Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

razorx

arjenT5R

Citaat van: Piet op 27-08-2017 20:34:51
Uiteraard !!

Wat luchtsensor betreft: niet in de aanzuigbuis maar in IC buis na de  intercooler.
Hem daar luchtdicht en drukbestendig (hij moet er niet uit kunnen poppen  ;D)  in zien in te knutselen.

Dat helemaal ideaal kan dat ding dat aan?  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

mja, dunno ... hangt van zijn max meetbereik af.
Kan me voorstellen van wel.
Sensor in een teiltje kokend water hangen en zien wat ie aangeeft.

@Razorx, volgens mij heb ik in jouw bin al eens, ten behoeve van  oliedrukmeting, A35 logbaar gemaakt en zou die dus in je logframe moeten zitten.
Zal dat morgen eens nazien.
Dan zou je alleen maar die sensor zo ff in een bak warm water hoeven te houden om te zien hoeveel volt die afgeeft bij een bepaalde temp en of hij ook lineair is.

arjenT5R

Citaat van: Piet op 27-08-2017 22:24:56
mja, dunno ... hangt van zijn max meetbereik af.
Kan me voorstellen van wel.
Sensor in een teiltje kokend water hangen en zien wat ie aangeeft.

@Razorx, volgens mij heb ik in jouw bin al eens, ten behoeve van  oliedrukmeting, A35 logbaar gemaakt en zou die dus in je logframe moeten zitten.
Zal dat morgen eens nazien.
Dan zou je alleen maar die sensor zo ff in een bak warm water hoeven te houden om te zien hoeveel volt die afgeeft bij een bepaalde temp en of hij ook lineair is.

Dit ziet er precies uit als de temp sensor in de na modellen

De stekker is gewoon een volvo injector etc stekker dus kleine modificatie groot plezier wellicht?  :D

UserID6342

Is een tempsensor van de kachelunit Arjen, die heeft een 850 / x70 classic er ook in zitten. Weet nu ook niet of je die kunt gebruiken hiervoor.

@Piet zijn die, gebruikte, sensors wel compleet tegen water bestendig en niet spatwaterdicht alleen ?  Zeker door de manier waarop ze zijn gemonteerd origineel ?

arjenT5R

Citaat van: Dirk342 op 28-08-2017 06:47:21
Is een tempsensor van de kachelunit Arjen, die heeft een 850 / x70 classic er ook in zitten. Weet nu ook niet of je die kunt gebruiken hiervoor.

@Piet zijn die, gebruikte, sensors wel compleet tegen water bestendig en niet spatwaterdicht alleen ?  Zeker door de manier waarop ze zijn gemonteerd origineel ?

Huh nee joh die zitten in de aanzuigbuis van een 10V

Piet

One way to find out :)
Weet het niet zeker, maar ik vermoed van wel.

MrCain

Citaat van: arjenT5R op 27-08-2017 14:54:26
Vriend Cain,

Er klopt iets niet of ik begrijp iets niet aan je verhaal.

Jij stelt dat de X-as in de door jou genoemde grafiek een waarde in CFM weer geeft.
Ik haaaaaaaaaat amerikaanse notaties en alles wat met de states van doen heeft... scheren... kam? JA Full power  ;D

Ok dus ik snap CFM niet.... nu lijkt CFM mij te staan voor "Cubic Feet per Minute"
Ofwel ongeveer een kubieke klomp.... 30x30x30 cm right?

Reken je dat om naar menselijke getallen dan kom je op kubieke meter per uur.

Dan kom je toch heel laag uit? Klopt CFM wel voor de X-as? Is dat niet CFS? Of weet ik wat voor onmogelijke bokke getallen die amerikanen gebruiken?
http://i66.tinypic.com/2eyi4bc.jpg

CFM = (L x RPM x VE x Pr)/5660

CFM=(2,3x3600x0,9x1,6)/5660

=2.1.....

..... ik maak er nog weinig tabak van  :o

Dus 2,3 liter motor, 3600 rpm bij 0,6 bar.

toch?

Beetje late reactie......

De map welke ik gepost heb was inderdaad wat verwarrend..... (zat op mn werk en had alleen deze tot beschikking..) de x as stond in kub per seconden (M3/s) ipv CMF => heb de map vervangen door die van jou 16T

Je berekening klopt bijna: je VE in 90 zetten en dan kom je op 210.6CMF
CMF = (2.3x3600x90x1.6)/5660
=210.6CMF

Deel je de CMF door 0.4899559 dan heb je Kg/h
210.6/0.4899559 = 429.9Kg/h

Heb dit allemaal in een excel gezet => makkelijker en veul sneller rekenen
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

arjenT5R

90% is in mij belevingswereld *0,9 helemaal jou fout dus  ;D

Ik had de rekentool gebruikt in de link, mens eigen, luiheid  ;D

Zou m idd ook ff in excel kunnen prakken.

MrCain

Citaat van: arjenT5R op 28-08-2017 11:16:26
90% is in mij belevingswereld *0,9 helemaal jou fout dus  ;D

Ik had de rekentool gebruikt in de link, mens eigen, luiheid  ;D

Zou m idd ook ff in excel kunnen prakken.

