LED verlichting mistlampen

Gestart door henry classic v70, 02-08-2017 19:57:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Paulsson

Citaat van: henry classic v70 op 02-08-2017 20:20:20
...was je er tevreden over?
Het hoeft voor mij geen straal licht te geven, gebruik ze als dagrijverlichting dus gewoon goed zichtbaar  ;)

Henry, ben jij hier ooit voor aangehouden?

Ik heb mij flink ingelezen in mistlampen als dagrijverlichting want het lijkt mij ook heel mooi om te doen (en je ziet het op de V70NN facelift modellen heel veel, echt een mooie plek voor LED's daaronder).

Echter, LED's in de mistlampen als dagrijverlichting voldoet niet aan de volgende eisen:

- Dagrijverlichting moet automatisch aangaan als de sleutel op contact gaat. Dus niet via een knop/switch.

- Dagrijverlichting moet 50% dimmen als dimlicht tegelijkertijd wordt gevoerd.

- Mistlampen bevatten de letter 'F' als merkteken in het glas, waardoor deze geclassificeerd worden als 'Fog lights'. Het rijden met mistlampen gedurende dag en zonder omstandigheden van slecht zicht is strafbaar. Echter, als men de F tekens uit het glas freest is de politie niet gemachtigd om iemand hiervoor te beboeten, want de glazen hebben het kenteken niet meer. Vreemd, maar echt waar.


Kortom, door deze eisen ben ik een beetje bang om boetes te krijgen als ik met mistlampen ga rondrijden. Vind het namelijk wel echt super mooi staan....


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Paulsson

Citaat van: henry classic v70 op 02-08-2017 23:51:56
..mag inderdaad niet want stadslicht is ook aan maar ik rijd nu al geruime tijd met xenon in de mistlampen als dagrijverlichting en ben nog nooit aangehouden  :eusa_dance:
Is ook niet storend voor tegenliggers, kijk maar eens hoeveel auto's er rond rijden met mistlampen aan als dagrijverlichting (oké, zonder stadslicht)

Misschien als je de koplampenschakelaar op stand 0 zet (stadslicht en dimlicht uit) en dan de mistlampen voert, voldoe je tenminste aan de eis dat andere verlichting uit moet zijn (lijkt mij)


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

sander69

Je word ook niet aangehouden voor zulke feiten, maar staande gehouden!

De regelgeving is vrij simpel en wordt er zeker wel op gehandhaafd, alleen is het voor veel politie ambtenaren geen prioriteit en veel mensen hebben de gerichte kennis er niet voor en denken, laat maar rijden.

Voor auto s vanaf 2011 is dagrijverlichting verplicht; wat in houdt dat auto s ouder dan dat bouwjaar, die mistlampen, al dan niet omgebouwd zijn naar LED dagrijverlichting niet toegestaan is.

C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

)()()sT

Daarnaast is het ook onhandig. Je moet handmatig je stadslicht aanzetten en vergeet dat vast een keer uit te doen :D

Maarre, mijn V60 is MY2013 en nog het fase 1 model. Die heeft geen DRL hoor.

innocenti

Henri
H1 ledlampen zijn lastig. Houdt de ledlampen maar naast een halogeen lamp. Dan valt je waarschijnlijk gelijk op dat het lichtpunt verschilt van de halogeen lamp. En de spiegel is gemaakt op t brandpunt van de halogeen lamp. Dit heb ik ooit getest en daarna een setje led lampen gemaakt waarin het brandpunt klopte. Dan geven ze veel meer licht omdat je dan de spiegel reflector optimaal gebruikt.

Maar ik raad niemand aan n setje aan te passen. Koste me 6uur prutsen en de opbrengst was erg mager.

Volgens mij mag je de mistlampen wel degelijk gebruiken overdag als mistlampen in combinatie met stadslicht. In de wet staat namelijk dat je maar 1 set hoofdverlichting overdag mag voeren. Dimlicht mag volgens mij vervangen worden door mistlampen. Maar niet beide gelijkertijd, tenzij de weersomstandigheden daarom vragen.

gero

Citaat van: innocenti op 03-08-2017 09:26:38
Henri
H1 ledlampen zijn lastig. Houdt de ledlampen maar naast een halogeen lamp. Dan valt je waarschijnlijk gelijk op dat het lichtpunt verschilt van de halogeen lamp. En de spiegel is gemaakt op t brandpunt van de halogeen lamp. Dit heb ik ooit getest en daarna een setje led lampen gemaakt waarin het brandpunt klopte. Dan geven ze veel meer licht omdat je dan de spiegel reflector optimaal gebruikt.

Maar ik raad niemand aan n setje aan te passen. Koste me 6uur prutsen en de opbrengst was erg mager.

