Project T5 La France

Gestart door 850T5LaFrance, 18-09-2017 09:12:54

Vorige topic - Volgende topic

850T5LaFrance

Zal ik dit werkdagboek de vorderingen bijhouden van mijn geïmporteerde 850 2.0 T5 uit Zuid-Frankrijk. Hobby project met als doel het redden van een roestvrije T5 met een lage kilometrage van 140.000KM.
Ik zal de verschillende stage 0 stappen bijhouden, alsmede de ups&downs in het project. Tevens hoop ik van de expertise hier gebruik te maken om de auto weer in ere te herstellen ( er zijn een paar "klachten" waar ik op vast loop ).

Om het topic te starten een aantal foto's over hoe de auto eruit zag toen we hem van de oprijwagen haalde.

R-design grille en stickerset. Plus vreselijke tribal op de kap ( zoek nog een goeie tip om die te verwijderen ).

Standaard half leder interieur fabrieksaf. Mist alleen originele radio.

Frans achterstallig onderhoud.

KIM

Hier is dan de goede tip voor de sticker: Koop een caramel schijf. Dat klinkt heel raar maar dat is een soort rubberen schijf die naar caramel ruikt; die kun je op de boortol zetten en zonder gevaar op de sticker plaatsen. Hij schuurt dan de sticker weg zonder je lak te beschadigen.

Succes met je project!

850T5LaFrance

Taak nummer 1 was de radiateur vervangen. Fransoos had een lekkage op de slang besloten dicht te kitten in plaats van te vervangen. Bij de RDW kwamen ze dit prutswerk tegen tijdens inspectie. Dit was dus mooi reden om gelijk een dikkere versie van ET met bij horende slangen te monteren.

Alles eruit

Mooi nieuw spul van ET.

Aanmerkelijk zuiverder rijgedrag tot gevolg. Goed voor de gemoedsrust tevens om te weten dat dit euvel gelijk goed verholpen is.
Lijstje kan verder afgewerkt worden.

cornelis-b

Ik ga dit volgen. De sticker kan je ook verwarmen met een haarföhn en dan is er een goede kans dat je hem makkelijk kan verwijderen, de lijm wordt dan zacht. Eventuele achterblijvende lijmresten kan je verwijderen met een doekje en wat wasbenzine.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

miskoop-justin

)()()sT

Zelfs in Frankrijk heeft die R voor sommigen een magische waarde ;D
Maar hee, zelfs een nog ZEER ZELDZAAM rechthoekig uitlaatsierstuk?!  8)

850T5LaFrance

Citaat van: KIM op 18-09-2017 09:39:07
Hier is dan de goede tip voor de sticker: Koop een caramel schijf. Dat klinkt heel raar maar dat is een soort rubberen schijf die naar caramel ruikt; die kun je op de boortol zetten en zonder gevaar op de sticker plaatsen. Hij schuurt dan de sticker weg zonder je lak te beschadigen.

Succes met je project!

Dit weekend mooi weer, ga ik proberen. Bedankt!

Citaat van: cornelis-b op 18-09-2017 10:19:38
Ik ga dit volgen. De sticker kan je ook verwarmen met een haarföhn en dan is er een goede kans dat je hem makkelijk kan verwijderen, de lijm wordt dan zacht. Eventuele achterblijvende lijmresten kan je verwijderen met een doekje en wat wasbenzine.

Hier zijn wij eerder inderdaad ook mee aan de slag geweest, maar dat werkte maar deels. Lijkt alsof het erop gespoten is of vastgeroest ofzo, heel hardnekkig. Bedankt voor het meedenken!

Citaat van: miskoop-justin op 18-09-2017 13:15:54
Leuk project :) volg!

Ben nu inmiddels half jaar verder, gelukkig heel wat bij gehouden zelf. Zal alles hier proberen te posten om een leuk beeld te schetsen.

Citaat van: )()()sT op 18-09-2017 13:20:04
Zelfs in Frankrijk heeft die R voor sommigen een magische waarde ;D
Maar hee, zelfs een nog ZEER ZELDZAAM rechthoekig uitlaatsierstuk?!  8)

Ja ze zijn er in Frankrijk blijkbaar dol op. Grappig is wel dat iedereen tegen me wil racen met als die R verwijzingen overal, dit had ik met mijn eerdere C70 bijna nooit. Ben nog niet voluit gegaan, maar heb al aardig wat aanstellers het nakijken gegeven met die "kleine" 13 turbo die er nu nog in zit.
Heb trouwens geen idee betreft het uitlaat gedeelte. Gezien je cynische ondertoon ben ik wel benieuwd, is dit een veel voorkomend tuning-dingetje bij bepaalde lui?  :eusa_shifty:

kulk

Nee, voor dat sierstukje kun je ongeveer de dagwaarde van je auto vangen  ;D

jellejas

Mooie auto! Al stiekem wat plannen met de motor of blijft het bij een stage 0?
Heb zelf ook een 2.0 en dat gaat goed hard :P
BRAAAAAAAP STUTUTU

)()()sT

Citaat van: kulk op 18-09-2017 16:31:19

Precies, niks cynisch hoor! Die zijn zeldzaam omdat ze allemaal gingen roesten.

