Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Antracs

Piet: hoe beefy was die converter en waar sluit je die aan? Misschien ga ik dat ook proberen.

Andere vraag in het kader van troubleshooten van de injector timings:
wot pull in 4e versnelling 50 tot 180kpu en daarna gas los: LTFT-i wordt tijdens gas los heel snel heel negatief, ca. elke 5 seconden 20 eenheden eraf tot ongeveer -116. Wat kan dat zijn?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Piet

Citaat van: Antracs op 11-02-2018 01:16:57
Even mijn ervaring met In-car flashen:

met een step-up converter voor 13.8V of 14.8V op pin B8 geeft bij mij regelmatig flash bank0 error. Ik vraag me af waar dat aan kan liggen. Accuspanning bij Sleutelstand II is bij mij ongeveer 12 Volt. Als ik een andere draaiende auto paralel schakel gaat het wel goed bij 13.8Volt. Blijkbaar kan ik bij accuspanning=12V wel in bootmode komen mbv de stepup convertor maar niet foutloos flashen als de systeemspanning 1.8 a 2V te laag is. Als het lambdalampje tijdens het flashen ineens gaat knipperen (ipv continue branden) dan gaat het flashen fout.

Ik las ergens dat Piet zn injectoren met een step-up converter van meer prik voorziet. Vroeg me af wat daar het voordeel van is en hoeveel Ampère die step-up converter in dat geval moet kunnen leveren en of de ECU zelf dan ook aan een step-up converter hangt.. in dat geval werkt het in-car flashen misschien beter?

Het nodig hebben van een step up converter voor het in car flashen zal binnenkort toch tot het verleden gaan behoren.
Met een kleine modificatie in de hardware van de ECU lukt het  bij gewone accuspanning ook en waarschijnlijk ook betrouwbaarder.
Later hierover meer, eerst nog een klein experimentje,  wacht nog op onderdeeltjes (zenerdiodes) hiervoor.

Die stepup voor de injectoren heb ik onlangs overigens er weer tussen uit gehaald.
Voegt niet zo veel toe en die dingen hebben toch de neiging te verlopen na enige tijd.

triton

De 4.4 ecu met boostsensor van Piet zit er inmiddels in. De auto rijdt feller met een ietwat aangepaste 850R bin.
De step up schakelaar zit er bij mij niet in dus ik zou bij normale accuspanning kunnen flashen.
Ik moet echter nog een obd2 aansluiting maken om dit te kunnen doen.
Als deze erin zit eerst maar eens loggen om te zien wat er allemaal mogelijk is en de materie begrijpen.

Ik ben benieuwd.....

edit. Welke pin in de ecu voet moet ik hebben om de obd stekker aan te sluiten?
Pin 7 (obd) op pin B36 op ecu voet?
En that's it?
Professioneel raddraaier

Piet

Inderdaad B36 van de ECU voet op pin 7 van de OBD voet.

Dan pin 16 van de OBD voet voorzien van accuvoeding.
Origineel is die niet geschakeld, maar ik zou hem wel geschakeld doen.

Pin 4 van de OBD voet aan massa.

.

triton

Thanx Piet,

Inmiddels ook 2 obd stekkers op de sloop gescoord en een lmm van een s80.
Let the games begin....
Professioneel raddraaier

arjenT5R

luchmassameter van S80 past niet die zit een kwart slag gedraaid en heeft andere offset je kan beter voor die 20 euro zo'n ding van de ali express bestellen uit de groupbuy.
Linkjes staan op pagina 1 van het groupbuy topic hier onder.

Verderrrr good busy keep them coming :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Antracs

Citaat van: Piet op 12-02-2018 11:04:31Het nodig hebben van een step up converter voor het in car flashen zal binnenkort toch tot het verleden gaan behoren.
(...) kleine modificatie    (...)wacht nog op onderdeeltjes (zenerdiodes) hiervoor.
@Piet is het je gelukt een modificatie te maken met de zenerdiodes?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Antracs

Vraagje over berekenen injectorconstante:

Ik hoef m niet exact te berekenen omdat er meer factoren verantwoordelijk zijn voor een fueling. maar toch: ik zoek de heptaan flow op in de datasheets van Bosch in gram/min bij 3 bar, reken die om naar cc/min (delen door 0,684g/cc) en stel dat gelijk aan benzine flow in cc/min. Toch?