Citaat van: MrCain op 25-08-2017 13:50:43

CMF   = Airflow
L   = Motor inhoud in liter
RPM   = Motor toerental op dat moment
VE   = motor efficiĆ«ntie:   
Standaard 2-valve   =   85%
Standaard 4-valve   =   90% => houd dit aan Vul het getal 90 in : niet met procenten rekenen
Licht gemodificeerd   =   93%
Competitie       =   105%
PR   = druk in absolute druk (pressure ratio in de map dus turbodruk + 1 bar)

Voorbeeld:

Motorinhoud = 2.3 liter
RPM = 3600
4 kleppen per cylinder
Druk die je wil halen = 0.6 bar

CMF=(2.3 x 3600 x 90 x 1.6)/5660

CMF=210.6

:-*

arjenT5R

'T is dat je een kerel bent Cain anders had ik t wel geweten  ;D

MrCain

Citaat van: arjenT5R op 28-08-2017 13:07:53
'T is dat je een kerel bent Cain anders had ik t wel geweten  ;D

Zolang ik de manlijke rol maar krijg vind ik alles prima

arjenT5R

KIM

Loggen en logs weergeven:
Voordat je gaat loggen is het handig om eerst een kleine aanpassing te maken in de menubalk van Tunerpro. Dit doe je door met rechts te klikken op de menubalk. Je kunt dan de functie "Data Aquisition Send Command" inschakelen. Hierdoor wordt een pull down menuutje en een "Send" knop toegevoegd aan de menubalk; deze heb je nodig om te kunnen loggen.

Om een logfile te maken dien je de volgende stappen te maken:
-Sluit de diagnose stekker aan in de auto
-Zet het contact aan
-Selecteer "Engage Logging" in het pull down menu van de menubalk:

-Druk op het knopje met de dubbele blauwe pijl => Acquire Data (Connect/Disconnect). In de onderbalk van TunerPro verandert de kleur en de inhoud van het gele vlakje onderin naar roze en geeft aan dat er verbinding gezocht wordt.
-Start nu de motor. Het roze vlakje zal weldra veranderen in een blauw vlakje dat aangeeft dat je nu verbinding hebt met de ECU.

Als de verbinding tot stand is gebracht, kun je de data die binnenkomt direct bekijken. Dit kan op drie manieren:

1. Via het dashboard. Dit is precies wat het zegt te zijn: Een instrumentenpaneel waar met behulp van getalwaarden of door middel van een "analoge" wijzer parameters weer kan geven. Je kunt dit dashboard helemaal inrichten zoals je zelf mooi en/of praktisch vindt. Een voorbeeld van een dashboard van mezelf:

2. Via de monitor functie. Hierbij wordt de data in lijnvorm weergegeven. Ook deze kun je inrichten zoals je zelf mooi en/of praktisch vindt. Een voorbeeld van een monitor van mezelf:

Een probleem van de monitor tijdens het rijden is wel dat de monitor al snel steeds verder achter de feiten aan gaat lopen, zeker (vooral) in combinatie met loggen. De monitor is daarom niet geschikt om real time de zaken in de gaten te houden.

3. Via Data Tracing. Om dit te doen open je een tabel naar keuze. Selecteer in de menubalk "Enable/Disable Data Tracing". Hierdoor zal op het kenveldje waar de ECU op dat moment put een cirkeltje staan. Een voorbeeld van de TCV Duty Cycle Pilot Control met Data Tracing aan:

Tijdens het rijden gebruik ik het liefst het dashboard omdat deze goed afleesbaar is. Als je zeker wilt weten dat je alle kenvelden bij een logging rit hebt aangeraakt, dan is het verstandig om de tabel met data trace er ook nog naast te hebben. Thuis gebruik ik dan weer liever de monitor al dan niet in combinatie met de tabel met trace om de zaak te beoordelen.

Dat beoordelen kun je echter pas doen als je daadwerkelijk een opname (logfile) hebt gemaakt. Hiervoor dienen we nog enkele stappen te nemen. De motor draait dus nu en er is verbinding. Neem nu de volgende stappen:
-Druk op de rode stip naast de "Send" knop. De opname wordt nu gestart.
-Druk op de stopknop om de opname te beƫindigen. Het systeem vraagt nu waar je het bestand wilt opslaan.
-Druk op het knopje met de dubbele blauwe pijl => Acquire Data (Connect/Disconnect) om de verbinding te verbreken.

Zet de motor pas af als de verbinding verbroken is; de ECU kan soms wat vervelend reageren als dit niet in de juiste volgorde gebeurt.
Standaard staat de gelogde file op het scherm en kun je met de "Play" en "Stop" knoppen de logfile afspelen. Als je een andere file wilt laden of je hebt gelogd met behulp van een SD logger, dan kun je via "Acquisition" en "Load Logfile" selecteren welk logbestand je wilt gaan bekijken. De extensie van logbestanden is: XDL.

arjen850

Citaat van: arjenT5R op 28-08-2017 09:19:27

Huh nee joh die zitten in de aanzuigbuis van een 10V

Volgens mij heb je gelijk ;)