Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

#15
Ik had de zeer bijzondere factor voor load idd al in m'n boekje staan.
Heb eea aan aantekeningen zitten maken.
Eigenlijk is ie ook weer niet zo gek, je hebt een factor nodig. En voor een bepaalde hoeveelheid vermogen heb je nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig.
Is er nog een soort factor om dit weer om te zetten naar iets wat voor de normale mens te begrijpen is? Koppels bijvoorbeeld?

Ik had ook gelezen dat je met de originele lmm al snel buiten het bereik van je originele turbo zit? Ik heb bijvoorbeeld een 16T std R turbo. Kun je met de software zo ver gaan dat je buiten je lmm waarde valt?  Of zit je dan al buiten de efficientie van je turbo?

Ofwel heb ik een grotere luftmeister nodig als ik m'n originele auto gewoon een leuke extra boost wil geven?
Of is die pas nodig als je naar een grotere turbo gaat?
Al is t voor de beeldvorming.

En hoe deden ze dit dan voorheen?
Ik begreep dat dan het laatst bekende signaal gebruikt werdt? Dus die 5V? Hoe krijg je daar dan een nette waarde bij of moet je dan de laatste cellen maar zo aanpassen dat je bovenin iig niet te arm gaat?

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Je zal het met die load in ms moeten doen. ;)
Een 16T kan de lmm zo laten clippen. Als je een grotere lmm behuizing plaatst, moet je dat natuurlijk ook aan de ecu vertellen. Hiervoor heeft Piet de load rescaler geschreven.

Vroeger had men bij een clippende lmm alleen nog het toerental waarop de ecu moest gissen wat er ingespotern mpest worden.

arjenT5R

Citaat van: razorx op 12-08-2017 20:00:41
Je zal het met die load in ms moeten doen. ;)
Een 16T kan de lmm zo laten clippen. Als je een grotere lmm behuizing plaatst, moet je dat natuurlijk ook aan de ecu vertellen. Hiervoor heeft Piet de load rescaler geschreven.

Vroeger had men bij een clippende lmm alleen nog het toerental waarop de ecu moest gissen wat er ingespotern mpest worden.

Haha pech dus!

Maar een grotere lmm behuizing lijkt me ook te betekenen dat de aanzuigbuis diameter compleet vergoot dient te worden? Toch?

En dus eigenlijk zeg je, de meeste std chippies rijden buiten hun lmm bereik?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Nee de standaard aanzuigbuis hoeft in principe niet vergroot te worden.
Alleen de diameter van de MAF behuizing hoeft vergroot, puur en alleen maar om zijn meetbereik te vergroten.
Kwa aanzuigcapaciteit is de standaarddiameter groot genoeg, in ieder geval voor de standaard turbo's

arjenT5R

Citaat van: Piet op 12-08-2017 20:36:46
Nee de standaard aanzuigbuis hoeft in principe niet vergroot te worden.
Alleen de diameter van de MAF behuizing hoeft vergroot, puur en alleen maar om zijn meetbereik te vergroten.
Kwa aanzuigcapaciteit is de standaarddiameter groot genoeg, in ieder geval voor de standaard turbo's

Ohhhh in dat geval! Heb je t linkje naar ali-express nog?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

 Wat de load in ms betreft: hoe hoger de load, hoe meer zuurstof wordt aangezogen en hoe meer zuurstof hoe meer vermogen.
Er is echter geen (althans niet zondermeer) omrekenfactor waarmee je load kunt omzetten in koppel of vermogen.
Voor jezelf kun je wel min of meer enigzins load wel gebruiken om te zien of je vermogenwinst behaalt. Maar dan ga je er wel vauit dat de extra aangezogen O2 ook daadwerkelijk efficient in extra vermogen is omgezet.
Load leent zich sowieso zeer matig om twee auto's kwa vermogen onderling te vergelijken.

Piet

Citaat van: arjenT5R op 12-08-2017 20:40:28
Citaat van: Piet op 12-08-2017 20:36:46
Nee de standaard aanzuigbuis hoeft in principe niet vergroot te worden.
Alleen de diameter van de MAF behuizing hoeft vergroot, puur en alleen maar om zijn meetbereik te vergroten.
Kwa aanzuigcapaciteit is de standaarddiameter groot genoeg, in ieder geval voor de standaard turbo's

Ohhhh in dat geval! Heb je t linkje naar ali-express nog?

Ebay :)

arjenT5R

Citaat van: Piet op 12-08-2017 20:43:49
Citaat van: arjenT5R op 12-08-2017 20:40:28
Citaat van: Piet op 12-08-2017 20:36:46
Nee de standaard aanzuigbuis hoeft in principe niet vergroot te worden.
Alleen de diameter van de MAF behuizing hoeft vergroot, puur en alleen maar om zijn meetbereik te vergroten.
Kwa aanzuigcapaciteit is de standaarddiameter groot genoeg, in ieder geval voor de standaard turbo's

Ohhhh in dat geval! Heb je t linkje naar ali-express nog?

