Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Mooi, hooftstuk afgesloten: next!

Btw: denk dat luchttemp na de intercooler een belangrijkere parameter is dan de temp in je aanzuigbuis ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Woger

Hoeveel druk geeft elke type turbo maximaal en wat is het gevolg van het opvoeren van de druk op de verschillende motordelen?

arjenT5R

Citaat van: Woger op 17-08-2017 21:23:36
Hoeveel druk geeft elke type turbo maximaal en wat is het gevolg van het opvoeren van de druk op de verschillende motordelen?

Het gaat niet om de maximale druk het gaat om het efficientie gebied 2 bar is leuk maar als t loeihete lucht is heb je er geen pest aan.

Eerst maar eens lezen? Knock topic bv? En de wikki?

arjenT5R

Citaat van: arjenT5R op 14-08-2017 00:28:08
Heb t wel ergens op de begin paginas van tuners rejoice voorbij zien komen maar is dus kolder  ;D

Maar je zegt dat als ie z'n load niet haalt met de dutycycle die er bij hoort dat ie dan toch gaat aanpassen om dit te halen?
Verder slaat ie die aanpassing niet op dus?

En nu zat ik met m'n geyle tune al op een load van 11  ;D
Maar kan de ontstekings map loopt maar tot een load van 8.

Heb wat zitten rommelen maar die kan ik dus gewoon aanpassen dat er meer rijen/kolommen bij komen.
Werkt dit ook dusdanig? Of is dat alleen op het scherm?  ;D

Nog even voort op de TCV deze heeft 3 aansluitingens
1 naar wastegate
1 naar aanzuigbuisch
1 naar compressor.

100% duty cycle is dus (theoretisch) alles naar de aanzuigbuis? (dus wastegate dicht)
0% is vol naar wastegate? (dus wastegate vol open?)
Of is het juist andersom?
Ik weet dat 0 en 100 niet bestaan. Maar als zijnde theorie...  ;D

Ik weet dat t klepje alleen open dicht doet en dus een soort druk opbouwd aan de wastegate kant aan de hand van de hoeveelheid dutycycles (keren schakelen per....) Die druk bepaald hoe ver de wastegate open is dus minder turbodruk.

Bovenstaand nu wat meer van toepassing? Mocht niet van Yits  ;D

Stelling klopt toch van die duty cycle?

arjenT5R

Ok zoals ik van yits begreep gaat bovenstaand dus niet op het is dus andersom 100% dutycle betekend helemaal dicht.
Dus alle lucht terug naar de aanzuigbuis.
0% dutycycle is dus alles naar de wastegate.

Ook weer helder  ;D
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zit weer wat te puzzelen met tunerpro, en kom er dus achter dat excel een handige tool is om er naast te houden.
Kopieren en plakken gaat vlekkeloos en om schalen te verschalen (is dat nederlands?) is t dus ook handig om de schaal opnieuw uit te rekenen.

Bv je maakt een map tot 9ms load om maar eens wat te beginnen en vervolgens klopt dus je load schaal niet meer in VE en ontsteking... damnit.

9ms load tegen 16 kolommen = dus 0.5625 per kolom.
eerste kolom bijvoorbeeld A1 is dus 0.5625 dan doe je in de kolom er onder =A1+0.5625 enter.
En dan heb je je tweede getalletje even kopiëren tot je 16 kolommen hebt kopiëren plakken en je hebt je schaal.

Ja leuk  :D :D

:eusa_wall: bummer was weer te makkelijk ding is stik eigenwijs  ;D

Piet

Nice try though  ;D

Maar het ligt iets gecomliceerder.
Heb daar ooit eens een mooi tooltje voor geschreven, moet dat alleen eerst weer eens in de softwarebrij op mijn computer zien te vinden.

De schalen (assen) van de tabellen staan overigens apart opgeslagen in de ECU

arjenT5R

Citaat van: Piet op 19-08-2017 21:48:55
Nice try though  ;D

Maar het ligt iets gecomliceerder.
Heb daar ooit eens een mooi tooltje voor geschreven, moet dat alleen eerst weer eens in de softwarebrij op mijn computer zien te vinden.

De schalen (assen) van de tabellen staan overigens apart opgeslagen in de ECU

Ja hij gebruikt er een paar rare omrekenfactoren voor en als je niet op let heb je 3x hetzelfde staan  ;D

Maar je kan ze wel aanpassen toch? Of is dat iets moeilijker dan naar heb tabje axes gaan en dan de schaal opnieuw kloppend te maken? Tenminste dat is wat ik er van begreep.

arjenT5R

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/?page=236#

Hiero dus! Weer een super handig tooltje er bij!
Note to self niet vergeten in de index te zetten  ;D

arjenT5R

CarismaMSX

Citaat van: MrCain op 17-08-2017 20:44:00
Mooi, hooftstuk afgesloten: next!

Btw: denk dat luchttemp na de intercooler een belangrijkere parameter is dan de temp in je aanzuigbuis ;)

Vandaag met de S60 gemeten, ME7, grote FMIC set. Inlaatlucht temp ligt op / rond buiten temperatuur. Loopt eigenlijk niet nauwelijks op, tenzij je in stadsverkeer gaat rijden.

Ook wel interessant het stuk van ACL over ontsteking.

Piet

arjenT5R

:D

Citaat van: Piet op 20-08-2017 10:48:59
Nog een aardig overzichtelijk artikeltje over de verbranding:

https://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/brandstof/h1.pdf

Mooi Stukje Piet!

Megasquirt maakt natuurlijk al duuzend jaar standalone managements en geeft ook mooie instructies weg voor de beginnende tuner.  Dus hierbij nog wat leesvoer, ik ben vooral blij met de handvaten voor onsteking op t eind vd pagina omdat ik niet zo goed weet hoe dat er initieel uit zou moeten zien.

Natuurlijk heb ik wel een idee maar hoe zit t bijvoorbeeld met ontsteking onder boost etc?
Naja hier dus de link:

http://www.megamanual.com/begintuning.htm

Piet

Hoe de ontsteking er initieel uit moet zien is toch niet zo'n probleem?
Je hebt al een goed startpunt in de ECU zitten nl. de standaardtune.
Als je daar vanuit gaat werken volgens de principes  genoemd onder "Tuning process" uit de door jouw laatst vermelde link moet het goed komen.
Je kan nu eenmaal niet vanachter je desk een al bijna kant en klare tune maken.

Zoals zeer terecht opgemerkt wordt in de megasquirtlink: jouw motor (setup) dicteert waar het heen moet... daarvoor moeten er dus runs gemaakt worden die je logt.