PNP switch en andere storingen, is er een verband?

Gestart door volvo jan, 01-05-2017 21:43:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvo jan

Vraagje: de pnp switch van de automaat bak van mijn V70R AWD  ga ik vervangen vanwege de bekende storingen,staat in backorder bij de dealer.
Ik kan nog wel rijden maar nu brandt ook het lampje van de ETS en werkt de cruiscontrole niet meer.
Is dat toeval of is er een verband tussen deze storingen??
Betreft een aut 5 van MY 2000.
Groet jan.

SB T-5R

Ik weet uit ervaring dat bij de 850's een slecht contact op de stekker van de TPS (throttle position sensor) kan resulteren in een storing van de automaat. (oranje pijl).
Weet niet of dit bij ME7 nog steeds op dezelfde manier aan elkaar gelinkt is.

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

volvo jan

Ik heb de PNP switch en het gasklephuis vervangen en alles werkt weer zoals het hoort.

arjen850

Citaat van: volvo jan op 09-05-2017 23:15:44
Ik heb de PNP switch en het gasklephuis vervangen en alles werkt weer zoals het hoort.

Dus de cc storing kwam uit het elektronische gasklephuis, En niet uit de bak?

V70 400K+

Bij de mijne kwam de storing door het gasklephuis en bij onze zoon door de PNP switch...
Reinigen gasklephuis wil ook wel eens een enorme verbetering geven. Ik moet hem bij onze V70 elke 3 maand goed reinigen en dan loopt ie weer als een zonnetje.

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

pietdeslinger

Heb afgelopen zaterdag bij de hertenkampmeeting de auto uit laten lezen door Henk (Cornelis-b) waarvoor heel erg bedankt.
Daar kwamen de codes : p0705 en p1618 uit.
Kan dit ook de pnp switch zijn?
Of is het zeker de pnp?
Ook mijn auto geeft heel af en toe het ets lampje aan, en ook af en toe werkt de cc niet.
Gasklephuis is al eens vervangen door een Ac tronics.

Gaat om een v70r uit 99
Met een 5at


UserID6342

Codes duiden op de PnP of draadbreuk vanaf PnP naar bak ECU toe.

pietdeslinger


Citaat van: Dirk342 op 05-06-2017 06:28:17
Codes duiden op de PnP of draadbreuk vanaf PnP naar bak ECU toe.

Bedankt voor je reactie.
En dat ik dan ook af en toe wisselende manieren van overschakelen verneem kan daar ook mee te maken hebben?
Bijv: bij overschakelen 2naar 3 eerst 200 toeren omhoog schiet.
Dit merk ik soms namelijk ook.
Bak heb ik vorige maand laten flushen.

UserID6342

Dat kan ja, maar je moet de auto eerst uit laten lezen met Vida en niet met een generiek uitleesapparaat (die geeft die P codes). Als het lampje brand slaat hij normaliter ook een storing op en met Vida kun je meer zien als met een generiek apparaat.

pietdeslinger

Citaat van: Dirk342 op 05-06-2017 08:19:01
Dat kan ja, maar je moet de auto eerst uit laten lezen met Vida en niet met een generiek uitleesapparaat (die geeft die P codes). Als het lampje brand slaat hij normaliter ook een storing op en met Vida kun je meer zien als met een generiek apparaat.

Ga ik laten doen!

cornelis-b

Ik had de wagen uitgelezen met een ELM327 en Torque Pro, een goede indicatie in de richting van eventuele fouten maar helemaal eens VIDA ziet veel meer.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

UserID6342

En dat ben ik ook met je eens, de combinatie van de ELM327 en Torque Pro is een mooie combi om snel even te zien waar het ergens fout gaat. Specifiek moet je 'm alsnog uitlezen dan met Vida.

pietdeslinger

Vandaag laten uitlezen.
tip was wel om nu de storingen te wissen, en dan over een paar dagen opnieuw uit te lezen.
kwam op de volgende meldingen.

Ecm-4801 efficentie driewegkatalysator rij 1            storing is actief
ecm-6806 regelsysteem turbocompressor doorstroming te laag    storingcode is niet actief
ecm-917f  gaspedaalstand        storingcode niet actief

Geeft dus geen storing bij de bak aan.

Iemand enig idee wat ik dan wel voel?

UserID6342

Citaat van: pietdeslinger op 07-06-2017 18:47:48
Vandaag laten uitlezen.
tip was wel om nu de storingen te wissen, en dan over een paar dagen opnieuw uit te lezen.
kwam op de volgende meldingen.

Ecm-4801 efficentie driewegkatalysator rij 1            storing is actief
ecm-6806 regelsysteem turbocompressor doorstroming te laag    storingcode is niet actief
ecm-917f  gaspedaalstand        storingcode niet actief

Geeft dus geen storing bij de bak aan.

Iemand enig idee wat ik dan wel voel?
Het advies wat gegeven is, is juist in mijn optiek.  Even kijken wat er terugkomt qua foutcodes. Even heel simpel gezegd:

1)zou kunnen duiden dat de cat niet goed werkt qua doorstroming / efficiëntie (even kijken dus wat terugkomt)
2)turbosensor op inlaatbuis of TCV sensor (even kijken dus wat terugkomt)
3)je hebt een ETM en electronisch gaspedaal, als de laatste niet goed regelt kan hetgeen wat jij voelt bij het overschakelen idd hierdoor veroorzaakt worden. Deze gaspedaal units gaan nog wel eens een keer kapot, maar ook hier even afwachten wat er terugkomt.