D.H.Z Koudemiddel terugwin-pomp/unit/installatie -Airco DIY-

Gestart door arjenT5R, 10-07-2017 23:55:27

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Ok... klein beetje achtergrond want welke halve zool begint er nu weer aan zoiets?
Hoor al volk roepen koop toch zo'n ding  ;D
Dit jaar ergens in Augustus alweer 10 jaar op zee (als wtk) en dus volledig stek bevoegd totdat ik aan land stap  ;D.

Koel-vries heeft me altijd al geïntrigeerd het is goed te verklaren maar ergens toch wel iets bijzonders.
Echte kennis is er niet veel over in de auto wereld en ik ben er wat automotive betreft nooit echt mee bezig geweest.
Eigenlijk altijd zonder airco gedaan... ook al zat t er op...  ;D Ben met de 940 nog wel eens bijna een airco pomp verloren onderweg van zweden naar NL  :eusa_whistle:

Als je dan jaja toch een keer een auto heb met werkende airco... ja dat is toch wel fijn.
Ding begint wat minder te werken, je denkt daar moet koudemiddel bij... vullen en checken is altijd vanaf 100 euro..
dat moet toch makkelijker en goedkoper kunnen. En wat tha hack ik doe alles zelf tot motor revisies aan toe waarom dan geen airco?

Hoe het helemaal kwam weet ik niet meer maar volgens mij liep de airco pomp van m'n net 4 dagen oude R spectaculair vast en vond ik dat ik het zelf ging repareren.
M'n broertje belast met het bestellen van een doos met 12 busjes koudemiddel uit de states en een vulslang.
En al snel was ik een echte airco beunhaas  ;D
Heel wat mensen blij gemaakt met een koud aircootje voor een paar tientjes.
En toen wilde ik natuurlijk alles!

Een meterset met slangen, een vacuumpomp en een terugwin installatie.
En niet te vergeten een volle (12kg fles) R134a en een lege om de teruggewonnen vloeistof in op te kunnen slaan.

Ali express bood uitkomst:

Een meterset met slangen en snelkoppelingen.

Een setje O-ringen.

En natuurlijk de vacuumpomp.

Recovery pompen zijn schreeuwend duur en wat doen ze nu eenmaal?
Ze zuigen gas af, trekken dat door een pietluttig filtertje. Comprimeren en condenseren vervolgens en dan gaat t in de fles.
Jahoor  ;D
Dat doet ieder gewoon koel-vries systeem ook. Dus als je dat een beetje verbouwd kun je toch ook recoveren.
En als je daar een beetje je best mee doet kun je het zo goed filteren dat t herbruikbaar is.
Want als particulier kun je eigenlijk helemaal niet aan koudemiddel komen.
En wie houdt er nu niet van hergebruiken tegenwoordig?

Dus al snel had ik het idee om een oude koelkast compressor (de rest er omheen gaat altijd stuk) te gebruiken om af te zuigen en via een aantal filters de boel weer in een fles te duwen.
Ga je eens googelen... jahoor je bent weer niet de enige, wel een van weinig dat dan weer wel.

Oke wat willen we nu helemaal?

- Olie vrij koudemiddel terugwinnen.
- Schoon koudemiddel terugwinnen (nee je wil niet de stukken compressor in je recovery fles terugvinden)
- Uiteraard mag t niets kosten!
- Het moet een soort mobiel ding worden liefst op een steekkarretje ofzo.
- Het ding moet een beetje hufterproof zijn liefst ook nog.

Olie vrij is een soort illusie, helemaal olie vrij wordt het nooit. Eerst afscheiden aan de koude kant zodat er niet teveel olie je compressor in komt.
Dan nog een keer afscheiden aan de warme kant, olie scheidt nou eenmaal makkelijker van het koudemiddel als het warm is.

Er zijn verwisselbare (wegwerp) koudemiddel filtertjes op de markt (danfoss) met aan beide kanten een flare aansluiting. Nou die willen we natuurlijk! Af en toe filtertje verwisselen kan geen kwaad. Het mooie is ook nog eens dat het filter vocht uit het koudemiddel haalt. De zogenaamde filter/droger dus.

