De Gasserati: het vervolg

Gestart door JvW, 29-06-2017 21:46:35

Vorige topic - Volgende topic

JvW

Tja, je kunt je roffel wel verkopen maar al snel krijg je daar spijt van.... Zo ging dat in ieder geval bij mij.
In 2008 had ik een V70 gekocht waar ik in 2009 LPG in heb laten bouwen. Nadat ik in 2014 een auto van de zaak kreeg heb ik de V70 verkocht. Deze is (na een omzwerving) nu in het bezit van macfocus.

Dat was dus deze:

Die leaseauto die ik kreeg is op zich een redelijke auto (Skoda Octavia 1.6D, handbak), ware het niet dat de kwaliteit van de stoelen echt onder de maat is. Hier heb ik in de loop van de tijd dus een zogenaamde Scheel-stoel in laten zetten. Dat zit echt stukken beter, maar ik blijf last houden van mijn knie in dat ding.

Omdat ik de Toyota Yaris van mijn vrouw al wat langer niet echt veilig vond (ivm kreukelzone en het feit van de drie deuren in combinatie met kinderen die meerijden), was ik stiekem al een beetje aan het rondkijken naar een andere auto. Eigenlijk wilde ik het liefst weer een V70 terug, puur omdat ik die al kende en die mij erg goed bevallen was.

Totdat Arjen een advertentie hier plaatste met dit plaatje:

Ook nog eens op LPG en waarvan diverse zaken vrij recent vervangen waren. Ik ben de auto eens gaan bekijken en heb deze uiteindelijk gekocht. Arjen zou zorgen voor een andere versnellingsbak (had hij nog liggen), aangezien de bak die erin zat kuren vertoonde (schoot regelmatig uit de 2e versnelling). En de APK zou nog vernieuwd worden. De APK was zo gedaan, die versnellingsbak werd een ander verhaal....  :eusa_wall:

Op een gegeven moment ontving ik van hem zulke plaatjes  :o:

Tja, daar begin ik dus zelf echt niet aan. Vind wat klussen aan de auto erg leuk om te doen, maar ik ben van beroep business controller en heb dus geen technische achtergrond.  :D

Het jammere was dat ook de versnellingsbak die erin gegaan was uiteindelijk toch niet goed bleek te zijn (schoot uit bijna elke versnelling). Arjen heeft dit echter keurig opgelost door er (weer) een andere bak in te zetten. Deze schakelt nu perfect! Dat kan ook niet anders dan met zo'n verse koppeling erin:

Uiteindelijk zag de auto er voor de aflevering er keurig uit:

Na wat aanloopprobleempjes (waaide steeds uit op gas, moest nog uitgelijnd worden), rijdt de auto nu heerlijk. Het verbruik ligt rond de 1:9 op de snelweg wat ik uitermate netjes vind voor een 2.0 10V op gas. Nu zijn dit wel bijna alleen maar snelwegkilometers, maar toch. Met de V70 (ook 10V, maar dan automaat) kwam ik echt niet verder dan 1:7,5.
Intussen heb ik ook de bobine vervangen. De rest van de ontsteking is al vernieuwd, maar de bobine nog niet. Gezien het uiterlijk wilde ik dat toch wel graag doen:

Wel wil ik de volgende zaken nog aanpakken:
- Gasklep reinigen
- Stationairregelaar reinigen
- Gaskleppositiesensor vernieuwen
- Bobine vervangen
- Temperatuursensor koelwater vervangen
- Thermostaat vervangen (is niet kapot, maar gezien de ervaringen met een kapotte thermostaat wil ik het risico niet lopen voor die 15 euro).
- Vacuumslangen vernieuwen (vermoed toch nog ergens een vacuumlekje ivm bokkerig lopen stationair)
- Katalysator leeghalen (rammelt gigantisch)
- Luchtfilterhuis vervangen (deze ligt in stukken na diverse backfires). Heb er al 1 liggen waar ik intussen een backfireklepje in heb gebouwd.
- Bougies bekijken (zijn nieuw, maar schijnen op 0,6mm te moeten staan voor LPG: iemand een tip hoe je deze makkelijk bij kunt stellen?).
- Benzinekoolfilter terugplaatsen (is verwijderd maar zit er wel bij). Als ik benzine tank dan meurt het tien huizen verder nog naar benzine. Ook in de auto trouwens. Oplossing voor nu is max 30 liter in de tank.

