Verlichting radio SC-800

Gestart door Timo, 13-06-2017 18:46:46

Vorige topic - Volgende topic

Timo

Ik ben op zoek naar lampjes voor in de SC-800 radio.. Deze zijn op de print van de radio zelf gesoldeerd.
Zelf heb ik nog 2 andere volvo radio's liggen (SC-833 en SC-700) maar hierbij zijn de lampjes erin 'geschroefd' zoals in de dashboardschakelaars..

Heb dit eens bij de volvo dealer gevraagd maar die wist mij te vertellen dat ik die lampjes niet apart kan verkrijgen?!
Ik kan ze zelf wel op de print solderen dus ik zou enkel de lampjes nodig hebben.

Zal radio nog eens demonteren als ik tijd heb om foto's te nemen.

Mvg
Timo
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel

Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Timo

Het zijn een ander soort lampjes, ze zijn rechthoekig   ???

Ik probeer deze week de radio nog te demonteren voor een paar foto's

Alvast bedankt voor het snelle antwoord!

cornelis-b

Zover ik weet zijn de lampjes van de 800 gelijk aan die van de 801 en 802. Rechthoekig heb ik nog nooit gezien in een SC radio.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,10442.msg964825.html#msg964825
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Timo

Heb de radio ff uit elkaar gehaald en ik denk dat het inderdaad toch die lampjes zijn dat je linkte..
Vorige keer dat ik radio uit elkaar haalde was jaar geleden en dan geen aandacht meer aan besteed nadat de dealer mij niet verder kon helpen.

Alleen heb ik geen idee of ik de blauwe rubbers kan overzetten op de nieuwe lampjes of niet (momenteel nog niks losgesoldeerd)

Dus als ik het goed heb moet ik de zwarte rechthoekige voetjes los solderen, nieuw lampje in steken, draaden wikkelen, terug op print solderen.

cornelis-b

De blauwe "condoompjes" kan je gewoon overzetten. Hoe het lampje exact in de fitting zit weet ik niet maar als je de "fitting" los soldeert lijkt het mij dat alles duidelijk wordt. Gebruik wel een boutje met dunne punt en laag vermogen en niet vergeten goede zuiglitze. Je kan dan echt alle tin verwijderen en het fittinkje zo van de print afpakken. Maak eens een foto van de andere kant van de print.

Zeg maar Henk tegen mij

Timo

Ziet er wel doenbaar uit, heb al op modernere printjes moeten solderen  :)

Heb een goed soldeerstation op't werk met toebehoren dus zou geen probleem moeten zijn.
Morgen eens testen hoe laag ik kan gaan zonder dat het eeuwen duurt (denk rond de 250-300°C moet wel goed zijn)

edit: andere foto

cornelis-b

Lijkt mij inderdaad geen lastige klus en met 275 graden kom je een heel eind. Heb de foto even vergroot bekeken en met een goede zuiglitze haal je die twee solderingen zo van de print af. Zeker zoals je aangeeft, je hebt soldeer ervaring dan moet het lukken.

Zeg maar Henk tegen mij

Timo

Zo vandaag ff een lampje los gemaakt

Dan zie ik dat het lampje gewoon met twee draden in de socket zit... en dan nog eens gesoldeerd is bovenaan de socket. Kon dit niet lossolderen zonder dat het plastic begon te smelten dus voorlopig ff afgebleven.
Draden gewoon doorgesneden om toch eentje te demonteren.

De socket:

Lampje eens opmeten en een paar bestellen danmaar!

edit: foto was te groot

cornelis-b

Gaat de goede kant op en komt zeker goed. Bout anders op 425 graden en los solderen dan is het los voor je overdracht van de warmte hebt naar de fitting. Je zou ook kunnen overwegen om de lamp draadjes te voorzien van een stukje krimpkous en deze rechtstreeks op de print te solderen dus zonder het fittinkje.

Zeg maar Henk tegen mij