Motormanagement puzzel

Gestart door llinssen, 18-05-2005 02:56:48

Vorige topic - Volgende topic

llinssen

Deze thread is dicht. Het vervolg is te lezen in: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=9524.0

Mijn 1995, 850 op lpg, 425K km vertoont kuren.

Na periode van stilstand (langer dan 1 dag), start de auto met grote problemen:
  • Voor het laten draaien van de startmotor knippert het motormanagement lampje (lambda) onregelmatig. Soms gaat het lampje uit. Tijdens dat knipperen hoor ik in de auto allerlei relais / pompjes werken. Sommige duidelijk bij de motor, anderen achterin of onder de auto. Het lijkt wel alsof er ook een relais in de airco mee doet.
  • Startmotor draait goed.
  • Auto slaat niet goed aan
  • Wanneer de motor een klein beetje aanslaat zakt het vermogen in en hapert de motor alsof er cilinders niet meedoen. Hortend en stotend kan ik wegrijden.
  • Dit haperen gaat als ik geluk heb over (maar komt dan meestal nog een paar keer terug) soms leidt het weer tot afslaan.
  • Hoe langer ik probeer om de auto te starten, hoe minder de kans wordt dat het lukt.
    Soms helpt het om 20 minuten te wachten en dan nog eens te proberen.
  • Ik heb geprobeerd om op benzine te starten, dat verandert de zaak niet.
  • Ik geef geen extra gas tijdens het starten
De wegenwacht is 1 x te hulp moeten komen, en heeft de auto met extra gas geven op benzine aan de praat gekregen. Omdat de auto nog flink bleef haperen, heeft de wegenwachter geprobeerd de oorzaak te achterhalen.
  • Hij heeft de luchtslang losgehaald van het filterhuis.
  • De kant waar de luchtslang richting motor gaat heeft hij bespoten met remmenreiniging vloeistof. Dat maakte geen verschil. Het haperen klinkt net alsof de motor zich verslikt. Dit gebeurd ook wel eens tijdens het rijden
  • Vlakbij de ventilator zit een cilindervormig zwart geval (met een blauwe VDO sticker erop) aan een luchtslangetje. Dat heeft hij losgehaald, maar dat maakte het probleem niet anders.
    Met een houten hamer heeft hij tegen de uitlaat getikt om te kijken of die verstopt zat. Hij was van mening dat de uitlaatgassen uit de uitlaat kropen en er niet uitspoten.
Daarnaast is er nog een probleem dat in ongeveer dezelfde periode de kop op begon te steken.

Tijdens het rijden op alle snelheden lijkt het alsof de motor zich verslikt. Het lijkt op het verslikken zoals hierboven beschreven. Het gevolg is anders: de motor verliest vermogen en als ik pech heb volgt een backfire. Dan ben ik al mijn vermogen kwijt en gaan alle controle lichtjes aan. Van het contact, even laten doorrollen (in zijn vrij) op contact en koppeling op laten komen en ik kan vrolijk verder. Soms zonder verdere incidenten, soms met een paar herhalingen (dit hangt niet samen met de  nog af te leggen afstand.
Ik heb de nokkenassensor al een paar keer schoongemaakt. Soms lijkt dat effect te hebben, maar soms heeft gebeurt het na het schoonmaken alsnog.
Ik heb de indruk dat er wel een verband is met op benzine rijden, maar zeker weten doe ik dat niet. Het gebeurt zeker ook als ik op gas rij, maar het zou kunnen dat dat met name is nadat ik op benzine heb gereden.
Het komt voor bij alle toerentallen en ik elke versnelling.
Ook inschakelen uitschakelen van de cuise control heeft geen effect.
Er lijkt geen verband te zijn met het weer (zowel bij droog als nat, warm of koud), of met de warmte van de motor.

Mijn garage kon de klacht niet reproduceren en wilde niet zomaar relais en sensoren gaan vervangen. Op zich stel ik dat op prijs, maar wat ik nu heb is heel erg irritant.

De vraag is: wie heeft een suggestie hoe deze problemen opgelost kunnen worden, of wie kent een garage met een goede Sherlock Holmes in dienst die voor niet al te veel geld op zoek zou willen gaan naar de oorzaak.

