Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: Vulk op 10-01-2018 20:04:50
Worden onze auto's niet al 15 jaar getuned met de originele LMM en dat gaat toch gewoon goed.
Dat het beter kan zal best, maar een drama zal het nu ook wel niet zijn.

Mja dit gaat vooral spelen bij turbo's die in staat zijn zoveel lucht te verzetten dat de standaard maf dit niet meer kan meten.
En hoe verder te verzetten lucht buiten het meetbereik komt hoe meer dit een rol gaat spelen.
Bij een 15G of 16T valt het nog wel mee.
Bij een 18T en 19T is het al lastiger, daar zal de tuner toch al aardig moeten gaan compenseren in de tabellen om de boel niet te arm te laten draaien danwel knock te vermijden.
Dit gaat toch in meer of mindere mate ten koste van.

Een clippende maf maakt het er gewoon niet beter op, de ecu heeft zoals yits ook zei, geen goed beeld meer van wat er gebeurd.
Bij grotere turbo's gaat dit nog meer een rol spelen.

Het is doodsimpel: in een meet/regelsysteem hoort het meetbereik van een sensor groot genoeg te zijn om het hele bereik te kunnen meten van wat hij moet meten.
Anders kan het meetregelsysteem domweg niet optimaal functioneren.

Maarten-t5

Anders gezegd, het ging (meestal) wel goed in de zin van dat het niet stuk ging.
Dat zegt niet dat het niet beter kan.

arjenT5R

Citaat van: Maarten-t5 op 10-01-2018 22:46:01
Anders gezegd, het ging (meestal) wel goed in de zin van dat het niet stuk ging.

Goede stelling kort krachtig en vol in de roos.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

leons850

Citaat van: Maarten-t5 op 10-01-2018 22:46:01

Eens, maar als iets beter kan betekend niet dat het oude meteen waardeloos is. (Zeker in het geval van het kleine beetje te kort wat je hebt op 16T-19T). Alles daar boven inderdaad een grote lmm gebruiken.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Maarten-t5

Ik zou zeggen met een 18t/19t zeker overstappen naar een s90 maf. Een 15g krijgt de stock maf al geclipped rond de 1 bar (waarna je direct naar de wastegate druk gaat)  en daarnaast is een s90 behuizing redelijk eenvoudig te monteren. Eigenlijk zou ik persoonlijk bij een gechipte  std wagen altijd een s90 maf behuizing monteren aangezien je met de standaard tiny toch snel aardig te kort komt.. Bij n verbouwde 19t met geupgrade turbine en compressor is het de slim om eens te kijken naar 3.25 inch. Ga je naar een gt3071r of groter ga je al naar nog groter, bjjv 4 inch.

freefall

Met een redelijk stock auto is het zeker niet moeilijk je stock lmm te laten clippen. Zelfs een S90 maf clipt met een 15G hoor  :angel:
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Bij Rob z'n automobiel zitten we nu bij de 2.75" V90 maf over de max met 4.56Volt ~ 940kg/h
Dat is een load van 10.6 alles daarboven wordt niet meer gemeten.

@Leon er staat ook nergens dat al het oude waardeloos is, maar met deze wetenschap wil ik het voor mezelf gewoon graag in orde hebben das al :)
En zoals je kan zien zijn er meer met mij.

De discussies over tuning zijn al eens uit de hand gelopen ik wilde t hier graag informatief houden.

KIM

Eventjes over dat niet halen van de 5V waarde op de output:
Het is gebruikelijk om de waarden 0V en voedingsspanning te gebruiken om foutcodes op kortsluiting te kunnen zetten.

Nu gaat deze meetmethode bij een LMM niet op maar ik heb het idee dat fabrikanten deze strategie wel consequent doorvoeren op alle sensoren van elektronisch geregelde systemen. Daarom zul je 5V uitgangsspanning bij een LMM nooit meemaken.

Miyel

Citaat van: KIM op 11-01-2018 08:33:55
Eventjes over dat niet halen van de 5V waarde op de output:
Het is gebruikelijk om de waarden 0V en voedingsspanning te gebruiken om foutcodes op kortsluiting te kunnen zetten.

Hey, dat is herkenbaar.. In de automatisering is dit net zo; meet en regelsystemen werken met 4-20mA signalen. Hierbij is ook <3.8mA en >20mA = storing.
Zo zal een 5V LMM signaal inderdaad wel eens een kortsluitdetectie kunnen zijn.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

vasquez

Citaat van: arjenT5R op 10-01-2018 16:33:43
De stock S60R/V70R heeft een andere LMM met meer pinnen en een andere stekker, deze zou zomaar volgens een heel ander principe kunnen werken.

Deze heeft waarschijnlijk een beter/groter meetbereik door een andere offset.

