Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Ozzzz

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 03-04-2019 20:48:54
Het probleem zit hem dus in dat ongewenst preheaten en niet of de sonde al dan niet van Bosch is, begrijp ik.

'k Heb inmiddels toch ook al heel wat keer in car geflasht, maar zeker niet zo veel als die drie heren, denk ik. Sneuvelt zo ding ineens of wordt hij langzaamaan slechter door die thermische shock, met meetfouten tot gevolg?

Ik heb het zelfde probleem gehad als Raf en A3aan, ze sneuvelden bij mij niet ineens maar werden langzaam slechter, spontaan uitvallen van de motor werd steeds frequenter. Ben inmiddels aan m'n 3de lsu in een jaar bezig :eusa_wall:. Sinds de Piet mod geen probleem meer :eusa_dance:

Piet

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 03-04-2019 20:48:54
Het probleem zit hem dus in dat ongewenst preheaten en niet of de sonde al dan niet van Bosch is, begrijp ik.

'k Heb inmiddels toch ook al heel wat keer in car geflasht, maar zeker niet zo veel als die drie heren, denk ik. Sneuvelt zo ding ineens of wordt hij langzaamaan slechter door die thermische shock, met meetfouten tot gevolg?

T's een alles of niets verhaal, wat dit betreft
Hij doet het goed of hij is stuk gegaan.

Zie opmerking Ozzz als ervaringsdeskundige  :), blijkbaar kunnen ze er dus ook langzaam aan slechter van worden.

Hoe vaker je flasht hoe groter de kans dat hij er aan gaat.

V70R^2

Echter deed mijn wideband sonde het vanaf dag 1 al slecht, en is pas later echt stuk gegaan door dat pre-heaten.

Gelukkig met jouw mod en wat solderen blijft het nu wel heel!

de Boeing

Kijk weer wat geleerd!

Binnenkort toch maar weer eens dit draadje oppakken  :)

spijky

Ik heb op het setje van ecotrons wel een sonde met bosch icoontje en bosch nr. Echter staat het woord Bosch er niet op. Staat op de standaard narrowband wel op geloof ik.
Zou de WB dan toch een chineesje zijn?
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Vulk

Kan er iemand een korte omschrijving geven van wat er hardwarematig dient aangepast te worden voor deze mod?
De aangepaste bin heb ik al.

V70R^2

Beetje solderen in de voet van de ECU, en een extra bung in de uitlaat lassen.

Zelf zag ik er tegenop, dacht dat de bedrading mij duizelig zou maken, maar het stelt niks voor,zeker omdat het al zo uitvoerig beschreven is hier.

Vulk

Citaat van: V70R^2 op 19-05-2019 13:08:26

Zelf zag ik er tegenop, dacht dat de bedrading mij duizelig zou maken, maar het stelt niks voor,zeker omdat het al zo uitvoerig beschreven is hier.
[/quote
Citaat van: V70R^2 op 19-05-2019 13:08:26

De wideband mod heb  ik al anderhalf jaar.
Ik bedoelde het aanpassen van de heater van de wideband sonde.

V70R^2

Dan is het helemaal eenvoudig, een geschakelde - pakken ipv permanente massa. Uit mijn hoofd kan ik op dit moment niet met zekerheid zeggen welke positie dat was, maar het was slechts een kwestie van een draadje elders solderen.

Piet, kom er eens in ;D

Piet

De heatermassa moet verlegt worden naar pin  A29 van de ECU.
Let op: alleen de heatermassa, dus niet de electronica-massa. Die moet op een normaal massa punt aangesloten blijven.
De heatermassa onderscheidt zich van de electronica-massa doordat hij óf dikker óf dubbel uitgevoerd is  (moet nl. meer stroom doorheen  ;) )

Uiteraard moet je bin ook aangepast zijn met mijn modificatie hiervoor wil het werken.

Vulk

Citaat van: Piet op 20-05-2019 17:34:38

De heatermassa onderscheidt zich van de electronica-massa doordat hij óf dikker óf dubbel uitgevoerd is  (moet nl. meer stroom doorheen  ;) )

Hier gaat het bij mij kennelijk mis. Afgelopen weekend hebben we de kabel opengemaakt en toen bleek dat alle kabels enkelvoudig uitgevoerd zijn en even dik zijn. Ik heb helaas geen detailfoto, maar enkel deze:

Ik heb toen online gezocht naar de layout van de sonde en vond dat pin 3 de massa van de heater was. Die hebben we omgesoldeerd naar A29, maar kennelijk was dat niet de juiste...

Piet

Citaat van: Vulk op 20-05-2019 18:30:17
Ik heb toen online gezocht naar de layout van de sonde en vond dat pin 3 de massa van de heater was. Die hebben we omgesoldeerd naar A29, maar kennelijk was dat niet de juiste...

Oei, da's al helemaal niet juist  ;)
De sonde mag alleen (dus ook met zijn massa)  op de controller aangesloten zitten en op geen enkele andere manier direct met auto c.q. ECU.
In de controller zit een chip van Bosch die de heaterstrategie regelt voor de sonde.

Het is alleen de  controller die verbonden moet worden met de rest van de auto (ECU)

Vulk

Piet

https://www.ecotrons.com/files/ALM-LSU-ADV%20Manual.pdf
pagina 19 en 20

Gaat dus om GND-H, die helaas wat verwarrend door hen als 12V- gelabeld is op de kabel zelf.
Maar zover ik tot dusver gezien heb altijd te herkennen was door een dikkere zwarte of een dubbel uitgevoerde zwarte draad.
Deze moet dus dan op pin  A29 van de ECU

De sonde zit met een connector op de controller, daar moet niks van afgetapt of omgeleid worden.

Ries van de Zilverschuit

k Heb eindelijk de tijd gevonden om die mod van Piet te realiseren. (deze sufferd knipt dan A31 door in plaats van A29. Verkeerde kant opgeteld. Motor startte toen een beetje raar, want dat is de aansluiting van de kvs-sensor).

A29 is trouwens de groenzwarte massadraad van de voorverwarming van de achterste lamdasonde. Zit in de ecuvoet op het einde van de middelste rij, aan de kant van de koplamp dus.

Nu vraag ik me af: is het verstandig om de lambasensor preventief te vervangen vanwege de stress die hij gehad heeft? Of gewoon laten zitten gezien het feit dat ik niets ongewoons aan de motorloop heb gemerkt de afgelopen maanden, behalve wat hikken zo heel af en toe.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue