BRC LPG G3 mangel

Gestart door Eric850R, 28-06-2017 20:42:57

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

"Zelf" is dus in eigen beheer, al was het God zelf :D. Het is iemand geweest die geen G3 certificaat mag afgeven en iemand die de installatie niet werkend heeft gekregen.

Die andere opmerkingen zijn juist waar jouw probleem om draait, jij hebt een erkende inbouwer nodig voor het G3 certificaat.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

NinaPaul

Hatelijkheden? Waar dan?

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ludo

Citaat van: Eric850R op 28-06-2017 22:08:35
Citaat van: Ludo op 28-06-2017 22:06:29
Anderzijds stel ik me ook de vraag, waarom die inbouwer de importeur er bij haalt.
Was hij zelf niet bekwaam om het probleem op te lossen. ???
Nee, blijkbaar goed contact, dit wereldje houdt ervan elkaar zwart te maken en te slim af te zijn. Ik post hier een soort objectieve samenvatting maar jullie begrijpen dat het hier om geld gaat, niet eens zo veel, maar dat maakt nu eenmaal niet het beste los in de mensen.

Ik snap hier de ballen van. ???
Welk goed contact?.
Wie maakt wie zwart?, en wie is wie te slim af?.

hilko73

Als het is zoals jij beschrijft, dan gaat de NL importeur z'n boekje te buiten. Een van de voordelen van Europa is vrije doorgang van goederen. Er is geen reden waarom dit niet voor LPG installaties zou gelden.

Als je even je best doet vind je vast een LPG inbouwstation dat je installatie als G3 wil afmelden.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

UserID6342

Vind het maar een raar verhaal en had gisteravond al met verbazing zitten lezen.....  Even, zoals ik het zie nu, jij koopt een BRC installatie bij van Meenen in Nld, laat deze vervolgens inbouwen in België (garage of particulier maakt niet uit verder) en probeert in Nld een G3 certificaat te krijgen en vind het raar dat dit niet zo 1,2,3 gaat.  Omdat de auto niet helemaal goed overschakelde naar benzine, ben je naar een Nederlandse inbouwer gegaan om die storing op te lossen en die beste man heeft de Nld importeur ingelicht en die is nu boos op deze werkwijze.

Zal aan mij liggen, maar zo raar vind ik dit allemaal niet. Vervolgens ben jij weer boos omdat de importeur niet mee wilt werken aan een G3 certificatie.

Deze G3 certificatie krijg je, officieel, alleen als een Nld gasboer deze installatie inbouwt. Dit even voorop gesteld. Dus ook al laat je hem in Dld, België of Polen inbouwen, het is exact dezelfde installatie steeds, maar voor een G3 certificatie heb je een Nld inbouwbedrijf nodig en niet de importeur.  Het is ook alleen iets wat in Nld gebruikelijk is want in de rest van Europa bestaat/heeft geen G3 certificatie !

Het standaard om keuren van een installatie naar G3 kost geld en 450 euro is een hele normale prijs hiervoor. Honderdduizenden zijn je al voorgegaan hiermee en hebben dit bedrag al af moeten tikken om die G3 certificatie te krijgen.  Ook niets raars dus !

Persoonlijk vind ik dat je het je zelf vreselijk moeilijk hebt gemaakt door deze werkwijze. a)je koopt in Nld een installatie b)laat hem in België inbouwen omdat dit netter, goedkoper, etc. zou zijn c)om keuring naar G3 lukt nu niet zo maar...

Je had beter meteen deze installatie in Nld in kunnen laten bouwen want er zijn meer als zat LPG-bedrijven die dit netjes en goed kunnen doen en waarbij je meteen de G3 certificatie had gehad en in 1x klaar was geweest en waarbij je dezelfde installatie had gehad als nu.  Om alsnog die G3 certificatie te kunnen krijgen, zul je dus de medewerking van een Nld LPG inbouwbedrijf moeten vinden, die ook deze BRC installaties inbouwt, en die voor jou dat ding wilt afmelden op G3 bij het RDW, inclusief de daarbij behorende kosten.

Dan nog even over de BRC installatie zelf, ik neem aan dat dit een compleet zelf regelend computersysteem is anders krijg je deze certificatie nooit natuurlijk (want dat is het hele G3 gebeuren) en dat het niet een of andere ouwe klungel van een installatie is, die toevallig nog ergens op de schap lag.  Dan heb je pas echt een probleem en kun je die certificatie, op voorhand, al vergeten. Of die gehele installatie moet alsnog omgebouwd worden naar een G3 installatie, lees vaak andere computer.

De verkoper valt hierbij, mijn inziens, weinig te verwijten want hij mag verkopen wat en aan wie hij wilt. Als hij jou een zogenaamde G2 installatie heeft verkocht, is het niet netjes, maar je hebt geen poot om op te staan voor een G3 installatie. De Belgische inbouwer valt ook niets te verwijten want die heeft zijn werk, volgens jouw zeggen, keurig gedaan immers. Dat de importeur boos is, is jammer, maar hoef je je eigen niet zoveel van aan te trekken want die heb jij verder niet nodig. Jij moet dus een Nld LPG inbouwbedrif zoeken die mee wilt werken aan een G3 certificatie en dan hoop ik alleen voor je dat je idd zo'n installatie hebt.

hilko73

Als dat zo is, waarom kun je dan een italiaanse import ook op G3 krijgen? Dus met Italiaanse installatie. Zolang er voor die installatie een G3 certificaat bestaat, Lovato in dit geval, en de auto voldoet aan die eisen dan krijg je het ook. Dan gaat er geen importeur brullen dat alleen hij mag leveren.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

UserID6342

Denk dat een importverhaal hier los van staat en dat een iets ander verhaal is.