Volgens mij mag je de mistlampen wel degelijk gebruiken overdag als mistlampen in combinatie met stadslicht. In de wet staat namelijk dat je maar 1 set hoofdverlichting overdag mag voeren. Dimlicht mag volgens mij vervangen worden door mistlampen. Maar niet beide gelijkertijd, tenzij de weersomstandigheden daarom vragen.
Je mistlampen  icm  stadslicht mag je alleen voeren bij mist of slecht zicht, ik weet nog goed ik had toen een Golf  GTI , je weet wel mistlampen aan bij zonnig weer, kwam politie tegen en ja hoor aangehouden :police:, Is het mistig mijnheer ? Daar sta je dan met je mond vol tanden, gelukkig geen bekeuring. :eusa_dance:
Dus volgens mij mistlampen alleen voeren bij mist/slecht zicht.
Ooh ja Henry, wanneer gaat xenon kapot??, die van mij pas na 4 jaar (dimlicht altijd aan) en toen was de kleur van wit naar rose.

sander69

Lampen mag/moet je gebruiken daar waar ze voor bedoelt zijn; mistlampen in combi met stadslichten is dus niet toegestaan; tenzij het zicht minder is dan 50 meter, maar dan volstaan alleen het stadslicht ook niet.

@ Joost,Powered by Polinfo
DagrijlichtenVanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.

apart dat jouw V60 dat niet heeft.

edit: gero was me net voor...:)
C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

haasje

#22
die zicht minder dan 50 meter regel is voor het mistlicht achter.
bij het voeren van de mistlampen voor hoeven de dimlichten niet te branden.
LINKJE

sander69

Citaat van: haasje op 03-08-2017 10:36:18
die zicht minder dan 50 meter regel is voor het mistlicht achter.

ja dat klopt; voor is het minder dan 200 meter zicht

mijn fout, dank voor de verbetering.
C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

innocenti

http://m.ebay.co.uk/itm/111598775729?_mwBanner=1

Deze bouwvorm benaderd halogeen H1 het beste en zit qua brandpunt in de buurt van halogeen.

henry classic v70

Citaat van: innocenti op 03-08-2017 10:45:35
http://m.ebay.co.uk/itm/111598775729?_mwBanner=1

Deze bouwvorm benaderd halogeen H1 het beste en zit qua brandpunt in de buurt van halogeen.

deze zouden dan ook heel weinig licht opleveren David?



Het gaat me eigenlijk ook niet om de lichtstraal maar dan de mistlamp mooi wit kleuren en goed zichtbaar zijn
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

henry classic v70

Dat het niet mag weet ik dus regels etc. is nu niet van belang voor mij
Ik wil graag weten welke LED ik moet hebben, welke geeft voldoende licht om zichtbaar te zijn
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

henry classic v70

Citaat van: T5-4life op 03-08-2017 08:09:20
Hoe lang rijd je nu met de xenonlampen Henry? En hoe vaak al kapot?

Setje wat er nu inzit is 6 mnd oud... (cheap aliexpress)
Slimballasten en 5000K lampjes, één kant doet het niet maar weet nog niet of de lamp of dat de ballast niet werkt.
Nieuw setje lampjes met fitting heb ik al gemaakt en moet er nog in.
6 mnd vind ik te kort om telkens een setje te maken, LED druk je er zo in en als alternatief lijkt me dat de betere keuze
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

innocenti

Citaat van: henry classic v70 op 03-08-2017 11:33:03
Citaat van: innocenti op 03-08-2017 10:45:35
http://m.ebay.co.uk/itm/111598775729?_mwBanner=1

Deze bouwvorm benaderd halogeen H1 het beste en zit qua brandpunt in de buurt van halogeen.

deze zouden dan ook heel weinig licht opleveren David?

https://www.abc-led.nl/data/upload/Shop/images/h1-led-68smd-2.jpg

Het gaat me eigenlijk ook niet om de lichtstraal maar dan de mistlamp mooi wit kleuren en goed zichtbaar zijn
Ik vermoed dat deze je geen bevredigend resultaat gaan geven.

henry classic v70

Citaat van: innocenti op 03-08-2017 12:02:26
Citaat van: henry classic v70 op 03-08-2017 11:33:03
Citaat van: innocenti op 03-08-2017 10:45:35
http://m.ebay.co.uk/itm/111598775729?_mwBanner=1

Deze bouwvorm benaderd halogeen H1 het beste en zit qua brandpunt in de buurt van halogeen.

deze zouden dan ook heel weinig licht opleveren David?

https://www.abc-led.nl/data/upload/Shop/images/h1-led-68smd-2.jpg

Het gaat me eigenlijk ook niet om de lichtstraal maar dan de mistlamp mooi wit kleuren en goed zichtbaar zijn
Ik vermoed dat deze je geen bevredigend resultaat gaan geven.

Dit lijkt ongeveer hetzelfde als jij via ebay liet zien toch?
...voor €11,= 2 lampjes kan ik het altijd proberen

https://www.myxlshop.nl/j-s-h1-led-mistlamp.html?id=47238234&gclid=EAIaIQobChMI-ZL6lOO61QIV02wbCh3AdwldEAYYASABEgLkvvD_BwE

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4