2v ipv 4v op de nokkenassensor

Gestart door ReverendNL, 23-08-2017 18:29:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nieuwe_arjan

Citaat van: ReverendNL op 23-08-2017 18:29:52
het feit dat er 2 volt in plaats van 4 volt bij de nokkenassensor komt. Gevolg is geen vonk..

Wie heeft die 4 volt bedacht? Zover ik weet is het een 5V sensor.

Met contact aan moet er ongeveer 5V op staan ten opzichte van de accu - gemeten.

De zelfde 5V die ook op de temp sensor staat en ook op de gaskleppositie sensor (van mijn '97 V70).

Is daar wel 5 volt?


ReverendNL

Citaat van: nieuwe_arjan op 12-09-2017 20:51:46
Citaat van: ReverendNL op 23-08-2017 18:29:52
het feit dat er 2 volt in plaats van 4 volt bij de nokkenassensor komt. Gevolg is geen vonk..

Wie heeft die 4 volt bedacht? Zover ik weet is het een 5V sensor.

Met contact aan moet er ongeveer 5V op staan ten opzichte van de accu - gemeten.

De zelfde 5V die ook op de temp sensor staat en ook op de gaskleppositie sensor (van mijn '97 V70).

Is daar wel 5 volt?

Geen idee... Ik kan zelf niet meten (kan niet met multimeter overweg) en moet dus afgaan op het woord van de garage..
Zijzelf zeiden dat er 2.4 v gemeten werd waar er 4v moest zijn, aan de nokkenassensor. En konden het euvel dus niet vinden.
Voorlopig staat de auto daar nog omdat hij dus niet vonkt en loopt. Al een jaar niet, terwijl er voor 2000 pleuro aan nieuw spul op zit.
Doodzonde, maar ja..



cornelis-b

Wat zeg je nou staat de auto al een jaar bij de garage of begrijp ik het verkeerd? Als dat wel het geval is regel een autoambulance en breng hem naar iemand met kennis van zaken.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

The Demon

Citaat van: cornelis-b op 12-09-2017 22:11:57
Wat zeg je nou staat de auto al een jaar bij de garage of begrijp ik het verkeerd? Als dat wel het geval is regel een autoambulance en breng hem naar iemand met kennis van zaken.
Mijn idee ook.
Hij staat een jaar bij de garage en ze doen er weinig tot niks mee omdat ze het niet snappen?

ReverendNL

Nee nee, hij staat een jaar stil. Niet bij de garage...

cornelis-b

Citaat van: ReverendNL op 12-09-2017 22:26:24
Nee nee, hij staat een jaar stil. Niet bij de garage...


Oooh maar dat schreef je wel ?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

arjen850

Citaat van: cornelis-b op 12-09-2017 22:27:59
Citaat van: ReverendNL op 12-09-2017 22:26:24
Nee nee, hij staat een jaar stil. Niet bij de garage...


Oooh maar dat schreef je wel ?

Nee dat schreef hij niet. Hij staat nu bij een garage die het niet vinden kan, en de auto loopt niet. Hij loopt al een jaar niet. TS heeft zelf de kop vervangen en al het werk gedaan. Echter krijgt hij hem nog steeds niet aan de praat. Hij mag hem gerust hier brengen, Maar voorlopig kan ik er door die rottige gebroken poot niets aan doen. Dus rustig blijven mannen😉

volvobug

Als de kop vervangen is zou ik eerst controleren of de "schoteltjes" op de uiteinden nokkenassen aan bakzijde goed gemonteerd zijn. Een schoteltje voor de nokkenassensor en het schoteltje waarop de rotor gemonteerd wordt. Er is niet veel geweld voor nodig om deze 180 graden verkeerd terug te monteren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

ReverendNL

Dat weet ik, en ze zijn goed gemonteerd...

V70geRwin

Citaat van: cornelis-b op 12-09-2017 17:41:02
Citaat van: V70geRwin op 12-09-2017 13:21:11
Makkelijke om mee te beginnen: zit de rotor er goed in of net verkeerd om gemonteerd?

Rotor kan toch maar op 1 manier gemonteerd worden?

De "beveiliging" om niet verkeerd te monteren is niet heel degelijk.
Het overkomt de besten  ;D

V70geRwin

Citaat van: ReverendNL op 13-09-2017 00:15:20
Dat weet ik, en ze zijn goed gemonteerd...


Vonkt de bobine zelf wel?

ReverendNL

Nee, het hele ontstekingscircuit is dood..

ReverendNL

#27
Ik zal even kort vertellen wat en hoe:
Ongeveer een jaar geleden reed ik in de 854 en stopte hij er zo maar mee. Startte niet, startmotor draaide wel rond. Heb diverse dingen vernieuwd, waaronder krukas- en nokkenassensor. Nadat ik de auto had laten nakijken, bleek dat de timing niet goed was maar ook dat de eerder uitgevoerde distributiewissel niet uitgevoerd was. De distributieriem zat behoorlijk los om de tandwielen en de spanner deed niet zo veel meer.
Om verder daar niet meer op in te gaan, het geheel was opgelost en ik heb de kop laten reviseren en zelf weer gemonteerd met een nieuwe distributieset. Het geheel is correct gemonteerd met behulp van een timingset en de motor draait vrij rond.
Maar om een of andere reden heb ik geen vonk, benzine krijgt hij wel. Nu blijkt volgens de garage waar hij de laatste 2 maanden gestaan heeft dat de Nokkenassensor niet genoeg voltage krijgt en daardoor dus het ontstekingscircuit niet werkt. Men zegt de bedrading, ECU en de massapunten gecontroleerd te hebben en het niet te kunnen vinden.
Ik kan er zelf nog een andere ECU insteken die ik dan ergens op de kop tik, maar als het een en ander aan de (massa)kabels van het circuit ligt.. dan houd het voor mij op qua kennis..

Die 2000 euro aan onderdelen zit hem in een ander interieur, AB voor de CV, Nieuw sportonderstel, shortshifter, draagarmen, stabilisatoren, complete ontsteking vanaf bobine, S60 wielen met nieuwe banden, sensoren, enz, enz..

peteRRR

Het ziet er na uit dat je toch ergens heen moet om nog eens ( hoe vervelend ook ) alles opnieuw door te lopen.
Het ding moet toch aan de praat te krijgen zijn!

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Peultje

#29
Pen 1 en 3 van de nokkenassensor zijn de 5V voeding en de aarde. Kan je zo meten. Op pen 2 van deze sensor moet je tijdens het draaien van de motor, kan met de hand, alternerend 0 Volt of de voedingsspanning van de sensor (5V) meten. Bij draaien verbindt deze sensor deze pin namelijk af en toe met de aarde.

Als je dus op pen 1 of 3 maar 2 V meet is dat niet goed en zal je dus mijns inziens nooit een vonk krijgen.

Als je het schoteltje 180 graden draait zou je volgens mij wel een signaal moeten krijgen en dus een vonk, alleen op het verkeerde moment. Dus wel vonken maar niet lopen. Dit als de rest goed is. Hoe je 2 V voeding op die sensor krijgt is mij een raadsel. 2,4 is de helft van vijf dus als je twee sensoren in serie zet met dezelfde weerstand krijgt elke sensor maar 2,5 V maar dat lijkt me stug. Ik zou eerst zorgen dat de nokkenassensor zeker de juiste voeding krijgt. Dus de 5V.

Hang er anders een 4,5V batterij aan alleen om te bezien of het probleem in de nokkenassensor ligt. Dus 4,5V op de pennen 1 en 3, motor draaien en meten of je alternerend de 4,5V op pen 2 meet.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8