Niet startende v70 '98

Gestart door belg, 10-05-2017 16:05:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

belg

Wie o wie is in staat mij te helpen. Het is inmiddels een jaar geleden dat de 'niet startende v70' kocht via marktplaats. Hij had de wagen nog maar kort in zijn bezit, maar helaas startte de wagen plots niet meer. Het leek mij een bijzonder interresant project om de wagen aan het lopen te krijgen, ik heb meerdere topics hievoor geopend maar helaas zijn we inmiddels 1,5 jaar verder, en heb ik de hoop opgegeven en de v70 aan mijn garage toevertrouwd. Nu zijn ook zij ten einde raad om mij een economisch gunstig advies te geven. Hetgeen dat zij voorstellen is om elk onderdeel in de keten uit te meten op correcte spanningen en golfjes, en zo het probleem uit te sluiten, maar dat is een zeer tijdrovend proces.

Het probleem: Na de v70 op contact te zetten pulseert het systeemrelais ongeveer 7 keer. Hierdoor pulseert ook de brandstofpomp. Als je vervolgens probeert te starten, dan is er geen vonk. Ook is de computer niet uit te lezen.
Dit probleem is bij de 850 redelijk bekend, een kabeltje bij een relais in de buurt van de radiator ventillator is wel eens rot, en dit geeft exact dezelfde symptomen. Alleen zit bij de v70 op die plek geen relais!

Mogelijke oplossing: Het is misschien een wilde gok, maar de garage stelt voor om een nieuwe computer, startblokkering computer en sleutel te verwisselen, om te zien of het probleem in de computer zit. Als je zo'n set van de sloop wilt kopen ben je al gauw 400 euro kwijt, en je kan het niet terugbrengen als het niet werkt.

Mijn vraag: Is er iemand die een werkende computer/startblokkering/sleutel set voor een v70 2.5 uit 98 heeft liggen en bereid is die voor een krat bier, fles whisky of flesje wijn wel wil uitlenen om te zien of dat het probleem oplost?

UserID6342

Denk dat je dan beter even op zoek kunt gaan naar iemand met een ME4.4, waarbij de startblokkering uit is gehaald. Als het daar in zou zitten zou je dus altijd spanning op de bobine en dus een vonk moeten hebben.  Betwijfel alleen een of het ook daar daadwerkelijk in zit.  Als nood en om alleen even te proberen zou je dit zelfs met een turbo ecu kunnen doen en die zijn zat vindbaar.

Hoe is de staat van de relais / zekeringhouder aan de linkervoorpoot ? Zijn al die draden heel en allemaal schone contacten ?

classicT5

Is een 2.5 Dirk, das toch een siemens ecu? Past daar een bosch voor in de plaats?

belg

Het gaat inderdaad om een siemens ECU, ik zou niet weten of die uitwisselbaar is met een ander soort?

UserID6342

Citaat van: classicT5 op 10-05-2017 22:38:49
Is een 2.5 Dirk, das toch een siemens ecu? Past daar een bosch voor in de plaats?
Een 20V wel, maar had niet in de gaten dat het een 10V en Siemens betreft.

UserID6342

Citaat van: belg op 11-05-2017 00:29:27
Het gaat inderdaad om een siemens ECU, ik zou niet weten of die uitwisselbaar is met een ander soort?
Gaat niet helaas, wel bij de 20V's

classicT5

Kijk eens in de blog van Arjen850, die heeft dit dacht ik ook al eens gedaan bij een 10V. Startblokkering mbv oude sleutelplakken bij contactslot omzeilen, dan hoeft dat niet uit de ECU geprogrammeerd te worden.

Voor zover mij bekend zijn de Siemens ECU niet gekraakt en wordt die startblokkering verwijderen lastig.

UserID6342

Volgens mij moet dat idd kunnen ja, en zou je het alleen met een ECU kunnen proberen dan.

vincen tdi

Volgens mij zat er helemaal geen startblokkering in bij Arjen
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

belg

Volgens Arjen850 kan de ECU zonder problemen worden uitgewisseld van een v70 uit 98. De zoektocht naar een werkende ECU is gestart. Iemand enig idee welk van de twee de ECU is?


classicT5

Die waar siems op staat

volvobug

Niet om flauw te doen, maar het zijn allebei ECU's.

Die waar Aisin AW op staat is de ECU van de automaat en die van Siemens is de ECU van de motor, zeg maar het motormanagement.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

ECM (Engine Control Module) en TCM (Transmission Control Module) zoals het bij de meeste merken heet. Overigens hanteert Volvo de vertaling Transaxle Control Module voor TCM.

ECU staat voor Electronic Control Unit en is inderdaad toepasbaal voor alle regeleenheden van elektronische systemen.

arjen850

Die Siemens eruit en daarvoor een andere Siemens erin, Let wel: het moet een ecu zijn die ook uit een automaat komt.. Hoeft maar paar tientjes te kosten. Er is vast wel iemand op het forum met nog zo'n ecu.

arjen850

Citaat van: belg op 14-05-2017 16:33:46
Volgens Arjen850 kan de ECU zonder problemen worden uitgewisseld van een v70 uit 98. De zoektocht naar een werkende ECU is gestart. Iemand enig idee welk van de twee de ECU is?

http://i63.tinypic.com/23u2cjs.jpg

Is er niet iemand in de buurt waarvan je even de ecu mag proberen?  Kleine moeite en je weet meteen zeker of je een goede hebt.