Deze info is alleen voor motronic 4.4 niet voor ME7 iedere ME7 auto heeft std een 2.75mm lmm.
Ik weet niet wat t bereik hiervan is dit is waarschijnlijk groter.

Wij hebben t te doen met een wat ouderwetsere lmm en het bereik daarvan.
Feit is dat wij buiten t meetbereik komen. En door de diameter te vergroten vergroten we t meetbereik.

Meer is er niet te vertellen de vergelijking is scheef als ik dat mag zeggen.

Fair enough, geen 1 op 1 vergelijking, echter haal je nu verschillen in de sensor/electronica aan en niet de grotere diameter  ;)

Citaat van: Piet op 10-01-2018 17:15:08
Overigens kun je een ME7 niet zo zondermeer vergelijken met een M44.
Wat de diameter van 2.75” van de ME7 maf betreft:
Ik heb het nooit nagemeten maar is dit niet de uitwendige diameter?
Het gaat nl om de inwendige diameter.
De 850 maf bv. is inwendig 2.5” maar uitwendig 2.75”

Geen aanval op je hoor Piet  :)
Gooi de knuppel meer omdat er een stukje nuance ontbreekt en het doel van deze thread juist kennisdelen zou zijn zoals ik het begreep.

Binnendiameter van de stock LMM van een S60R/V70R is 2.75, heb hem thuis liggen namelijk en er ligt er een van de RS4 naast ;-)
Ben dus prima bekend met het principe, dat word niet alleen bij ME4x toegepast.
Noodzaak ervan blijft zelfs bij de professionele tuners onderling een punt van discussie, dus heb niet de illusie dat dit op een forum anders is  :eusa_whistle:

4inch bij dikke Garretts zie ik overigens zelden, maar kan mij vergissen.
Ben eigenlijk wel benieuwd waar de grote 850/V70 jongens (Mitchelli, Koen, JuT5R, Rens, Vincent, etc) met Garrets  mee rijden en wat hun logs aantonen?!

Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 16:38:30

een load van 12 en hoger + een airmass gemeten door de LMM van ruim boven de 1200 kg/h is allemaal niet zo bijzonder hoor......

Hebben wij het hier nog steeds over 18T/19T?!

Ruim boven de 1200 kg/h niet zo bijzonder  ???
Misschien dat we een andere definitie van bijzonder hanteren, klinkt een beetje overdreven  :eusa_snooty:

arjenT5R

Zoals ik zei wist ik de exacte getallen niet maar dit heeft Maarten later aangehaald, het heeft ook niets met diameter te maken maar met de maximale meetwaarde.
Dit is per sensortype/offset verschillend maar wel diameter gerelateerd.

Verder heb ik t idee dat je nu maar gewoon een beetje dwars zit te doen, er wordt wel 5x aangegeven dat het ook zonder kan dat t niet perse hoeft.
En weer moet je er nu een punt van maken.

We hebben in t verleden al genoeg uit de hand gelopen discussies gehad omtrent zelf tunen en de mensen die er hun boterham mee verdienen.
Ik vind hoe jij eea stelt erg op het randje en ik zit er totaal niet op te wachten dat dit weer uit de klauwen gaat lopen.

Nee het hoeft niet perse, dat is nu toch wel vaak genoeg gezegd?
En zolang je zelf niet met tuning bezig bent en zelf niet ziet wat er gebeurd en wat voor gemeten waarden er naar boven komen kan je er mijns inziens niet over mee praten.

Het gaat toch om dat "wij" graag zo'n dingen willen installeren om de boel te monitoren. En wat wij in onze logs zien.
En NIET wat (Mitchelli, Koen, JuT5R, Rens, Vincent, etc) voor luchtmassa waarden halen, dat is aan helemaal aan hun hoe ze dit aanpakken.

Sorry man ik hoop niet dat je 't er om doet maar ik krijg sterk t idee dat je de boel onnodig op de spits zit te drijven....

Piet

Ik begrijp ook niet goed waar je heen wilt.
Het is ook niks subjectiefs.
Het is gewoon wat het is.
Als je in de logs ziet dat de LMM tekort schiet ga je een diameter groter om het meetbereik te vergroten zodat ie niet meer te kort schiet.
Simple as that.
Ik snap niet hoe dat nu een discussiepunt kan zijn.
Het is ook bepaald geen hogere wiskunde toch.

Ga je geen maat hoger, dat kan ... maar dan moet je een en ander op een andere manier oplossen/compenseren.
Is een keuze, maar je kan dat dan toch niet als de meest elegante oplossing zien toch?

