Motormanagement puzzel

Gestart door llinssen, 18-05-2005 02:56:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Citaat van: ed op 24-05-2005 14:37:38
In mijn ogen kun je beter een motorflush doen. Is minstens zo effectief.

Geldt dat ook bij een oudere motor?  Ik begrijp uit de zoekfunctie dat een flush ervoor zorgt dat je olie heeeel dun wordt.
Ik heb juist begrepen dat dat bij oudere motoren die wat meer speling gaan vertonen dikkere olie beter is, omdat de olie anders door de kier gaat. Dan kun je wel eens last krijgen met bv nokkenassensor die dan onder de (in dit geval dunne) olie komt te staan.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

Het flushen doe je vlak voor de oliewissel. Je mag er ook niet mee rijden, de auto draait stationair tijdens het flushen.

Kijk eens op:
http://www.forte-nwe.com/NL/gebruiksaanwijzing/motor_MF.html

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

llinssen

Citaat van: ed op 24-05-2005 15:00:06
Het flushen doe je vlak voor de oliewissel. Je mag er ook niet mee rijden, de auto draait stationair tijdens het flushen.

Kijk eens op:
http://www.forte-nwe.com/NL/gebruiksaanwijzing/motor_MF.html



En dan maakt het minder uit dat het om een oudere motor gaat?
Dit is minder kwalijk (als het al kwalijk is) dan het terugschakelen of lang in hoge toeren rijden (waarvan ik begrijp dat het niet zo goed is)?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

Flushen kan geen kwaad, je motor knapt er alleen maar van op. Vervuiling in de motor ontstaat door de tijd. Een luie rijstijl kan dit veroorzaken als ook slechte olie. In de VS hebben ze in de jaren 80 erg veel last gehad van dat verschijnsel. Door de lage snelheid werd de motor niet lekker warm en ging er van alles mis, met name door de slechte olie.

Door een "aktieve rijstijl" voorkom je teveel vervuiling in de motor, maar even flink terugschakelen zou ik nooit adviseren. De belasting op de motor (met name drijfstangen en lagers) is vele malen hoger door het ontbreken van de verbrandingsgassen.
Wat hoger in toeren rijden is echt niet slecht voor een motor, maar als je altijd als een slak rijdt zou ik de motor toch eerst spoelen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

llinssen

Zou flushen een oplossing kunnen zijn voor de bovengenoemde problemen?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

NwVolvoMn

Meten is weten. Ik heb nog een ideetje. Het is een puzzle, maar controleer je bougies eens, je moet ontstoorde bougies hebben (met een r er op), neem gewoon goedkope NGK bougies, ouderwets zonder toeters en bellen. Heb ooit eens een auto gezien die allemaal stomme klachten had en waar het probleem alleen maar de bougies was. Ook is er kans dat je Labda sensor stuk is. Dat valt bij de garage te meten, je kan het eventueel ook zelf en je moet dan een spanning zien van tussen de 0-1 volt bij het lopen (standaard, volgens mij bij volvo tussen 0-0,5v) en die moet variatie geven bij gasgeven. Er valt lang over te schrijven, maar je moet gewoon aan de slag er mee. Je zou ook ff bij de dealer langs kunnen gaan en de werkplaatschef kunnen vragen of hij ff wil kijken&luisteren naar de auto en eens wil vertellen wat het gaat kosten om 'm te maken of in ieder geval uit te zoeken wat het is. Ik zou knettergek worden als er zo'n probleem is...... Als de dokter er bij moet, dan moet dat maar

Christiaan

Citaat van: NwVolvoMn op 26-05-2005 10:39:45
Meten is weten. Ik heb nog een ideetje. Het is een puzzle, maar controleer je bougies eens, je moet ontstoorde bougies hebben (met een r er op), neem gewoon goedkope NGK bougies, ouderwets zonder toeters en bellen.

Neem dan gelijke goede bougies en geen goedkope.....?
Het probleem waar jij het over hebt is waarschijnlijk te wijten aan verkeerde bougies met verkeerde waardes.
Ik heb er zelf DENSO Iridium longlife in liggen (ben ik er voor 4 jaar / 160K vanaf).
Christiaan

Reitse

NGK vond ik niet echt goedkoop...

NwVolvoMn

Was voor mijn laatste setje NGK (ontstoord, slag kouder als voorgeschreven) voor 5 stuks plm. 20 euro kwijt. Longlife etc. geeft, geloof me maar, problemen. Die dingen met vier polen werken gewoonweg niet beter. Ik heb dit zelf niet bedacht, het is een ervaring van de monteurs van mijn gasspecialist en die jongens bouwen al 25 jaar dag in dag uit auto's in. Het advies is gewoon om de 15.000 km te vervangen en die ontsteking tiptop te houden. Mijn 850 had een paar backfires en liep niet 100 % toen ik m kocht vanwege meer dan 1 probleem, maar loopt nu als een zonnetje. Starten=lopen, weer of geen weer. De gasspecialist vertelde me nog dat ze laatst een Mondeo van 2003 hadden (ik weet het :-\) die niet wilde lopen met een gasinspuiter. Waren longlifes van nog geen 20.000 km oud, werden vervangen en auto was weer ok. Gaf een storingsbeeld van jewelste, inhouden, zagen, laag in toeren stilvallen en de monteurs van hun klant dachten zelfs dat er een enorm probleem was. De computer gaf diverse foutcodes en er was al een week aan de auto gewerkt. Maar de storing werd in 5 minuten ofzo opgelost. Wel is mij verteld dat Volvo als bekend goed op gas loopt, uitgezonderd bepaalde moderne motoren, maar 850 is een gasauto bij uitstek. Elke storing is natuurlijk uniek, maar ik blijf er bij, zo is het zeker goed. Maar, Christiaan, laat het 'ns weten als de longlifes vervangen moeten worden, ik heb erg graag ongelijk als er bespaard kan worden zonder problemen! G