Bij voorbaat mijn dank!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Dus nog niet gekeken naar de LMM?

Gr 8)

llinssen

Codes uitgelezen, geeft geen fouten...    >:(
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Johann

Electrisch checken, spanningsregelaar van de dynamo eventueel.
Ook de relais kune je eventueel allemaal een keer er uit halen of aandrukken.

reneetje

Hebben we hier niet te maken met een  motor  die gewoon moe is ???
Mag ook na 425 dkm.
Meet eerst maar eens de compressie...

Rene :-\

llinssen

@Johann: Bedoel je relais 103? Maakt het dan nog uit dat mijn auto op gas rijdt?

@Thuur: nee nog niet gekeken naar LMM. Is daar iets aan te zien als de codes geen fout geven.

@ reneetje
Ik heb een volvo 240 gehad die ernstige compressie problemen had, maar dit soort klachten kwamen daar niet voor. Zou gebrek aan compressie deze verschijnselen verklaren? Is dan het alternatief een gereviseerde motor?

thuur

Relais 103 is alleen van toepassing op je benzine-pomp. Maar je moet toch altijd starten op benzine?

Ik verdenk de LMM (al is het een long shot!) omdat de motorregelnig niet lekker verloopt. Compleet met backfires e.d. verdenk ik daarom eerst de LMM. Maar dan zou je wel weer een foutmelding moeten krijgen.. Je kunt er eens naar kijken. Mag niet zwartgeblakerd zijn of afgebroken pinnetjes hebben (uiteraard).

En wat is slecht lopen...? Compressie of gewoon slechte ontsteking. Wanneer zijn bougies/kabels/verdeelkap en rotor voor het laatst vervangen?

Ook Johann's tip volgen: massapunten schoonmaken (achter koplamp en 2x aan de motor) en spanningsregelaar checken!

Sterkte iig ;)

Gr 8)

llinssen

Bougies zijn 10K geleden vervangen. Dat was nadat de vorige het 30K hadden volgehouden. Volgens garage was vervangen eigenlijk nog niet nodig. Toen zijn ook rotor verdeelkap en kabels gecontrolleerd. Die zijn overigens 70K oud.

Voor mijn startproblemen zal ik relais 103 eens goed bekijken. Is het de moeite om een sloop exemplaar te zoeken?
Massa zal ik ook nakijken.

Ik heb gelezen dat je bij Rica in Wateringen de lmm voor 80 euro kunt bestellen/kopen, dus dat is ook nog de moeite waard. Het uitblijven van foutcoeds bevreemd me ook, zeker bij dit soort problemen. Het zal toch niet de computer zijn?

Slecht lopen... Motor loopt als een zonnetje, behalve op de momenten dat hij de bovenstaande problemen toont. Vandaar dat ik wat meer moeite heb met het compressie verhaal (en omdat ik emotioneel niet klaar ben om afscheid te nemen) :-\

Nog een reactie op reneetje: Het beestje is dan 425k onderweg, en als gevolg is de bedrading ook al wat ouder. Is er een manier om die goed na te lopen?

Zou het nog aan lamda sensor en krukassensor kunnen liggen? Klinkt dat logisch?

mark20v

Ik zou eerst de brandstofpomp en het filter eens controleren.

gr mark
Volvo separates men from the boys  

thuur

Relais 103 kun je zelf ook even nakijken, even zoeken op het forum..

Gr 8)

llinssen

@ thuur:
ik ga het 103 relais vanavond met de plaatjes bij de hand eens bekijken.  De rest moet wachten tot het weekend.

@mark20V:
Dan bedoel je met name bij het start probleem?
Maar hoe verklaart dit dat al voordat ik de startmotor heb laten draaien het motormanagement zo raar knippert?
Maar goed, het kan vast geen kwaad het eens na te lopen. Wat verwacht je dat ik bij de brandstofpomp kan aantreffen?
Zou ik dan niet dikke problemen moeten hebben bij het rijden op benzine? Rijden op benzine is niet anders dan op gas rijden. Zelfde problemen. Maar, ik heb wel het idee dat het na op gas gereden te hebben wel erger is...

