welke stappen ondernemen bij eerste start nieuwe/ gereviseerde motor?

Gestart door Died850, 04-05-2017 14:35:42

Vorige topic - Volgende topic

Died850

Ik ga binnenkort voor het eerst een nieuw gereviseerd blok starten, kortom alles moet nog op elkaar ingewerkt worden.
Gezien hier genoeg mensen zijn die dit al vaker hebben gedaan ben ik benieuwd welke stappen ik moet nemen zoals welke olie er als eerste in doen en voor hoelang? En hoe de eerste start doen. Netjes stationair laten draaien of een beetje op toeren houden?
Ik weet wel dat je eerst even de oliedruk moet opbouwen door te starten zonder ontsteking en brandstof inspuiting.
Ben benieuwd naar de tips!
Gaat btw om een turbo benzine motor, turbo is wel een gebruikt exemplaar.

RoelNL

Geen ervaring mee, ik zou gewoon starten en rijden uiteraard wel als alle vloeistoffen overal zitten waar ze moeten zitten.

Misschien na 2 of 3dkm je olie wisselen?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

classicT5

Net als inrijden van een nieuwe auto, met wisselende toerentallen rijden. En niet te hoog in toeren.

Maar ken er ook die gewoon van begin af aan volgas gingen en daar jaren zonder problemen mee gereden hebben :)

NinaPaul

Inderdaad eerst oliedruk "starten" daarna pas echt starten.

je MOET rijden, stationair laten lopen is zeer slecht! Normaal rijgedrag aanhouden, dus een keertje flink doortrekken is niet erg als je erna maar weer rustig rijdt ( = temperatuur weer laten zakken).

Olie na inrijden wisselen is altijd een goed idee.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Died850

Dank voor de tips! Dus gewoon ermee gaan rijden dan. En hoeveel km moet je het ong inrijden 2 a 3dkm zoals Roel aangeeft of korter/langer? En nog specifieke inloop olie (las ergens mineralen olie ipv synthetisch voor inrijden?) Of gewoon full synthetisch olie 5w40 (of iets dergelijks)?

NinaPaul

De olie die is voorgeschreven voor dat blok, zelfde olie die je erna gaat gebruiken.

Ikzelf hou 2 à 3dkm aan.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Died850

Citaat van: NinaPaul op 04-05-2017 15:47:12
De olie die is voorgeschreven voor dat blok, zelfde olie die je erna gaat gebruiken.

Ikzelf hou 2 à 3dkm aan.
Dank! Kan ik wat mee. Had allemaal moeilijke inloop procedures verwacht maar valt mee dus ;D.

UserID6342

Ik vind het een beetje afhankelijk van wat er allemaal gedaan is aan het blok....

Even als voorbeeld de R van Yits; is een compleet nieuwe motor ingekomen met het uitdrukkelijke verzoek van het bedrijf wat het onderblok weer heeft opgebouwd om de auto in te rijden met een minerale (!!) 15W40, deze 1000km erin te laten en daarna te vervangen door een goede 10W40 en meteen het filter te vervangen (uiteraard). Idd de auto met wisselende toeren inrijen en dan bedoel ik dus niet ineens naar de 4000 rpm en dan weer terug naar 1750 en dan gelijk weer naar de 4000 rpm, maar met sterk wisselende toeren rijden (als de motor warm is) dus een stukje met 1750 rijden, dan weer een stukje met 3500 constant en dan weer bijv 2500 constant voor een stuk.  De motor loopt hierdoor het mooiste in op het hele toerengebied.

Rij je het blok verkeerd in, dan weet je zeker dat je een oliebuizerd krijgt. Rij je 'm goed in dan zal het olieverbruik nihil zijn.

Died850

@dirk, blok is nieuw. Dus onderblok en kop hebben nog geen seconde gelopen. Is geen revisie blok maar letterlijk nieuw. Maar een goede tip van die olie! Had al vaker gelezen dat mineralen olie voor inloop het beste is. Had jij daar nog een specifiek merk voor gebruikt of gewoon wat je tegen kwam.

UserID6342

Ik heb voor het inlopen bij de motor van Yits Kroon olie meen ik gebruikt of Champion, een van deze 2. Een minerale 10W40 ga je niet vinden want is een half-syntheet.

Je zou hier eens kunnen kijken:

https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/motorolien-automotive_mineral-multigrades-passenger-car/106/bi-turbo-15w-40/7/

of

https://www.championlubes.com/NL_NL/products/product_14136.aspx

gero

Citaat van: Died850 op 06-05-2017 00:28:59
@dirk, blok is nieuw. Dus onderblok en kop hebben nog geen seconde gelopen. Is geen revisie blok maar letterlijk nieuw. Maar een goede tip van die olie! Had al vaker gelezen dat mineralen olie voor inloop het beste is. Had jij daar nog een specifiek merk voor gebruikt of gewoon wat je tegen kwam.

