Willem Broeders oriënteert zich op 850 T5-R of 850 R

Gestart door Willem Broeders, 19-09-2017 22:22:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem Broeders

Beste forumleden,

Mijn naam is Willem Broeders en ik woon in Tilburg. Ik ben 33 jaar, heb een vriendin en drie kinderen (4,3 en 1 jaar oud).

Momenteel rijd ik al anderhalf jaar tevreden in een blackberry pearl Volvo 940 HPT Estate uit 1998. Deze schitterende wagen heb ik begin 2016 gekocht in Gemert. De auto is geïmporteerd uit Zwitserland bij een kilometerstand van 202.xxx km en beschikt over onderhoudshistorie. Ondertussen staat de teller op 242.xxx km. Het is dus geen auto voor erbij maar eentje voor (bijna) dagelijks gebruik. Het is ook onze enige auto. Mijn vriendin doorkruist de stad in een bakfiets.

Hoewel ik tevreden ben over de 940 gaat mijn hart sneller kloppen bij het zien of horen rijden van een 850R of 850 T5-R. Dat is de reden waarom ik me o.a. via dit forum rustig wil oriënteren op een goede T5-R of R (luxe probleem...de 940 gaat dan overigens wel in de verkoop of inruil). Voor mij is het ook wel een 'nu of nooit moment' om een jongensdroom uit te laten komen. Exemplaren met een lage km stand lijken erg duur te worden en over x aantal jaar mogen we met onze Volvo's misschien nergens het stadscentrum meer in.

Vanuit het 940 wereldje weet ik dat bij de primitievere volvo's met achterwielaandrijving de km-stand niet echt een rol speelt. Het onderhoud is van groter belang. Aangezien ik circa 25.000 km per jaar rijd en er vaak 3 kinderen op de achterbank zitten, is de technische staat en betrouwbaarheid van groot belang. Daarover hoop ik meer informatie te vinden op dit forum. De auto die ik zoek is in principe voor dagelijks gebruik en geen sleutelobject.

Mochten jullie tips hebben of me in contact kunnen brengen met iemand die een interessante 2.3 T5-R of 2.3 R (ESTATE) te koop heeft, hoor ik dat graag.

Iemand trouwens ervaring met BTC-Volvo? Dat lijkt een mooi bedrijf.

Ondertussen kijk ik rustig rond op het forum.

Groeten Willem uit Tilburg.




marc-850

Welkom Willem.

Succes met je zoektocht naar een T-5R (je plaatst het streepje verkeerd) of R.

Timo

Welkom!

Als je een 850 wil zonder aan te moeten sleutelen denk ik dat je best een koopt en deze direct in orde laat zetten (paar dingen zowiso laat doen zoals carter ventilatie, rubbers, ...)

BTC volvo zijn top kerels die met grote passie aan 850's werken ;)  :eusa_clap:
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

Willem Broeders

Dank je!

En ik zal het streepje vanaf nu correct plaatsen... Carterventilatie; dat heb ik al een aantal keer voorbij zien komen. Dat wordt in advertenties ook specifiek vermeld bij uitgevoerd onderhoud. Aandachtspunt?

Ondertussen heb ik al wat gelezen op het forum en ook de bekende verkoopwebsite verkend. Een actief forumlid heeft zelfs zijn 850R al onder de aandacht gebracht maar dat gaat iets te snel. Ik heb geen haast.

Ik probeer eerst informatie te vergaren om zo het risico op achterstallig onderhoud en onverwachte kosten zo klein mogelijk te houden (hoewel ik weet dat bij een auto van twintig jaar oud dingen kapot gaan). Een van de zaken waarvan ik niet goed weet wat te denken is de km stand. Is dat relevant bij goed onderhoud??

Op basis van vraagprijzen kom ik grofweg op onderstaande categorieën:

> € 20.000: de museumstukken met extreem lage kmstand. Te duur, zonde om mee te rijden en niet interessant voor mij.
voorbeeld: https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-850-r-benzine-wit-1c6a354d-51e4-e571-e053-e250040af95d?cldtidx=1 

€ 15.000 - 20.000: exemplaren in topstaat met lage kmstand en volledige onderhoudshistorie. In principe te duur en wat ik me afvraag; is die lage km stand de meerprijs waard voor een daily driver?
voorbeeld: https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-850-850r-benzine-rood-36312e53-3f2a-546c-e053-e350040a192a?cldtidx=3

€ 10.000 - 15.000: in deze prijsklasse vind ik zo gauw geen exemplaar maar misschien is dit wel een interessante reikwijdte voor, een voor dagelijks gebruik, geschikte 850. Ik weet het niet.

€ 5.000 - 10.000: in deze prijsklasse staan meerdere mooie 850's te koop. Vaak wel met een hoge kilometerstand en geen volledige onderhoudshistorie. Ik weet niet of dat bezwaarlijk is maar als ik bijvoorbeeld een 850 koop met meer dan 350.000 km en ieder jaar 25.000 km rij ga ik al gauw richting de 400.000 km. Dat voelt als een 'te' hoge drempel. Daar tegenover staat dat enkele 850's wel grondig onderhoud hebben gehad. Wat is wijsheid?
voorbeeld: https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-850-2-3i-r-benzine-groen-22a58a58-ae95-8b44-e053-e350040a2e2a?cldtidx=10

< € 5.000: auto's uit deze prijsklasse lijken me voor een 'niet-sleutelaar' te risicovol.
voorbeeld: https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-850-2-3i-r-t5r-automaat-benzine-zwart-c6f26afb-66c7-43be-a341-498ccfcdade3?cldtidx=10

Op de website van BTC staan geen prijzen. Misschien dat ik eens een keer ga bellen.