Dat ga ik maar eens testen door ook op gas te starten. Dus totaal geen benzine meer.

reneetje

Citaat van: llinssen op 18-05-2005 14:01:06

Nog een reactie op reneetje: Het beestje is dan 425k onderweg, en als gevolg is de bedrading ook al wat ouder. Is er een manier om die goed na te lopen?

Als je begint met een compressietest kun je al veel uitsluiten.
zijn deze waardes mooi gelijk zo om en nabij de  11 a 12 dan weet je, mits de motor niet overbodig rookt, dat hij nog niet bezig is met de laatste stuiptrekkingen.

Tja, dan word het idd een puzzle, ik zou ten eerste beginnen met de onsteking voor elkaar te hebben (kabels/rotor/kap.bougies).
Dan maar eens kijken of er wel peut aangevoerd word.
Last but not least is het luchtverhaal wat er dan overblijft (LMM)

Het hier neer typen is zo gebeurt maar ervaring leert dat dit soms lastige vraagstukken zijn.

Goed kijken wat er gebeurt en rustig combineren kan in dit soort gevallen geen kwaad.

Sucses

R ;)ene

llinssen

Citaat van: reneetje op 18-05-2005 19:44:55
zijn deze waardes mooi gelijk zo om en nabij de  11 a 12 dan weet je, mits de motor niet overbodig rookt, dat hij nog niet bezig is met de laatste stuiptrekkingen.

Tja, dan word het idd een puzzle, ik zou ten eerste beginnen met de onsteking voor elkaar te hebben (kabels/rotor/kap.bougies).

Rene,

Het blijft me bezighouden. Wat is de logica dat compressie tot dit soort problemen kan leiden? Heb ik er dan niet constant last van?

Compressie kan ik helaas niet meten, anders zou ik het wel doen. Ik begin dus met de andere puzzelstukejs, voorzover ik dat wel kan.

Relais 103 zag er overigens goed uit.

Volgende stap de massa etc.

reneetje

Citaat van: llinssen op 18-05-2005 23:28:20
Citaat van: reneetje op 18-05-2005 19:44:55

Rene,

Het blijft me bezighouden. Wat is de logica dat compressie tot dit soort problemen kan leiden? Heb ik er dan niet constant last van?

Compressie kan ik helaas niet meten, anders zou ik het wel doen. Ik begin dus met de andere puzzelstukejs, voorzover ik dat wel kan.

Relais 103 zag er overigens goed uit.

Volgende stap de massa etc.

Door de compressie te meten meet je eigenlijk de slijtage.(zeg maar de toestand van zuigerveren , olieschraapveren, kleppen etc.) Vaak is het een teken als meerdere cylinders onder de 10 scoren, maar dan zou je motor in elke situatie beroerd lopen.

Maar de compressie laten meten bij een garage mag nooit zoveel kosten hoor, moet zat binnen een uurtje kunnen.

Bij dergelijke klachten is het vrij normaal om eerst eens de compressie te meten(vooral bij dergelijke km standen) en van daar uit verder te zoeken

NwVolvoMn

Ben het eens met compressie meten, maar ik zou de compressie 2x meten, 1x nadat de auto goed heeft gelopen, 2e keer na een dag stilstaan. Het hoort zich wat aan dat er wat kleppen niet helemaal open gaan, zou te maken kunnen hebben met vervuiling. Wat voor gassysteem heb je op je auto? Als je injectie onderbroken is kan daardoor ook een storing ontstaan als de bekabeling een sluiting veroorzaakt. Maar, ik ben het met Reneetje eens, eerst kijken of al het mechanische goed is en dan pas verder kijken. Meten is weten. Als de compressie goed is ga dan alle makkelijke voor de hand liggende oorzaken na. Vaak is het niet zo moeilijk, ik heb ooit eens 5 avonden bij een Golf II td gezoch naar een electrisch probleem, alles vervangen, kabelbomen opengehaald voor controle, en de experts van de garage kwamen er ook niet uit. De oorzaak was het ontbreken van massa van het blok naar de koets, uitgevonden met een draadje tussen de accu en de koets...... Trouwens, zou het misschien het startblokje onder je contactslot kunnen zijn????? (die schakelt je electrisch systeem aan, kan een sluiting veroorzaken, heb ik bij VW met hoge km's veel meegemaakt). Thuur cs weten jullie of dit bij Volvo ook voorkomt?