Vroeger toen we nog geen synthetische olie hadden , toen werd (bij de 1e service beurt) bij 1000 km de olie ververst.
Ik weet nog goed toen ik in het jaar 2000 een nieuwe Renault Clio 16 V kochtte, de eerst beurt was pas bij (ik weet het niet meer zeker)10.000 km , ze zeiden toen als je eerder ging verversen dan ging het blok olie verbruiken.
De reden dat de olie langer bleef zitten was omdat het een half synthetische olie was en gedurende  die 10.000 km kwam er tijdens de inrijperiode allemaal metaalslijpsel vrij en icm de olie moest dat het  slijtageproces bevorderen, met het uiteindelijke resultaat dat het olieverbruik
minimaal was.
Minerale olie zie ik bij Olie te koop staan , bij klassiekers.
http://olietekoop.nl/product/motorolie-1-liter-castrol-classic-motoroil-xxl-sae-40/

V70 classic

Met de moderne productie middelen en materialen is het inlopen allemaal minder spannend.
Eerste keer starten zorgen dat er olie druk is.
Daarna gewoon gaan rijden en niet te flauw ermee.
Dr worden elk jaar duizenden nieuwe autos verkocht en een cursus inrijden bestaat niet.
T zal een reden hebben.

Veel motoren gaan vanaf 0 uur ( of misschien 1) al vol aan de bak.
Dus starten.
Warm draaien, alles natrekken.
Volgende dag starten, volgas en pas weer vh gas af met de koffie.

Grts

Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Johann

Bij de eerste keer starten zal er her en der denk ik wel iets rookontwikkeling plaatsvinden. Zolang de vlammen er niet uit komen gewoon even uit laten roken. Is vaak van de vette vingers op vooral de uitlaat delen.
Eerst de pomp even primen dus gewoon op contact tot de pomp uit gaat. Daarna de sleutel omdraaien. Pakt de motor gelijk aan zal deze even op hoger toerental draaien. Ga dan goed kijken overal of er geen lekkages zijn. Laat de motor gewoon even stationair draaien. Het toerental gaat na verloop wel zakken. Blijven opletten of alles goed vast zit. Na een minuut of wat kun je eventueel even met de gasrol iets gas geven tot 1500-2000 toeren en dan weer even stationair laten draaien.
Misschien tikken de stoters iets in aanvang, misschien een dikke rookwolk uit de uitlaat na starten. Daar moet je even doorheen. Motor gewoon laten draaien, misschien zo nu en dan ietsje gas geven, en goed op het koelreservoir letten tot de thermostaat open gaat. Dit zou betekenen dat de vloeistof op temperatuur is. Goed blijven checken of alles goed is.
Daarna kun je de motor even stil zetten en alles nalopen op lekkages. Lijkt alles in orde zul je toch een keer met dat ding moeten gaan rijden..   :)

Zoals anderen al aangaven gewoon normaal gaan rijden. Eerste 2-300 km een beetje lager in toeren blijven ongeveer 3000. Motor goed op temperatuur laten komen. Vollast vermijden.
De volgende ~750-1000 km kan wel iets hoger in toeren richting 4000, een keer hoger als alles warm is kan geen kwaad maar niet de volle belasting er nog op. Blijven checken op lekkages. Sommige lekkages komen pas nadat de motor op temperatuur is geweest en weer afgekoeld is. Dit noemt met een heat cycle. Deze cycles helpen mee aan het inrijden en er moeten gewoon een aantal heat cycles hebben plaatsgevonden om de delen op elkaar in te laten lopen. Het heeft geen zin om in een keer naar zuid frankrijk te rijden dus. Bij hogere belasting gaan de delen meer uitzetten en hierom dus vooral in aanvang niet teveel belasting op de motor zetten. De motor zal in de eerste kilometers oom warmer draaien dan gebruikelijk omdat de delen een beetje stroef gaan. Vandaar de voorgestelde toerental variatie dat de delen niet te lang heel erg warm draaien.
Eigenlijk komt het dan neer op gewoon in het dagelijks verkeerd meerijden en plankgas even vermijden.
Na ~750 km mag je best bij warme motor het pedaal wel eens een keer iets verder intrappen. De motor zal er toch een keer aan moeten wennen.

Johann

Citaat van: V70 classic op 06-05-2017 08:07:58
Dr worden elk jaar duizenden nieuwe autos verkocht en een cursus inrijden bestaat niet.

Hm... Net een BMW gekocht. 2000 km inrijden. Daarna een beurt met olie wissel op motor en differentieel. Dan pas vrijgave van het volledige vermogen..  ;)

V70 classic

Citaat van: Johann op 06-05-2017 08:58:12
Citaat van: V70 classic op 06-05-2017 08:07:58

Hm... Net een BMW gekocht. 2000 km inrijden. Daarna een beurt met olie wissel op motor en differentieel. Dan pas vrijgave van het volledige vermogen..  ;)

En wat hield dat inrijden in?
Daar gaat om.
Heb je een hele waslijst instructies gehad?
Of was t met 2K zien we m terug.
Dat vrijgeven vermogen is een leuke cimmic.
Ik zou eerder bang zijn voor wat er onderin gebeurd.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.