Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Citaat van: Maarten-t5 op 28-11-2017 11:07:07
Eigenlijk moesten we de uitlaatspruitstuk druk eens meten. Ik heb daar eigenlijk nog geen gemeten waarden van gezien in een log.
Binnenkort maar eens een druksensor monteren op mijn uitlaatspruitstuk.

Hoessein en Martijn hebben dit ooit in t verleden gedaan. EBP is inderdaad wel een parameter om in de gaten te houden  ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Maarten-t5

Die hadden beiden geen td04 turbo. Daarbij is het juist interessant wegens de restrictie en het feit dat de meeste wagens nog met een td04 rijden.

Piet

Binnenkort ook  maar eens een stukkie remleiding aan het uitlaatspruitstuk hangen dan, weer een parameter om mee te loggen.

MrCain

Citaat van: Maarten-t5 op 28-11-2017 11:54:01
Die hadden beiden geen td04 turbo. Daarbij is het juist interessant wegens de restrictie en het feit dat de meeste wagens nog met een td04 rijden.

das waar => snap nou waarom :P
Ben eigenlijk ook best wel benieuwd, je zou eigenlijk dan ook nog eens moeten rijden met een originele katback: daar ben ik echt benieuwd naar wat die tegenhoud
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

KIM

Arjen kan zijn remleiding zo op de plaats van de EGT aansluiten. Dan kun je het meten.

de Boeing

Interessant weer allemaal! Is de EGT op benzine eigenlijk veel lager dan op lpg (meetbaar?) omdat van die laatste altijd gezegd wordt dat ze hoger ligt dan bij benzine (waardoor de kleppen meer afzien).

Piet

Citaat van: KIM op 28-11-2017 13:18:02
Arjen kan zijn remleiding zo op de plaats van de EGT aansluiten. Dan kun je het meten.

Doen.. ;D... als je dan tijdelijk deze aansluit op de boostsensor wordt ie gelijk meegelogd.

(ff niet remmen dan, anders krijg je valse waarden)

Maarten-t5

Citaat van: MrCain op 28-11-2017 13:10:12
...
Ben eigenlijk ook best wel benieuwd, je zou eigenlijk dan ook nog eens moeten rijden met een originele catback: daar ben ik echt benieuwd naar wat die tegenhoud

Mijn huidige setup is een 15g rechte flens (van mijn conische brak een tapeind af), met een orginele downpipe met rechte flens en een orginele catback.
Begin volgend jaar gaat er een holset op met een zelfgemaakte downpipe en een aangepaste catback.
De specifieke holset die ik gekozen heb haalt zijn vermogen pas op vrij hoge druk, dus dat zou interessant vergelijkingsmateriaal moeten opleveren.

KIM

Citaat van: Piet op 28-11-2017 13:53:19
Citaat van: KIM op 28-11-2017 13:18:02

Doen.. ;D... als je dan tijdelijk deze aansluit op de boostsensor wordt ie gelijk meegelogd.

(ff niet remmen dan, anders krijg je valse waarden)

Jij begon over een remleiding  :P

freefall

Citaat van: Maarten-t5 op 28-11-2017 14:07:16
Citaat van: MrCain op 28-11-2017 13:10:12
...
Ben eigenlijk ook best wel benieuwd, je zou eigenlijk dan ook nog eens moeten rijden met een originele catback: daar ben ik echt benieuwd naar wat die tegenhoud

Mijn huidige setup is een 15g rechte flens (van mijn conische brak een tapeind af), met een orginele downpipe met rechte flens en een orginele catback.
Begin volgend jaar gaat er een holset op met een zelfgemaakte downpipe en een aangepaste catback.
De specifieke holset die ik gekozen heb haalt zijn vermogen pas op vrij hoge druk, dus dat zou interessant vergelijkingsmateriaal moeten opleveren.
met mijn huidige ser up...std dp en open catback valt boost 0.2 terug...meer metingen nog niet gedaan.

Edit...
Foute kwoot
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Citaat van: Johann op 28-11-2017 10:43:43
Arjen, Met je miniatuurturbo heb je hele hoge spruitstuk druk. Verhouding inlaat-uitlaat richting 1 op 2.5. Je gaat echt geen onverbrand mengsel de uitlaat indrukken maar heet afvalgas terug drukken de cylinder in.

Je zit nu toch niet m'n turbo te beledigen he ;D

Maar dit is wel goede info!  :eusa_dance:

Over dat meten van die EBP dat weet k zo net nog niet 900 graden he worden die gassen  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Citaat van: arjenT5R op 28-11-2017 15:11:30
Citaat van: Johann op 28-11-2017 10:43:43
Arjen, Met je miniatuurturbo heb je hele hoge spruitstuk druk. Verhouding inlaat-uitlaat richting 1 op 2.5. Je gaat echt geen onverbrand mengsel de uitlaat indrukken maar heet afvalgas terug drukken de cylinder in.

Alles is relatief  ;D

Maarten-t5

Das gewoon een kwestie van die gassen niet direct je sensortje in laten lopen.

Johann

Citaat van: Johann op 28-11-2017 10:43:43miniatuurturbo

Kon kiezen tussen dat of "stop op de motor".  ;D

Piet

Over dat meten van die EBP dat weet k zo net nog niet 900 graden he worden die gassen  ;D

Daarom doe je ook eerst een stuk remleiding met een nippel in het spruitstuk waar dan weer een siliconenslang op aangesloten kan worden.