850T5LaFrance

Citaat van: )()()sT op 18-09-2017 18:25:10

Precies, niks cynisch hoor! Die zijn zeldzaam omdat ze allemaal gingen roesten.

Duidelijk. Heb eigenlijk nog weinig aandacht gegeven aan de uitlaat. Bovendien is er van roest geen sprake, alleen zand en zon blaren op de lak ;)

Juist! Of is dit een sneer richting de dagwaarde van mijn auto? ;)

Citaat van: jellejas op 18-09-2017 17:44:08
Mooie auto! Al stiekem wat plannen met de motor of blijft het bij een stage 0?
Heb zelf ook een 2.0 en dat gaat goed hard :P

Bedankt, het is optisch bepaald geen schoonheid, maar het geheim ligt onder de motorkap. Bovendien fijn dat er geen roest op zit, alleen blazen op de lak van de zuid-franse zon.
Wil hem inderdaad eerst stage 0 brengen, dit is al dik op weg. Zodra ik volledige vertrouwen in de auto heb, ga ik voor een nieuwe setup met een 19T.

Huidige setup gaat inderdaad al flink hard. Nu de stage 0 vordert, ga ik steeds meer voelen wat de werkelijke potentie van het standaard blok is. Bij het stoplicht ben ik niet de snelste, maar zodra hij rollend is dan is het echt puur genieten.

Mathijs.

gelijk al een goed begin, leuke auto!

850T5LaFrance

Even gelijk wat foto's opgesnord van stap 2.

Sportkit bij ET besteld. Oude dempers waren nog net OK voor de APK, dus heb gelijk rondom de boel aangepast.

Stukje lager.

Work in progress

Lagen stof en zand verder, zat alles er voorspoedig in. Fijn product dit, pasklaar vlot onder de auto te monteren

Tevreden met het resultaat. Iets lager, maar nog wel drempel technisch normaal te doen in het weggebruik.

850T5LaFrance

Gister weer aan de slag geweest met de T5. Op de snelweg merkte ik een impotente temperatuurmeter op. Met kennis dankzij het forum een nieuwe thermostaat plus temperatuursensor gekocht.

Mooi weer om aan de slag te gaan. Dankzij tip wederom van het forum zee van ruimte, de garagestand van de klep. Top.

Frans onderhoud: Zoek de verschillen...

Na de import van de T5 en alle klussen, is mijn vader ook besmet met het 850 virus. Tijdens zoektocht naar onderdelen gestuit op een 850 2.5 20V Aut. '92 met een gereviseerd blok en een schuifdak/Lederen interieur en een trekhaak. Dit viel precies in het wensen straatje van mijn ouders voor de toekomst, dus voor een vriendenprijsje gelijk de hele auto meegenomen.

Tijdens het gereedmaken van de Alter 1 850 2.5 zijn we gestuit op een loshangende stekker( 2 polig ) aan de voorzijde van het spruitstuk naast de oliepeilstok. Heeft iemand een idee waar deze stekker voor dient? Auto rijd verder prima, maar er was een LPG voorbereiding gaande op het blok, dus misschien is het een stekker en dus loos?

850T5LaFrance

Volgende stap in Frans onderhoud correctie is de ontstekingslijn vernieuwen. Klein hikje was al wel voelbaar rond de 80 km/u uit accelereren. Rotor/Verdeelkap OEM, Magnecor kabels tot bobine. Heb de MSD unit er niet opgeschroefd ivm eerdere tips. Daar komt een OEM bobine nieuw voor binnenkort.

Frans ondrhoud. Tape op de uiteinde van de plug. Gaat weer nergens over.

Geen overbodige luxe wederom

Kabels  nog uit de jaren '90.

Kelurenspectrum onder de kap is fraaier dan de buitenkant onderhand.

Olie en oliefilter ook met de bestelling mee laten komen.

Volgende stap word het inlaat traject of het lucht traject aanpakken. Slangen jacht is een een constante klus. Elke keer als de kap open gaat, gaan we weer wat slangen langs. Tijdens het thermostaat klusje viel al op dat de koelwaterslangen plus de turbo koeling slangen aan de bijrijders kant ook veroudering tonen, dus die worden ook nieuw siliconen.

Allereerst gaat de 850 naar een lokale dealer ivm een koude start probleem. Koude start geeft loeiend geluid, op te wekken door de toeren op te voeren. Na 2 minuten verdwijnt het probleem, maar word nu rap vervelender.