Na al deze zaken hoop ik dat de stationairloop wat beter wordt en dat de backfires verminderen. Ik heb er nu 1 per week en dat is gewoon niet goed. Mensen kijken ook nogal vreemd op heb ik gemerkt......  :P
Ook vermoed ik dat er in het uitlaattraject nog ergens een lekje zit, maar ik kom er niet erg achter waar dat dan zou moeten zitten. Ik vermoed zelf in het flexibel stuk of de spruitstukpakking. Iemand nog tips hoe dit makkelijk na te gaan is in je eentje?

Nog een plaatje hoe de auto er nu bij mijn huis bij staat:

Er moet nog wel aan gepoetst worden. De motorkap is opnieuw gespoten, maar hier en daar moet ik nog wat spuitnevel verwijderen en de kap polijsten. Eerst wil ik de auto technisch in orde hebben, daarna ga ik kijken naar de buitenkant.

Oja, de kilometerstand is inmiddels ruim 501.000.... Echt geweldig om de reacties van mensen te zien als ze daar achter komen!

JvW

Vergeet ik helemaal te vermelden: heerlijk koude airco en keurig zwart leren interieur!

Ewout Schalkwijk

Ik heb nog wel wat foto's liggen van toen die bij mij op de akker stond, en zelfs nog een of twee YouTube filmpjes ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

JvW

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 29-06-2017 22:22:46
Ik heb nog wel wat foto's liggen van toen die bij mij op de akker stond, en zelfs nog een of twee YouTube filmpjes ;D

Leuke foto's inderdaad! Dat zijn toch dezelfde als in het verheugd-topic? Ze sieren in ieder geval m'n bureaublad van mijn werk-laptop.

P.s. Met welk trefwoord kan ik die filmpjes vinden op youtube? Lijkt me wel leuk om eens te zien.

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

JvW

arjenT5R

Haha leuk dat je een weblog begonnen bent! Hoop dat je er nog even plezier van hebt.

Het kan af en toe best een dwars ding zijn... heeft ons nooit laten staan totdat we er preventief nieuwe onderdelen aan gingen hangen  ;D :eusa_wall:

Toen naar Norge in 2012 was z'n vuurdoop, stond toen nog geen 4 ton op  ;D.
Toch stiekem wel gaaf dat ie nu de 5 alweer over is!

De auto met het beste geluid en de minste prestaties  ;D ;D

Edit: Als ik hem zo weer terug zo wordt t wel tijd voor een setje mooie Titans Jaco dat doet die auto toch wel veel goeds  ;D. Waren ttt de velgen van wouter geloof ik. Omdat de originele set helemaal kaal was... dat hebben we ook vaker gezien zeg maar  ;D.

Stomme is dus dat die airco t al die tijd niet heeft gedaan, niet toen ik m had nog toen m'n pa en m'n broertje er mee reden. Heb pas afgelopen september nadat ie gepoetst was en de achterlichten vervangen zijn er twee busjes r134a in geschoten. Toen begon ie na een tijdje te haperen natuurlijk omdat de speling op de koppeling van de airco pomp te groot was.... ondankbaar hok  ;D. Maar goed die afgesteld toen wel een koud hok! Maakt die auto gelijk een stuk comfortabeler  :D

Excuses nog trouwens dat je kinderen zwarte kleding hadden vanwege de hoeveelheid ledervet met zwart pigment die ik gebruikt had  ;D. Was misschien wat enthousiast  :eusa_wall:.
Ziet het er nu een beetje fatsoenlijk uit wel dat leder? En is het weer helemaal soepel? Deed t leder in ieder geval best goed toen ik het er smeerde zoog de bestuurders stoel het potje bijna uit m'n klauwen  ;D

Ogja als je ooit nog eens een subframe krom rijdt of een bakje kapot maakt dan is iig alles lekker gangbaar want het is ondertussen vaak genoeg los geweest.  ;D

Dat verhaal van die backfires kan ik niet helemaal plaatsen het gebeurde ooit wel eens een keertje maar niet wekelijks ofzo... man wat kon dat ding idiote klappers maken, ben me wel eens letterlijk bijna dood geschrokken op de snelweg.
Vol gas geven bij 80 in de 5 sjips geen reactie..... KABOEMMMMMM  ;D je zag gewoon de motorkap omhoog komen toen t gebeurde  :eusa_wall:.
Maar weer naar de sloop om een nieuw luchtfilterbakje  ;D
Maargoed daar komen we ook wel weer uit, als het inderdaad de kat is die zo ligt te rammelen (luidruchtig protest na verkoop) dan heb je best kans dat ie stationair z'n druk niet kwijt kan omdat de kat verrot is.
Ding zal wel verbrand zijn toen je laatst met 250 naar de 4 schakelde op de dijk..... of klonk dat alleen maar zo?   ;D ;D ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

beunmaat

Hey, dat is een bekende kar!:)

Ooit in een ver verleden opgehaald voor Arjen. Toen hebben we er een set knappe wielen opgezet en zijn we naar Noorwegen geklapperd.