Dus voor blauwe Bosch 0280155830 is het 261,2g heptaan/minuut bij drie bar, dat is dan 381,9 cc/minuut. En bij 4 bar dus 4/3 * 381,9 = 440 cc.

Hoe komt het dan dat die injectoren als 395cc te boek staan bij europeantuning?

V70geRwin

Citaat van: Antracs op 20-02-2018 13:40:55

Ik hoef m niet exact te berekenen omdat er meer factoren verantwoordelijk zijn voor een fueling. maar toch: ik zoek de heptaan flow op in de datasheets van Bosch in gram/min bij 3 bar, reken die om naar cc/min (delen door 0,684g/cc) en stel dat gelijk aan benzine flow in cc/min. Toch?

Dus voor blauwe Bosch 0280155830 is het 261,2g heptaan/minuut bij drie bar, dat is dan 381,9 cc/minuut. En bij 4 bar dus 4/3 * 381,9 = 440 cc.

https://www.raidopower.se/product/bosch-375cc-spridare-0280155830

375 bij 3 bar.

arjenT5R

Heb je een brandstof druk regelaar van 4 bar dan? Alle 850's en X t/m MY99 hebben 3 bar...

Dat de raildruk 4 bar is bij 1 bar turbodruk maakt dat de brandstofdruk dus nog steeds met 3 bar het spruitstuk in gaat...

Dus dan moet je rekenen met 3 bar... niet 4....

Ik had nog zo m'n best gedaan t uit te leggen ;D

Piet

Citaat van: Antracs op 20-02-2018 13:29:52
Citaat van: Piet op 12-02-2018 11:04:31Het nodig hebben van een step up converter voor het in car flashen zal binnenkort toch tot het verleden gaan behoren.
(...) kleine modificatie    (...)wacht nog op onderdeeltjes (zenerdiodes) hiervoor.
@Piet is het je gelukt een modificatie te maken met de zenerdiodes?

Yes!

Piet

Citaat van: Antracs op 20-02-2018 13:40:55

heptaan is geen benzine.
Daar zit flow verschil in.
Snap ook niet waarom Bosch dat altijd met heptaan doet.

Antracs

Geweldig Piet! Ben benieuwd naar je volgende berichten.

Bij de opgave van de injectorspecs (bijvoorbeeld "315 cc") op de m44.wikia staat er niet bij:
-heptaan flow of benzine
-bij welke druk en temp
-exact welk Bosch EinspritzVentil typenummer (ik weet van minstens drie verschillende blauwe en twee verschillende oranje)

Als ik nou precies wist welke Bosch injectoren hier http://m44.wikia.com/wiki/Modified_Vehicles bedoeld worden met "orange" "blue" en "green"
dan kon ik op de verhouding van de heptaan flow afgaan voor het berekenen benaderen van een juiste injectorconstante.

Welke injectoren hebben jullie in gebruik met welke injector constante?
Ik vermoed dat de injektordeadtimes binnen dezelfde "EV" familie van Bosch injektoren niet veel verschilt.

Dit alles omdat de gegevens van de wiki voor mijn blauwe "395cc" injectoren bij mij absoluut niet kloppen!

Piet

Mja de enige manier om je injectoren echt goed  in balans met het hele systeem te laten werken is ze te "kalibreren" met de kalibratiebin

arjenT5R

Er zijn verschillende blauwe, de volvo blauwe en de "grote" blauwe... de grotere blauwe hebben meer opbrengst dan volvo blauwe.

De grote blauwe zijn die van de Opeltjes opc.
Die zijn goed voor meer opbrengst dan de groene zelfs 470cc (benzine)

https://www.ebay.com/itm/4-x-Original-BOSCH-Einspritzduse-Einspritzventil-Zafira-B-Astra-H-OPC-Z20LEH-EV6/351849328729?hash=item51ebdab059:g:h7AAAOSwgLlaeHlL&vxp=mtr

De volvo blauwe zijn idd hetzelfde als de volvo witte ;D