Ebay :)

Ik heb een life-ban op ebay  :eusa_wall:

Citaat van: Piet op 12-08-2017 20:42:58
Wat de load in ms betreft: hoe hoger de load, hoe meer zuurstof wordt aangezogen en hoe meer zuurstof hoe meer vermogen.
Er is echter geen (althans niet zondermeer) omrekenfactor waarmee je load kunt omzetten in koppel of vermogen.
Voor jezelf kun je wel min of meer enigzins load wel gebruiken om te zien of je vermogenwinst behaalt. Maar dan ga je er wel vauit dat de extra aangezogen O2 ook daadwerkelijk efficient in extra vermogen is omgezet.
Load leent zich sowieso zeer matig om twee auto's kwa vermogen onderling te vergelijken.


Ik ben nu al zo blij met dit topic  :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Citaat van: arjenT5R op 12-08-2017 20:07:15
..
En dus eigenlijk zeg je, de meeste std chippies rijden buiten hun lmm bereik?
Yep.
In stappen van ergte bij een standaard gechipte wagen. Let wel standaard.

-Stationair en deellast: De ECU heeft hier het lambdasignaal, de lmm waarde en het toerental om de gewenste brandstof inspuiting te bepalen.
-Hoge last: Hier wordt de data van de narrowband  lamdasonde genegeerd. Die werkt alleen bij stationair en deellast. Alleen nog de lmm waarde en het toerental blijven over.
-Vollast: De lmm is verzadigd en geeft een te lage luchtstroom aan. Alleen nog het toerental resteert als input om de gewenste hoeveelheid inspuiting te berekenen.

arjenT5R

#24
Citaat van: Piet op 12-08-2017 20:43:49
Citaat van: arjenT5R op 12-08-2017 20:40:28
Citaat van: Piet op 12-08-2017 20:36:46
Nee de standaard aanzuigbuis hoeft in principe niet vergroot te worden.
Alleen de diameter van de MAF behuizing hoeft vergroot, puur en alleen maar om zijn meetbereik te vergroten.
Kwa aanzuigcapaciteit is de standaarddiameter groot genoeg, in ieder geval voor de standaard turbo's

Ohhhh in dat geval! Heb je t linkje naar ali-express nog?

Ebay :)

Wieder die geile luftmeister gefunden  ;D

3 duim S90/960 lmm!

Ali-express 19 euro 3 duim luftmeister ;D

Citaat van: razorx op 12-08-2017 21:15:22
Citaat van: arjenT5R op 12-08-2017 20:07:15
..
En dus eigenlijk zeg je, de meeste std chippies rijden buiten hun lmm bereik?
Yep.
In stappen van ergte bij een standaard gechipte wagen. Let wel standaard.

-Stationair en deellast: De ECU heeft hier het lambdasignaal, de lmm waarde en het toerental om de gewenste brandstof inspuiting te bepalen.
-Hoge last: Hier wordt de data van de narrowband  lamdasonde genegeerd. Die werkt alleen bij stationair en deellast. Alleen nog de lmm waarde en het toerental blijven over.
-Vollast: De lmm is verzadigd en geeft een te lage luchtstroom aan. Alleen nog het toerental resteert als input om de gewenste hoeveelheid inspuiting te berekenen.

Begrepen  :D
Zie bovenstaand heb m gelijk besteld.
:eusa_shifty:

edit:

Wil er toch nog even op door, in hoeverre is die regeling nog strak of mooi?
En in hoeverre heb je dan wel last van invloeden als warm/koud weer grote hoogtes etc?
Kan bijna niet anders dat ik met mijn neppert dan ook buiten die map heb gedraaid, maar regelde toch redelijk strak
Had er ook een afr met in hangen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Absoluut niet als kift bedoeld, maar een S90/960 is nooit met een 3.25" LMM geleverd, wel met een 3" welke je nu ook gekocht hebt. Voor een 3.25" LMM kom je uit bij BMW V8 en consorten (die hebben o.a. Piet, Yits en ik er ook inzitten momenteel)

arjenT5R

#26
Citaat van: Dirk342 op 12-08-2017 21:47:59
Absoluut niet als kift bedoeld, maar een S90/960 is nooit met een 3.25" LMM geleverd, wel met een 3" welke je nu ook gekocht hebt. Voor een 3.25" LMM kom je uit bij BMW V8 en consorten (die hebben o.a. Piet, Yits en ik er ook inzitten momenteel)

Gehe voor mijn toepassing 3 inch voldoende, heb de post even aangepast  ;D
Lijkt me er ook makkelijker op pas te maken dan nog weer een maatje groter.

edit:

voor de volledigheid ook de 3.25 duimer

3.25 duim BMW maf voor slechts 22 eurootjes incl shipping ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx


KIM

 Hij heeft je nummer zeker nog niet Yits?  :evil: :P

Piet

Citaat van: arjenT5R op 12-08-2017 20:53:35

Ik heb een life-ban op ebay  :eusa_wall:


Hoe krijg je zoiets voor elkaar dan?