APK: ABS lampje brand.

Gestart door Michaell, 24-07-2017 17:49:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michaell

Hoi allemaal,

Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is. Maar ik heb de volgende vraag:

Ik zit ff met een uitdaging.
Mijn volvo 850 is vorige week voor de APK gebracht bij de garage en ja, hij staat daar vandaag nog.  ;D
Een paar kleine dingetjes. niks ernstigs er moet wat besteld worden. Maar 1 ding bleek lastig.

Het is kennelijk voor de APK een must dat het ABS lampje uit is.
Die van mij vloog altijd wel een keertje aan tijdens de rit. Dit heb ik nooit erg gevonden maar nu is dat wel ff een probleem.
De ABS werkt goed als het lampje uit is (2x een noodstop met goede afloop moeten maken en toen werkte het).

De monteur heeft de auto uitgelezen en nou blijkt dat er een storing zit in de sensor rechts achter (als ik hem goed begreep).
Hij gaat deze proberen te fixen, maar ik weet dat als ik de zoekfunctie gebruik van het forum en ook via info van de dealer dat de kans reeel is dat de ABS controller een defect heeft. Van wat ik begrijp soldeer verbindingen die los gaan na 20 jaar.

De monteur is er nog mee bezig, maar ik wil me ff voorbereiden op het ergste. zo'n controller bij de dealer is erg duur.

Is er iemand die een gereviseerde ABS controller heeft (zonder tracs voor een 850 2.5 10V uit 1996) en deze wil verkopen of weet iemand waar ik deze kan krijgen?
Hopelijk heb ik deze niet nodig, maar zo wel, dan heb ik in iedergeval een adresje.


jas

Ik had dit precies hetzelfde, toen ook mijn abs controller laten solderen, helaas...

Bij mij moest toen inderdaad de sensor RA vervangen worden. Prijzig ding ja...

Toch hoop ik voor je dat het bij jou alleen met solderen te verhelpen is.

cornelis-b

#2
Voor bijna 99% durf ik te zeggen dat het de controller is. Heb nog een paar gereviseerde controllers liggen en ook zonder tracks. Kijk even in je box prive berichten.

Met uitlezen zie je niet of de fout in de controller of in de sensor zit, Er staat gewoon een fout en vaak vervangen mensen de sensoren en dan nog blijft de fout aanwezig en blijkt het de controller te zijn.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

volvobug

Ik heb laatst een 850 over de vloer gehad die toch echt een defecte sensor RA had. Sensoren zijn makkelijk door te meten met een multimeter via de stekker onder de laadvloer.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Michaell

Top, heel erg bedankt allemaal!

Ik zal morgen de garage even bellen naar zijn bevindingen tot nu toe.
Hij had inderdaad voor vandaag in de planning staan de sensor door te meten (hij had deze al schoon gemaakt).

Mocht hij inderdaad toch tot de conclusie komen dat het de controller is. Dan bestel ik deze gelijk bij cornelis-b.

word vervolgt.


Michaell

Ik heb vandaag ff gebeld.
De auto is door de APK heen!  :eusa_dance:

Maar de problemen met de ABS blijven. Ik had als ik het zo hoor enorm mazzel OF de keurmeester kreeg er een punthoofd van (mogelijk beiden).  ;D
Hij had de stekkers goed schoon gemaakt en uiteindelijk links en rechts omgedraaid en op een of andere manier zij hij dat het lampje uit blijft en ook na een testrit bleef deze uit.
Dus APK goedkeur! Al zei hij wel dat hij niet wist of dit lampje uit zo blijven. Maar voor de APK momentopname mag hij hem goedkeuren.

Echter.........
Ik pik de auto op na sluitingstijd voor het hek. Stap in. Start de motor en.... ABS lampje brand.  :eusa_think:
Maar goed. Hij is door de APK. Dit lampje brand al sinds de aankoop sporadisch, dus vindt ik zelf geen drama, maar volgend jaar begint het dan weer.

Dus ik wil de controller ff omwisselen. kijken of het dan ook echt weg is.

De APK keurmeester heeft de sensoren doorgemeten en scheen niet tot een defecte sensor te zijn gekomen. Dus ik ga er even vanuit dat het toch inderdaad de controller is,  :'(
Voor mij nu even maar 1 manier om daarachter te komen. ff uitwisselen.


cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

cornelis-b

Vandaag Michaell op bezoek gehad en de controller omgeruild voor een gereviseerde en het probleem was opgelost, en ook nog even het service lampje gereset en de auto uitgelezen. Het was super gezellig want voor we het in de gaten hadden was het alweer 00:15 de tijd ging snel ;D ;D

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Michaell

Gisteren inderdaad bij Cornelis-b even de controller omgewisseld en sinds dat moment geen ABS en/of service lampje meer gezien!  :eusa_dance: :eusa_dance:
Rijdt toch een stuk prettiger moet ik zeggen zonder een geel lampje op je dashboard!  ;)
Stage-0 nadert voltooiing!  8)

Nadat ik vertrok heb ik op een rustig en verlaten landweggetje nog even de ABS getest door met 60Km/h ff vol in de ankers te gaan (op nat wegdek) en ja hoor. De ABS doet zijn werk weer perfect!  Ik hield volledige controle en geen geslip meer! :eusa_dance:

En het was super gezellig. De tijd vloog! Ik kwam aan om c.a. 15:20 en vertrok pas inderdaad rond 0:15.  ;D ;D

Wie ook een brandend ABS lampje heeft, kan ik zeker adviseren om Cornlelis-b ff een pb te sturen. 

yannickdv

Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

Benny850

Sindskort bij mij ook een branden ABS&Tracs lampje op het dashboard.
Uitgelezen en de volgende codes; 312--322--122.
122 Right front wheel sensor, faulty signal
322 Right front wheel sensor, irregular >40 km/h

Zou dit ook op een kapotte abs computer kunnen duiden?

cornelis-b

#11
Citaat van: Benny850 op 31-07-2017 20:29:23
Sindskort bij mij ook een branden ABS&Tracs lampje op het dashboard.
Uitgelezen en de volgende codes; 312--322--122.
122 Right front wheel sensor, faulty signal
322 Right front wheel sensor, irregular >40 km/h

Zou dit ook op een kapotte abs computer kunnen duiden?

Ga er maar van uit, heb er nog wel een aantal gereviseerd liggen.

Hooo wacht je hebt een T-5R het de oude type aluminium controller, die gaat zelden stuk.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Benny850

Ow oke, dat zijn dus de goede types nog? Zou het in de bekabeling naar de sensor aan het wiel kunnen zitten? Het was wel zo dat hij een half jaar geleden al even ging branden. En daarna een tijd weer niet. Nu meestal al vanaf het starten soms een klein stukje rijden.
Denk dat ik van de week het rechtervoorwiel er af haal om is te kijken.

cornelis-b

Sensors eens reinigen met een bus remmenreiniger en ook de ABS kranzen inspecteren. Als je dat allemaal schoon hebt en er zijn nog fouten zal je de bekabeling moeten gaan doormeten om te kijken of er geen breuk in zit.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Benny850

Oke, naar mijn weten zijn de ABS ringen nog redelijk. Ze zien er niet kapot uit. Ik zal eens beginnen met de sensors te reinigen als ik tijd heb en dan verder kijken.