We willen zo min mogelijk accumuleren aan de pers kant om t proces zo goed mogelijk te laten werken dus grote olie-afscheider en filter aan de zuig (ook beter voor de compressor).
Kleinere olie afscheider aan de pers kant omdat ie daar ook beter werkt.. hier ontkom je niet aan.

En of t werkt weet ik niet maar ik zat gelijk met het idee in m'n hoofd om een mooie koperen spiraal te buigen deze in een bak met water te hangen en klaar condensor....
Dubbelgevouwen luchtgekoelke koelkast condensors.. nahh geen pan  ;D
Voor t zelfde geld werkt t van geen reet dan toch maar de dubbelgevouwen koelkast condensor  :eusa_doh:

Omdat t natuurlijk vrij experimenteel is, hoe lang en hoeveel ga je per keer kunnen recoveren etc?
Leek t me handig om veel te doen met flare koppelingen dus om eventueel de watergekoelde condensor om te kunnen ruilen met de opgevouwen koelkast condensor is t wel handig als eea met koppelingen zit.

Heb dus bij de klimaatshop een zooi flare moeren en rechte flare koppelingen besteld. Incl nog eea aan verlopen enzo besteld om straks de boel wat aan elkaar te gaan breien.

Rechte flare koppeling 1/4

Flare moer 1/4

En natuurlijk flink wat koper buis (pijp is discriminerend)

Buizenbuiger voor mooie bochtjes.

Natuurlijk kun je niet alles aan elkaar Flaren dus ook een zooitje zilversoldeer stokkies maar besteld.

Wat koperwol als vulling voor de olie-afscheiders...

Nou en ik wil er toch eigenlijk ook wel een paar meters op hebben om te zien wat er gebeurd, en jahoor voor €25 nog maar een set meters en slangen besteld bij ali.. hoe kan t voor t geld maar ik vond geen goedkopere oplossing haha.

Helaas duurt t nog een week of 10 voor ik weer thuis ben en er een beetje aan kan gaan beginnen maar goed... je kan je maar voorbereiden toch.
Denk dat ik van de klimaatshop nog een paar T stukken nog heb om de meters vast op aan te sluiten.

Aan afsluitertjes kun je niet genoeg hebben dus daar een stuk of 6 van besteld bij ali (kogelkraantjes)

en natuurlijk zoals al eerder genoemd:

Het inline filterdroger met flare aansluitingen zodat ie te vervangen is.

Zal met de tijd nog wel wat aanpassingen maken aan de beginpost maar dit moet t ongeveer gaan worden.
Kan al niet wachten  ;D
Danfoss koelkast compressor zit nog netjes in de koelkast te wachten tot ie er over 10 weken uit wordt gevist  :eusa_dance:

Wat een beauty he!  ;D

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

)()()sT

big ben

;D

Erg leuk !! vooral omdat je het allemaal zelf kan  :eusa_clap: 8)

JvW

Haha, ik wil je installatie wel een keer komen bewonderen alstie klaar is. Mooi project weer!

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

henry classic v70

Zo da's een "cool" project Arjen :)
...maak je 'm niet te groot zodat íe achter in een estate past
Je laat 'm vast wel een keer zien bij Marco toch  ;)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

razorx

arjenT5R

Kijkglas! Om te zien of;

- Er geen vocht in het afgetapte(teruggewonnen) koudemiddel zit.
- En of de droger z'n werk nog wel doet.
- Of je zeker weten vloeistof na de condensor hebt.
- Om de condensor temperatuur vrij simpel in de gaten te kunnen houden.

Minimale afname was 3 stuks dus als ik al mensen heb aangestoken?  ;D

KIM

Ik denk dat je de naam van de niet meer zo actieve beunmaat maar moet overnemen  ;D

beunmaat

Citaat van: KIM op 12-07-2017 20:25:41
Ik denk dat je de naam van de niet meer zo actieve beunmaat maar moet overnemen  ;D

Ik lees nog wel mee hoor, ben vaak te lui om in te loggen en te reageren ;D

classicT5

cabletalk

Mooie koelkast Ar.  ;D

Wordt een mooi projectje voor de koude avonden.

konniekip

arjenT5R

Nog niets meer gedaan, gebrek aan tijd... komt vanzelf :P