Als je als iemand van 2 meter een bed van 1.80 lang hebt kun je dat op twee manieren oplossen: of een bed van 2.10 kopen of tijdens het slapen je knieeen opgetrokken houden.
Beide is een oplossing: 't is maar net wat je de meest elegante danwel praktische oplossing vindt. ;D

V70 classic

Citaat van: Piet op 11-01-2018 09:55:44
Ik begrijp ook niet goed waar je heen wilt.
Het is ook niks subjectiefs.
Het is gewoon wat het is.
Als je in de logs ziet dat de LMM tekort schiet ga je een diameter groter om het meetbereik te vergroten zodat ie niet meer te kort schiet.
Simple as that.
Ik snap niet hoe dat nu een discussiepunt kan zijn.
Het is ook bepaald geen hogere wiskunde toch.

Ga je geen maat hoger, dat kan ... maar dan moet je een en ander op een andere manier oplossen/compenseren.
Is een keuze, maar je kan dat dan toch niet als de meest elegante oplossing zien toch?

Als je als iemand van 2 meter een bed van 1.80 lang hebt kun je dat op twee manieren oplossen: of een bed van 2.10 kopen of tijdens het slapen je knieeen opgetrokken houden.
Beide is een oplossing: 't is maar net wat je de meest elegante danwel praktische oplossing vindt. ;D

Over dat bed.
Heb je geen schopplank.
Dan haal je een deur uit t kozijn.
Hoef je je knieen niet op te trekken.

Heeft niets met 4.4 maken.
Is niet elegant.
Maar je slaapt een stuk beter op vakantie.
Thuis is mn bed eel lang genoeg  ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

freefall

Citaat van: vasquez op 11-01-2018 09:09:36

Citaat van: arjenT5R op 10-01-2018 16:33:43
De stock S60R/V70R heeft een andere LMM met meer pinnen en een andere stekker, deze zou zomaar volgens een heel ander principe kunnen werken.

Deze heeft waarschijnlijk een beter/groter meetbereik door een andere offset.

Deze info is alleen voor motronic 4.4 niet voor ME7 iedere ME7 auto heeft std een 2.75mm lmm.
Ik weet niet wat t bereik hiervan is dit is waarschijnlijk groter.

Wij hebben t te doen met een wat ouderwetsere lmm en het bereik daarvan.
Feit is dat wij buiten t meetbereik komen. En door de diameter te vergroten vergroten we t meetbereik.

Meer is er niet te vertellen de vergelijking is scheef als ik dat mag zeggen.

Fair enough, geen 1 op 1 vergelijking, echter haal je nu verschillen in de sensor/electronica aan en niet de grotere diameter  ;)

Citaat van: Piet op 10-01-2018 17:15:08
Overigens kun je een ME7 niet zo zondermeer vergelijken met een M44.
Wat de diameter van 2.75" van de ME7 maf betreft:
Ik heb het nooit nagemeten maar is dit niet de uitwendige diameter?
Het gaat nl om de inwendige diameter.
De 850 maf bv. is inwendig 2.5" maar uitwendig 2.75"

Geen aanval op je hoor Piet  :)
Gooi de knuppel meer omdat er een stukje nuance ontbreekt en het doel van deze thread juist kennisdelen zou zijn zoals ik het begreep.

Binnendiameter van de stock LMM van een S60R/V70R is 2.75, heb hem thuis liggen namelijk en er ligt er een van de RS4 naast ;-)
Ben dus prima bekend met het principe, dat word niet alleen bij ME4x toegepast.
Noodzaak ervan blijft zelfs bij de professionele tuners onderling een punt van discussie, dus heb niet de illusie dat dit op een forum anders is  :eusa_whistle:

4inch bij dikke Garretts zie ik overigens zelden, maar kan mij vergissen.
Ben eigenlijk wel benieuwd waar de grote 850/V70 jongens (Mitchelli, Koen, JuT5R, Rens, Vincent, etc) met Garrets  mee rijden en wat hun logs aantonen?!

Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 16:38:30

een load van 12 en hoger + een airmass gemeten door de LMM van ruim boven de 1200 kg/h is allemaal niet zo bijzonder hoor......

Hebben wij het hier nog steeds over 18T/19T?!

Ruim boven de 1200 kg/h niet zo bijzonder  ???
Misschien dat we een andere definitie van bijzonder hanteren, klinkt een beetje overdreven  :eusa_snooty:

Als ik met een stock 15G makkelijk boven de 920 KG/H airmass met een load van 10.5 kom is het redelijk makkelijk denkbaar dat een dikke 19T met een grotere load er een schep bovenop doet. Dan is die 1200 kg niks overdreven...

Zoals vooraan in dit topic aangegeven is dit geen pikkenmeet topic...laat een ieder doen wat ie wil, en hier relevante kennis delen en geen welles nietus discussies.

sorry for my bluntness ;D

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Piet

In een hotel een deur eruit halen heeft weer het risico dat je de nacht erop op een nog korter bankje in het park mag slapen  ;D