Horten en stoten.Terwijl ik wel 98 tank.Massameter vervangen maar geen resultaat.

Problemen zijn onstaan na plaatsen(bij eerste computer) van een BS filter en opschroeven wastekate.Hier hoeft overigens niet het probleem te liggen maar is puur gevoelsmatig.

Deze week gaan we proberen de klachten te verhelpen door de benzinepomp(druk) te controleren,maar wellicht is dit ook niet de oorzaak.

Zijn er onder ons techneuten die mij (ons) kunnen adviseren??????

Als de problemen niet verholpen worden rij ik voortaan in een eend.

will

o ja, ik rijdt een V 70 R awd 1998

Boeijke

Citaat van: will op 07-05-2005 20:12:24
o ja, ik rijdt een V 70 R awd 1998

Das duidelijk. Dat staat ook al onder je tulpjes ;)

Voor de rest kan ik je niet helpen. Maar der is vast voldoende kennis hier om je een eind op weg te helpen. Verder Vindt ik het wel vreemd dat het net na het chippen de ellende weer begint.

Sterkte,

Willem

thuur

Lijkt me zaak dat je eerst wastegate weer terugschroeft.

Dan spanningsregelaar aan de dynamo controleren. Zoveel kapotte sensors kan haast geen toeval zijn.

Massarails, accupolen en betreffende sensorsstekkers schoonmaken. Dit om een eventueel slecht contact uit te sluiten. Bekabeling nakijken en evt. goedleggen.

Een nieuwe sensor kan af-fabriek defect zijn, heb ik ook al eens meegemaakt. Onder garantie vervangen. Gaat een temperathuursensor trouwens kapot van hoge temperathuren? Thermostaat vervangen in dat geval. Loopt de temp.meter op of blijft ie netjes op 3u?

De koeler blijft niet blazen omdat het relais stuk is? Even op tikken, als ie blijft plakken zou de fan dan stoppen.

Slecht optrekken zou ik eerst in de ontsteking zoeken. Bougies, kabels, verdeelkap en rotor vervangen (of is dat gebeurd?). Dan bobine controleren. Ook hier eerst contacten reinigen. In het donker mag je geen blauwe flitsen zien over de bobine gelijk met het toerental, dan is ie doorgeslagen.

Suc6 ermee en we horen graag hoe het verder loopt! ;)

Gr 8)

will

dank voor de tips ik da ze de monteur voorleggen.

Wat de tem.sensor betreft: na warme motor bij nieuwe start gaat de koeler blazen en gaat de Lambna lampje branden.Ook het toerental is dan onregelmatig.Temp staat op 3u.

Het stoterig optrekken is aanwezig na de chiptuning.(wategate??)Em alleen bij volgas

thuur

Ok, en dan zou ik ook even teruggaan naar RICA en hun het probleem voorleggen. Als het na de chip is gekomen, lijkt het me dat zij er naar moeten kijken. Kan toeval zijn dat er gelijk iets is gaan haperen, maar laat hen eerst hun licht erover schijnen.

Gr 8)

will

het probleem is dat de temp.klachten zich ook voordeden voordat ie gechipt was bij de oude computer ;)

thuur

Citaat van: will op 07-05-2005 22:58:55
het probleem is dat de temp.klachten zich ook voordeden voordat ie gechipt was bij de oude computer ;)

Het stoterig optrekken bedoel ik dus ook ;)

Gr 8)

will

Bedankt voor de duidelijke tip Ludo.

Bij uitlezen geeft hij een storing aan van de temp.sensor.Staat dat in verbinding met de relais?Als de ventilator blijft draaien trek ik bij parkeren die stekker er even uit.Als ik hem gelijk weer terug druk gaat ie weer draaien.Na een langere pauze funtioneerd hij weer.

Jeroentjuh

Temp. sensor? Vervang je thermostaat eens, als deze nie of slecht werkt krijg je bijna altijd een foutcode van die temp. sensor, deze sensor wordt dan vaak vervangen terwijl dat het probleem helemaal niet is. Duz gewoon ff een nieuwe thermostaat erin...