Hij ziet er nu wel een stuk beter uit! Leuk om te zien dat hij nog steeds rond tuft.

arjenT5R

Citaat van: beunmaat op 30-06-2017 04:19:59
Hey, dat is een bekende kar!:)

Ooit in een ver verleden opgehaald voor Arjen. Toen hebben we er een set knappe wielen opgezet en zijn we naar Noorwegen geklapperd.

Hij ziet er nu wel een stuk beter uit! Leuk om te zien dat hij nog steeds rond tuft.

Ja en hoe wouter en hoe! Koude airco en verse bak en koppeling die privileges hebben wij nooit gehad...  ;D
Zit nu zelfs een radio in waar meer uit komt dan alleen "whistleblower, blow my whistle"  ;D
Ohja en je valt ook geen meters diep meer in de bestuurders stoel als je gaat zitten  ;D
Gereviseerd verdamper niet te vergeten!
Dat ding moet minstens de miljoen gaan halen.

Stiekem hebben we best wat memorabele momenten gehad met dat trage ding, volgens mij liep ie gewoon 190 op de autobahn!  :eusa_whistle:

UserID6342

Leuk hoe het verder gaat met de Gaserati, heb altijd met een glimlach de verhalen erover zitten lezen ;D

JvW

Ik zal proberen dat voort te zetten....  :eusa_boohoo:

Iemand nog tips over hoe de bougies op 0,6mm te zetten? Domweg ergens tegenaan duwen en meten met een voelermaatje?

UserID6342

Je moet het idd wel even nameten altijd dat die gap idd 0.6mm is natuurlijk.  Ik doe het al jaren, even voorzichtig tikken, tegen een muur ofzo aan (er zijn speciale stelsleuteltjes voor maar is volstrekt overbodig).  Maar doe het wel met beleid want je drukt de bougie, als je wat lomp doet, zo naar z'n moer toe en kun je nieuwe gaan halen.

Overigens, als je originele Volvo bougies erin zet (met die 3 pootjes) hoef je ze niet af te stellen verder.  Alleen die imitatiedingen met 1 massa elektrode dien je af te stellen.....

JvW

Citaat van: Dirk342 op 30-06-2017 07:34:49
Je moet het idd wel even nameten altijd dat die gap idd 6mm is natuurlijk.  Ik doe het al jaren, even voorzichtig tikken, tegen een muur ofzo aan (er zijn speciale stelsleuteltjes voor maar is volstrekt overbodig).  Maar doe het wel met beleid want je drukt de bougie, als je wat lomp doet, zo naar z'n moer toe en kun je nieuwe gaan halen.

Overigens, als je originele Volvo bougies erin zet (met die 3 pootjes) hoef je ze niet af te stellen verder.  Alleen die imitatiedingen met 1 massa elektrode dien je af te stellen.....

Dank voor je snelle reactie. Helder vwb bijstellen. Ik vermoed dat Arjen er originele ingezet heeft, maar dat zal ik even nakijken. Ik heb nog een setje originele liggen, dus dat moet dan geen probleem zijn.

arjenT5R

Citaat van: JvW op 30-06-2017 07:36:27
Citaat van: Dirk342 op 30-06-2017 07:34:49
Je moet het idd wel even nameten altijd dat die gap idd 6mm is natuurlijk.  Ik doe het al jaren, even voorzichtig tikken, tegen een muur ofzo aan (er zijn speciale stelsleuteltjes voor maar is volstrekt overbodig).  Maar doe het wel met beleid want je drukt de bougie, als je wat lomp doet, zo naar z'n moer toe en kun je nieuwe gaan halen.

Overigens, als je originele Volvo bougies erin zet (met die 3 pootjes) hoef je ze niet af te stellen verder.  Alleen die imitatiedingen met 1 massa elektrode dien je af te stellen.....

Dank voor je snelle reactie. Helder vwb bijstellen. Ik vermoed dat Arjen er originele ingezet heeft, maar dat zal ik even nakijken. Ik heb nog een setje originele liggen, dus dat moet dan geen probleem zijn.

nee zit bosch in had geen zin om naar goes te rijden...  ;D

@dirk ik hoop dat je 0,6 bedoelt  :-*

UserID6342

Oeps, je hebt helemaal gelijk ! Idd 0.6mm, meteen veranderd.