Groeten uit Tilburg
Willem









Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

peteRRR

Zo wie zo een aankoop keuring mee nemen en sturing geven na een goed en degelijk onderzoek en betrouwbaarheid.

Als je in die midden en sub/midden klasse gaat zitten laat het dan ook taxeren en daarop verzekeren,..is beter dan
een dag waarde.

Je kan ergens ook nog overwegen om er 1tje met een wat lagere prijs te kopen en die op ( laten ) bouwen met nieuw materiaal
dan weet je wel wat je voor auto hebt.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

de Boeing

Ik zou idd ff iemand mee nemen die verstand heeft van de 850, toen ik mijn R kocht had ik 0 auto ervaring. Als ik nu met vrienden naar en 850 ga kijken weet ik wat er aan zit te komen en waar je rekening mee moet houden.

En qua absurde prijzen: dat zou ik zelf niet zo vertrouwen, het kunnen goede auto's zijn maar waarom hebben die zo een lage km stand? weinig gereden? lang stilgestaan? korte stukjes gereden? Ja ze worden door deze verkopers helemaal plat gepolijst, motor ruimtes uitgestoomd, en ga zo maar door. Maar is het daarom een technisch betrouwbare auto? ik denk het niet, alle techniek is tenslotte >20 jaar oud. Ik zou meer vertrouwen hebben in een forum auto waaraan aantoonbaar het nodige onderhoud is gepleegd. Ze worden af en toe aangeboden, liever zo een met wat ervaring dan een 'schuur'duurvonst waar niets over bekend is... Rustig je tijd nemen is zowat de beste strategie

Maestro12

De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Boeijke


MikeyQR

Aller eerst welkom op 't forum Willem. ;)

Citaat van: Maestro12 op 22-09-2017 01:52:36
Kijk eens hier
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85628.msg1739912.html#new
Citaat van: Boeijke op 22-09-2017 08:04:16
Citaat van: Maestro12 op 22-09-2017 01:52:36
Kijk eens hier
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85628.msg1739912.html#new

Hier heb je zeker een goede auto aan
Lees zijn blog maar eens door.

Dit heeft Willem al gezien maar zegt erover dat hij eerst goed wil informeren voor hij gaat kijken, en hij vind (lees ik er ook uit) dat de km stand best hoog is van de R van Henk en hij er ook veel mee rijd dus zo over de 4 ton heen.
Uiteraard weten wij als 850 rijder dat dat niets uit maakt maar als leek vind ik het begrijpelijk.

Er zijn vast nog wel wat R'en of T-5R met minder dan 350000 km op de klok, ja ook die van mij maar is niet te koop. :azn:

V70geRwin

Citaat van: MikeyQR op 22-09-2017 11:09:48
Aller eerst welkom op 't forum Willem. ;)

Citaat van: Maestro12 op 22-09-2017 01:52:36
Kijk eens hier
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85628.msg1739912.html#new
Citaat van: Boeijke op 22-09-2017 08:04:16
Citaat van: Maestro12 op 22-09-2017 01:52:36
Kijk eens hier
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85628.msg1739912.html#new

Hier heb je zeker een goede auto aan
Lees zijn blog maar eens door.

Dit heeft Willem al gezien maar zegt erover dat hij eerst goed wil informeren voor hij gaat kijken, en hij vind (lees ik er ook uit) dat de km stand best hoog is van de R van Henk en hij er ook veel mee rijd dus zo over de 4 ton heen.
Uiteraard weten wij als 850 rijder dat dat niets uit maakt maar als leek vind ik het begrijpelijk.

Er zijn vast nog wel wat R'en of T-5R met minder dan 350000 km op de klok, ja ook die van mij maar is niet te koop. :azn:

Het zijn inmiddels oudere auto's dus je gaat zowieso dingen tegen komen zeker als je veel kilometers maakt maar als je ziet wat er bij Henk allemaal al gedaan is en wetende dat de KM stand niet echt uit maakt dan mag je logischer wijze alleen normale slijtage delen verwachten.

Als ik in de markt was voor een R op LPG zou ik direct toeslaan.

Boeijke

Ik kan me alleen maar bij gerwin aansluiten.
Daarom zei ik al. Lees Henk zijn blog eens door

MikeyQR

Ben het wel met je eens Gerwin maar jij kent deze auto's al, alleen Willem nog niet.

Ook mijn ex 850R staat op MP en daar is ook erg veel aan vervangen ook een R op LPI.
Daar zijn er wat cosmetische werkzaamheden voor nodig om deze R weer wat mooier te maken.

Maestro12

De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

V70geRwin

Citaat van: MikeyQR op 22-09-2017 11:54:41
Ben het wel met je eens Gerwin maar jij kent deze auto's al, alleen Willem nog niet.

Ook mijn ex 850R staat op MP en daar is ook erg veel aan vervangen ook een R op LPI.
Daar zijn er wat cosmetische werkzaamheden voor nodig om deze R weer wat mooier te maken.

Daarom komt Willem toch ook hier shoppen voor kennis en tips  ;D
Snap best dat je niet 123 op iemands mening af gaat hoor.
Time will tell, hopelijk is Willem niet te eigenwijs  ;)

Die van jou zou ik ook zeker overwegen Mikey!