b0nkolok

Compressie kun je ook meten door het zgn. toerenval te meten. Stationair telkens een cylinder niet mee laten draaien en kijken hoeveel minder toeren ie draait.
Alles gelezen hebbend vermoed ik toch een LMM defect/storing, vooral ook omdat er lampjes gaan knipperen. Je zou die eens moeten laten doormeten of gewoon een andere -tijdelijk- proberen.
Backfire is hopeloos en wordt meestal veroorzaakt door ontstekings-/bougiestoringen. Het lijkt wel of ie niet 'op tijd' staat.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

llinssen

Citaat van: b0nkolok op 26-05-2005 13:51:39
Compressie kun je ook meten door het zgn. toerenval te meten. Stationair telkens een cylinder niet mee laten draaien en kijken hoeveel minder toeren ie draait.
Alles gelezen hebbend vermoed ik toch een LMM defect/storing, vooral ook omdat er lampjes gaan knipperen. Je zou die eens moeten laten doormeten of gewoon een andere -tijdelijk- proberen.
Backfire is hopeloos en wordt meestal veroorzaakt door ontstekings-/bougiestoringen. Het lijkt wel of ie niet 'op tijd' staat.

Wat ik zo vreemd vind aan het hele backfire voorkomen is dat het zo onregelmatig voorkomt. Soms tijden niet, soms om de haverklap. Zoals ik in eerste bericht heb geschreven, vermoed ik een verband met eht rijden op benzine. KLinkt dat in enige mate logisch?

Hoe dan ook, NwVolvoMn heeft gelijk. Ik ga binnenkort (niet dit weekend, maar het volgende eens kijken wat ik kan klussen. Als ik het niet vertrouw, of het probleem komt terug, naar de dokter ermee.
Als gezegd,  ik hou jullie op de hoogte.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Ik heb weer een (lang) weekend van stilstand gehad, en bingo, de problemen waren weer in alle hevigheid terug.

De compressie heb ik nog niet laten meten, maar ik zit op een nieuw spoor (via de thread brandstofpomp relais http://www.volvo850forum.com/index.php?board=28;action=display;threadid=6788;start=30) en dat is de benzinedrukregelaar.

Wanneer ik de volgende keer weer een lang weekend stilstand heb zal dat niet voor de deur zijn, maar bij de garage. Hopelijk hebben ze dezelfde problemen en kunnen ze de oorzaak vinden.
Ik zal ze zeker op weg helpen met jullie input: in volgorde:
-eerst maar de compressie meten
-flushen kan geen kwaad
-bezinedrukregelaar
-lmm
-verdeelkap

Als iemand nog suggesties heeft: GRAAG !!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Christiaan

Citaat van: NwVolvoMn op 26-05-2005 13:46:14
Was voor mijn laatste setje NGK (ontstoord, slag kouder als voorgeschreven) voor 5 stuks plm. 20 euro kwijt. Longlife etc. geeft, geloof me maar, problemen. Die dingen met vier polen werken gewoonweg niet beter. Ik heb dit zelf niet bedacht, het is een ervaring van de monteurs van mijn gasspecialist en die jongens bouwen al 25 jaar dag in dag uit auto's in. Het advies is gewoon om de 15.000 km te vervangen en die ontsteking tiptop te houden. Mijn 850 had een paar backfires en liep niet 100 % toen ik m kocht vanwege meer dan 1 probleem, maar loopt nu als een zonnetje. Starten=lopen, weer of geen weer. De gasspecialist vertelde me nog dat ze laatst een Mondeo van 2003 hadden (ik weet het :-\) die niet wilde lopen met een gasinspuiter. Waren longlifes van nog geen 20.000 km oud, werden vervangen en auto was weer ok. Gaf een storingsbeeld van jewelste, inhouden, zagen, laag in toeren stilvallen en de monteurs van hun klant dachten zelfs dat er een enorm probleem was. De computer gaf diverse foutcodes en er was al een week aan de auto gewerkt. Maar de storing werd in 5 minuten ofzo opgelost. Wel is mij verteld dat Volvo als bekend goed op gas loopt, uitgezonderd bepaalde moderne motoren, maar 850 is een gasauto bij uitstek. Elke storing is natuurlijk uniek, maar ik blijf er bij, zo is het zeker goed. Maar, Christiaan, laat het 'ns weten als de longlifes vervangen moeten worden, ik heb erg graag ongelijk als er bespaard kan worden zonder problemen! G

Ik kan alleen maar concluderen dat er verkeerde bougies (met verkeerde waardes) in hebben gezeten.
Heeft niets met longlife of niet te maken.
Heb net een maand of 3 mijn eerste setje long lifes vervangen na ruim 130K!
Dit omdat de fabrikant ze terug wilde hebben voor inspectie (en ze waren op het oog echt als nieuw). Deze bougie heeft maar 1 electrode en een tip van 0.4 mm.  www.iridiumpower.com
Op dit forum zijn er geloof ik wel meer die deze bougies gebruiken.
Christiaan

llinssen

Mijn bougies zijn orgineel volvo en nog geen 15K oud, maar ik zal het aan het lijstje toevoegen.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Wauter

Wat geeft de uitlaatgasmeter voor waarden? (CO, CO2 e.d.)
Ik heb op een 740 op gas eens een defecte drukregelaar gehad, hierdoor kreeg de auto zowel gas als benzine (via vacuumslangen). Dit is goed af te lezen op de uitlaatgasmeter (extreme waardes)