automaat 855 R schakelt niet meer op in kickdown

Gestart door ron paul, 28-06-2017 22:10:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron paul

Aisin 50-42LE automaat in Volvo 855 R schakelt niet meer bij ingeschakelde kickdown.
Bij maximaal toerental blijft de bak in de versnelling hangen waarin ie zit, dus alleen boven de 180 kmph in de vier kun je het gaspedaal helemaal blijven indrukken.
Uit de kickdown schakelt de bak wel nog.

Daarnaast ruikt de derde hoeveelheid verse automaatolie binnen 20000 km, na 2400 km echt totaal verbrand.
Precies 4000 km gedaan met de tweede verversing van de olie, toen begon bovenstaand kickdownprobleem.

Automaat slipt ook al bij 80 kmph op vlakke rechte weg. Elektronische aansturing is waarschijnlijk al die tijd al kapot, pijltje in dashboard gaat niet aan bij contactslot op contact (ook niet bij draaiende motor/rijden), mechanische aansturing zorgde niet voor klachten tot 4000 km terug. Ik denk dat de automaat totaal op is.

Er heeft een 18T turbo aangehangen; de laatste 10000 kilometer een 16T. Er zit een onbekende Rica chip in de auto, turbodrukmeter wil wel naar rechts.
Veel extra lomp mee gereden in de Eifel, dus bergop na haarspeldbochten plankgas in de eerste versnelling keer op keer.

Heeft iemand een idee waarom de eerste blijk van disfunctioneren optrad bij het opschakelen van 1 naar 2 met kickdown ingeschakeld?

RoelNL

Oef dat klinkt minder.

Is er de juiste automatenolie ingegaan? Zit er voldoende olie in? Heb je de mogelijkheid om de automaatcomputer uit te lezen(lampje kan natuurlijk ook gewoon echt kapot zijn?

Mijn automaat slipt ook bij 80km/h, dat is normaal als je in zijn 4e verzet zit. De lock-up werkt vanaf +- 90km/h op de teller.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

ron paul

Juiste soort en hoeveelheid olie zit erin, automaatbak communiceert niet met automaatcomputer (ik noemde het elektronische aansturing, het was laat) en daardoor zijn er geen foutcodes, andere TCU hielp niet.

Bij 83 km/h reed ik eerst met 2200 toeren ongeveer, nu 2500.

Ik mag op zoek naar een tweedehands automaatbak.

BBS

Citaat van: ron paul op 28-06-2017 22:10:21

Veel extra lomp mee gereden in de Eifel, dus bergop na haarspeldbochten plankgas in de eerste versnelling keer op keer.

Automaatbakken van classics zijn daar nou niet echt geschikt voor.....
Volvoloos....

Sbv

Citaat van: ron paul op 01-07-2017 15:08:20
Juiste soort en hoeveelheid olie zit erin, automaatbak communiceert niet met automaatcomputer (ik noemde het elektronische aansturing, het was laat) en daardoor zijn er geen foutcodes, andere TCU hielp niet.

Bij 83 km/h reed ik eerst met 2200 toeren ongeveer, nu 2500.

Ik mag op zoek naar een tweedehands automaatbak.
Ik heb nog wel een bak van een 97-er V70R liggen

ron paul

Och ja er zat een 18T op, sowieso al te sterk voor de bak en de bak had heel af een toe een onderbreking in aandrijving waarbij het toerental van de motor tot de begrenzer schoot en de bak geen enkele aandrijving bood.
Dus voorzichtig doen is iets voor de volgende bak.

ron paul


Ik heb nog wel een bak van een 97-er V70R liggen
[/quote]

Dat klinkt veelbelovend, ik ben benieuwd naar alle informatie die je hebt mbt deze bak. PB kan ook.

UserID6342

Citaat van: ron paul op 01-07-2017 21:00:33
Och ja er zat een 18T op, sowieso al te sterk voor de bak...
??? Wat is dat nu voor een onzin ?  Ik rij zelf al jaren met een 19T icm automaat en gaat gewoon goed ! Er zijn er hier meerdere die die combi hebben, zonder ook maar enig probleem maar alles ligt wel aan je rechtervoetje en de toegepaste tune die erin zit.

ron paul

Dat een 19T en een automaat goed samen gaan wist ik niet.
Had ik de zeer sporadisch voorkomende disconnect tussen bak en motor ook kunnen voorkomen door een aangepaste tune?
Ik las hier ergens op het forum dat onder de 90 km/h de kickdown inschakelen resulteerde in terugschakelen naar de tweede versnelling. Mijn bak schakelde dan altijd naar de 1e versnelling, ergens rond 90 km/h naar de tweede en bij 130 naar de derde en bij 180 ongeveer naar de vierde.
Sowieso schakelde de automaat heel snel een versnelling terug, ook bij half ingedrukt gaspedaal. Waar zou dat nou aan liggen, de tune van de ecu of het kale mechanische functioneren van de automaat, zo zonder tcu aansturing? Of is de kickdownschakelaar van het gaspedaal dan toch verdacht?
Bestaan er verschillende tunes van de tcu?

de Boeing

tcu tuning ken ik niet, de ecu software voor een automaat is wel anders dan die voor een handbak dacht ik

maar 90 in zijn 1 ? dat lijkt me heel hard

mijn 850R schakelt ook 1 trap terug bij flink gas geven, 2 trappen bij kickdown

maar eigenlijk wil je geen kickdown doen naar zijn 1 om de bak te sparen (dus onder de 50km/h geen volgas)

ron paul

Dat bedoel ik dus, onder de 50 km/h geen volgas is wat je moet doen, maar als mijn bak echt zelfs bij 80-90 km/h nog terugschakelde naar de eerste versnelling gaat het rap met de slijtage.

V70geRwin

De rica tuning staat ook niet bekend om zijn fijnzinnigheid zeg maar...
Maar ook met een kleinere turbo krijg je de bak wel kapot hoor.

Tune en gebruik bepalen veel.

Ronker

Als ik je openingspost nog eens goed doorlees lijkt het meer alsof je lock-up niet werkt. Dat wordt aangestuurd met een solenoid en als je al problemen hebt met communicatie tussen bak en ECU kan dit een gevolg zijn. De bak weet simpelweg niet wanneer die solenoid moet schakelen, met als gevolg een continu slippende bak.

Voordat je iets gaat vervangen zou ik eerst het elektroniche probleem oplossen, dan is er ook weer wat uit te lezen bijvoorbeeld.