V70geRwin

Als je geen inbouwer kan vinden die je G3 wil certificeren dan lijkt me ook de enige optie om het geregeld te krijgen, eerst exporteren en dan weer importeren met de juiste papieren dan krijg je van het RDW gelijk de G3 als auto en installatie G3 kunnen krijgen.

Het protectionisme van de markt zet bij mij ook gelijk stekels hoor.
Het lijkt bijna koppelverkoop met de G3 keuring.

Wat kost een G3 certificering normaal?

henry classic v70

Het ziet er naar uit dat deze route verkeerde zuinigheid is geweest...

Ik snap ook niet zo goed dat je een installatie koopt om deze vervolgens ergens anders te laten inbouwen. Dat deze inbouwer het netjes doet is mooi natuurlijk maar hij zal beslist niet de enige zijn die netjes inbouwt.
Als je aan zo'n LPG avontuur begint lijkt het mij in ieder geval gewenst om je zorgvuldig te laten informeren wat de juiste route is en wat de verschillende kosten zijn.

Heb je bijvoorbeeld een aantal offertes opgevraagd bij verschillende inbouwers van de BRC installatie, forum zoek functie geprobeerd? ..deze had je nl kunnen verwijzen naar PPO (Jacquel Esselink) in Wezep, weet heel veel van de BRC systemen, bouwt zeer netjes in, hanteert schappelijke prijzen en levert het certificaat  :eusa_eh:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

V70geRwin

Citaat van: Eric850R op 29-06-2017 16:26:25
Met dank voor reacties, maar als iedereen zo zijn eigen interpretatie er op loslaat en dan doorredeneert, dan wordt het wel lastig om steeds weer alles uit te leggen.

En, btw, ik vind het niet zo erg als jullie dat dom vinden of verkeerde zuinigheid. Ik realiseer me dat een forum voor dit soort dingen niet zo geschikt is.

Achteraf is het altijd zo makkelijk.
Deze vraag hier stellen mag best beloond worden met tips ipv commentaar.
Succes er mee.

henry classic v70

Citaat van: Eric850R op 29-06-2017 16:26:25
Met dank voor reacties, maar als iedereen zo zijn eigen interpretatie er op loslaat en dan doorredeneert, dan wordt het wel lastig om steeds weer alles uit te leggen.

En, btw, ik vind het niet zo erg als jullie dat dom vinden of verkeerde zuinigheid. Ik realiseer me dat een forum voor dit soort dingen niet zo geschikt is.

Dat zie ik anders Eric, volgens mij zou je een enorme berg aan informatie krijgen wanneer je de vraag had gesteld in het LPG topic. De afgelopen jaren zijn er heel wat verschillende installaties ingebouwd bij verschillende inbouwers en forummers. Ook het verkrijgen van een G3 certificaat staat vermeld in verschillende topics.
Dit forum  is juist uitermate geschikt wat betreft informatie over LPG

UserID6342

Eensch met Henry ! En dan had je je vooraf kunnen inlezen, alles afdoende kunnen regelen en was in 1x klaar geweest. Wel mooi dat het nu geregeld is overigens volgens je eigen zeggen, maar in principe verwijt je met dit topic je eigen falen naar andere mensen toe, die er totaal niets aan kunnen doen (in mijn opinie dan)

henry classic v70

Citaat van: Eric850R op 29-06-2017 17:14:25
Mooi Henry,

Als je een installatie in België laat bestellen en inbouwen, dan moet je je eerst realiseren dat je daardoor een probleem zou kunnen krijgen met de G3-status. Dan kunnen jij en anderen dat wel logisch vinden, maar op de site van de RDW vond ik dat niet.

Ik vind het ook prima, dat je het nog wilt benadrukken dat ik het had kunnen vinden op dit forum, maar ik hoop dat je met mijn eerste zin snapt, dat ik niet had bedacht dat het een probleem zou zijn.

Persoonlijk zoek ik dat soort issues eerst uit voordat ik ergens aan begin om zodoende tegen zo weinig mogelijk problemen aan te lopen. Zijn er problemen dan worden die eerst opgelost voordat een project van start gaat (regelgeving etc.). Maar dat maakt nu ook niet meer uit want het is goed gekomen, gelukkig maar want nu kun je toch nog gaan glimlachen bij de pomp  :)

mario850

Helaas. Ppo bestaat niet meer..

Aca Arkel kan hem keuren
In Maasland zit er nog een.. lucardie

Enz..

V70R laserblue two tone fdf downpipe Volvo tune ipd stabistangen v50 remmen voor en xc90 achter! Kw v2 inox do88 complete koeling set
2004 c70 cabrio autumn sun titan Grey Toscana tan  leder ,850 t-5r snow white ,v60 d6 vol options

-D©©©L-

Ik heb de openingspost gelezen, maar zie eigenlijk geen directe vraag. Wat is de vraag ?