Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Citaat van: Piet op 20-02-2018 14:42:21
Mja de enige manier om je injectoren echt goed  in balans met het hele systeem te laten werken is ze te "kalibreren" met de kalibratiebin

Ook weer een beetje ja en nee natuurlijk ;D

In principe als je de juiste waarden van de juiste injectoren er in hebt zitten moeten ze iig als ze nieuw zijn amper afwijken...

Citeer
Citaat van: Piet op 20-02-2018 13:57:55
heptaan is geen benzine.
Daar zit flow verschil in.
Snap ook niet waarom Bosch dat altijd met heptaan doet.

Hoogstwaarschijnlijk omdat er geen gestandaardiseerde samenstelling van 'benzine' is - dat is gewoon een mengelmoes van een aantal alkanen (waaronder heptaan) plus een hoop additieven waardoor het mengsel op een bepaald RON getal uitkomt, verschillend per producent. Dat verschilt allemaal ietwat in dichtheid, dus wordt voor datasheets een pure vloeistof gebruikt die er zoveel mogelijk op lijkt.

Heptaan is ook opgegeven in grammen / min dus als je flow in cc's wilt weten moet je toch omrekenen...

Soortelijke massa van benzine zal niet zoveel verschillen met dat van de genoemde heptaan 0,684 lijkt mij een redelijk vergelijkbare waarde met benzine bij 15 graden celsius.

Diesel is 0,81... kg/L

En iedere diesel die je krijgt heeft net weer een iets andere soortelijke massa...

Zo ook voor benzine natuurlijk, die Heptaan sjips is gewoon een getal voor de std samenstelling van benzine if you'd ask me...

* druk op zoek naar binas *

for the time being; http://www.soortelijkgewicht.com/vloeistoffen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Citaat van: arjenT5R op 20-02-2018 14:55:11
Citaat van: Piet op 20-02-2018 14:42:21
Mja de enige manier om je injectoren echt goed  in balans met het hele systeem te laten werken is ze te "kalibreren" met de kalibratiebin

Ook weer een beetje ja en nee natuurlijk ;D

In principe als je de juiste waarden van de juiste injectoren er in hebt zitten moeten ze iig als ze nieuw zijn amper afwijken...

Als je er van uit gaat dat de rest van het systeem perfect is ja.
Nergens een spoortje van een vacuumlek. Maf tot op de gram/min nauwkeurig.
Negens een spanningsval door gecorrodeerde contacten.

Ofwel: kalibreer die dingen nu maar gewoon,, je zal nog verrast opkijken  ;D

Piet

Citeer
Citaat van: Piet op 20-02-2018 13:57:55
heptaan is geen benzine.
Daar zit flow verschil in.
Snap ook niet waarom Bosch dat altijd met heptaan doet.

Hoogstwaarschijnlijk omdat er geen gestandaardiseerde samenstelling van 'benzine' is - dat is gewoon een mengelmoes van een aantal alkanen (waaronder heptaan) plus een hoop additieven waardoor het mengsel op een bepaald RON getal uitkomt, verschillend per producent. Dat verschilt allemaal ietwat in dichtheid, dus wordt voor datasheets een pure vloeistof gebruikt die er zoveel mogelijk op lijkt.

makes sense..

razorx

Citaat van: Piet op 20-02-2018 15:52:04
..
Ofwel: kalibreer die dingen nu maar gewoon,, je zal nog verrast opkijken  ;D
Inderdaad. ;)

Antracs

Mijn ervaringen met het flashen zijn slecht te nomen, lukt ongeveer 1 van de 5 keer. Ik heb al een hoop geprobeert om te achterhalen waar het aan ligt, zonder succes. Lijkt willekeurig te zijn. Hoe is dat bij jullie?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

razorx

In car flashing gaat heel onbetrouwbaar. Op de bench gaat prima met een goede laboratoriumvoeding op 13,5V

arjenT5R

Gisteren m'n accu "leeg geflasht".

Helemaal koud en ongebruikt gaat het eigenlijk altijd wel vanaf de eerste keer goed.

Maar warm...

razorx

Voor degenen die een Ostrich willen inbouwen:
Daar heb je normaal gesproken een DIL32->PLCC adapter bij nodig. Die krengen zijn duur: $41

Een alternatief is de volgende stevigere methode:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1574700.html#msg1574700

De CAD files zal ik uploaden en het linkje zal ik ook plaatsen.
Fabrication files om zo te uploaden naar een printplaatjesbedrijf. Gecorrigeerde versie

Edit: Een Ostrich ie een apparaat dat de EEPROM van je ECU vervangt. Hierdoor kan je on the fly een verse bin flashen of parameters met draaiende motor aanpassen.
Je stuurt hem via USB met TunerPro aan.

Antracs

@razorx: mooie soldeerapparatuur en mooi resultaat! Hoe bevalt het gebruik van de Ostrich in de praktijk en hoe vaak verander je nog wat?

Ik heb een extra ECU waar ik misschien ook een Ostrich op wil zetten. Maar ik wacht ook even het experiment van Piet af met zn Zenerdiodes.
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Piet

Die er af

En een 330 ohm (of iets in de buurt) en 12 volt/ 1 watt  zener er voor terug.
Let op: de onderste foto wordt om een of andere vage reden een kwartslag naar links gedraaid weergegeven op de Pc, op een Iphone niet.

Of het betrouwbaarder werkt "in car" heb ik niet uitgeprobeerd.

Antracs

Interesssant! Kun je iets uitleggen over de werking van het oorspronkelijke onderdeel en hoe je ertoe gekomen bent die werking aan te passen mbv deze weerstand en Zenerdiode?

Piet

Mja,  om geflasht te kunnen worden moet er op de Vpp pin van de flash een spanning staan tussen 11.4 en 12.6 volt.
De microprocessor schakelt de spanning die op B8 staat via dat IC  door naar die Vpp als hij in bootmode gezet wordt.
Alleen is er een nogal  flinke spanningsval over dat IC  waardoor het voltage minstens zo'n 13.5 volt moet zijn op B8 wil er nog een spanning van minimaal 11.4 volt op Vpp van de flash terechtkomen.
Via de 300 ohm wordt de spanning van B8 direct op Vpp gezet en de zener van 12 volt  zorgt ervoor dat de spanning niet te hoog  (>12.6 volt) kan worden

razorx

Citaat van: Antracs op 26-02-2018 12:39:04
@razorx: mooie soldeerapparatuur en mooi resultaat! Hoe bevalt het gebruik van de Ostrich in de praktijk en hoe vaak verander je nog wat?

Ik heb een extra ECU waar ik misschien ook een Ostrich op wil zetten. Maar ik wacht ook even het experiment van Piet af met zn Zenerdiodes.

Dank je. Nu ben ik even rustig. Druk met andere zaken. ;)
Die Ostrich is heel fijn zeker als je dagelijks logt en dagelijks optimaliseert.

Mooi werk weer die flashoplossing Piet!

arjenT5R

extended maps ... nix voor watjes :P gaat tot 10200 rpm ;D

Piet

haha ... not for the faint hearted indeed..
Only for big boys.....