En kijk je verdelerkap + bougiekabels ook eens ff na....

En die wastegate gewoon weer terugzetten. Wisten de heren van Rica ook dat je hieraan heb gedraaid?

s©ub@

Is het toevallig ook een automaat?

Dat zou het optrekken enigzins kunnen verklaren mijnsinziens, ik heb het namelijk bij mijn T-5R (automaat) ook gehad voordat ik de BLITZ installeerde, tot explosies in de uitlaat aan toe. Op de een of andere manier kon de automaat computer het (gechipte) programma niet helemaal aan omdat de turbodruk continu hoog blijft en de wastegate wel een opdracht tot openen kreeg maar niet voldoende druk kwijt kon (spike in de curve van de turbodruk tot 1.6 bar aan toe!) Met de BLITZ kan ik die spike er heel mooi uitvlakken maar met verandering van het weer dan wil de wagen nog wel eens na detoneren... (stotterend optrekken in hoog toerenbereik) Half of driekwart gas geven is op zo'n moment ook een optie; misschien de moeite van het proberen waard?

Ik neem aan dat je de airco aan hebt staan?
Probeer eens de airco uit te zetten, dan is de fan ook meteen een heel stuk rustiger; deze begint, als de airco aanstaat, nagenoeg meteen te blazen als je de motor start en slaat pas uit als de motor weer onder de vastgestelde temp komt...

suc6
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

wepster

ik denk dat je relais blijft hangen aan de storing te horen (is de meest goedkoopste en de snelste oplossing) mocht het niet zo zijn kan het inderdaad de termostaat zijn (gelukkig ook niet duur )(maar wel een kl##te karwei)
en voor het stotteren zou ik inderdaad naar rica terug gaan die heren zullen je zeker kunnen vertellen wat er aan de hand is en je eventueel er bij helpen het op te lossen (ik hoor er alleen maar goed comentaar over (de servic bedoel ik dan))

sterkte van wepster gewenst (en een snelle oplossing)

will

Citaat van: wepster op 08-05-2005 14:09:42
ik denk dat je relais blijft hangen aan de storing te horen (is de meest goedkoopste en de snelste oplossing) mocht het niet zo zijn kan het inderdaad de termostaat zijn (gelukkig ook niet duur )(maar wel een kl##te karwei)
en voor het stotteren zou ik inderdaad naar rica terug gaan die heren zullen je zeker kunnen vertellen wat er aan de hand is en je eventueel er bij helpen het op te lossen (ik hoor er alleen maar goed comentaar over (de servic bedoel ik dan))

sterkte van wepster gewenst (en een snelle oplossing)

dank je wepster.

Het is geen automaat maar schakelbak.

Conclusies die ik nu gehoort heb:wastegate terug stellen/eventueel druk meten voor het probleem horten en stoten.
Temp.sensor probleem zoeken in de relais of thermostaat.

Wordt deze week aan gewerkt

BenC70ES

:-\ Nu heb ik sinsd gisterenavond ook dat als ik de motor uitzet de koelventilator begint te werken voor ong. 10 min. dan valt hij uit...

Ook als ik de wagen eventjes start en uitzet begint hij direct te blazen  ???

Alle stekkers zitten volgens mij nog goed, of misschien heb ik tegen de temperatuur sensor gestoten bij het vervangen van de gasklep?!? Zit die trouwens ong. vooraan in het midden van het blok?

Denk dat ik voorlopig ff de zekering eruit neem...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

M a r c

Citaat van: will op 07-05-2005 21:19:40
Het stoterig optrekken is aanwezig na de chiptuning.(wategate??)Em alleen bij volgas

Lijkt me een ontstekingsprobleem. Tijd voor nieuwe bougiekabels, rotor en verdeelkap. Kijk ook of de bougies niet aan vervanging toe zijn.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl