stuurwiel vervangen-----> een of andere oen heeft de boutjes dolgedraaid

Gestart door ruspek, 07-11-2017 13:33:58

Vorige topic - Volgende topic

ruspek

In mijn zeeer kale v70 zit nog een plastic stuur.
deze wilde ik vervangen door een mooi exemplaar van leer.
Stuur geregeld, lange Torx set en sleutelen maar.......
Ik vond het al vreemd dat ik de bouten die het stuur aan de achterkant vasthouden niet los kreeg; net alsof ik de verkeerde maat Torx gebruikte.
Dat had iemand anders al gedaan :evil:

De bouten die aan de achterkant van het stuur zitten zijn dus dolgedraaid.
De bouten van de airbag dus.
Weet iemand een manier om deze bouten alsnog te kunnen lossen?
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

-D©©©L-

kulk

Uitboren denk ik of met zo'n Grabit-achtig ding proberen, maar ik ben bang dat die niet in het gaatje past

ruspek

probleem is dat ik er niet bij kan, moet via de achterkant erbij.

Is er een mogelijkheid om de airbag er op een andere manier af te halen?
(snijden wellicht)

Als ik maar bij de centrale moer kan komen
Groet Ruben

classicT5

Zou je niet aanraden via de voorkant iets te proberen, de airbag blijft een explosief. Via achterkant zul je m.i. de oplossing moeten zoeken, bv mbv haakse boormachine.

Sbv

Ik heb bij mijn S70 ooit eens de zijkant van het stuur gesloopt om erbij te komen. Stuur kon je weggooien maar het is wel gelukt. Helaas kan ik de foto niet meer vinden

UserID6342

Wat je kunt doen, maar moet je wel met beleid doen, is de accu loskoppelen, stuurkappen eraf en met een kleine haakse slijptol net naast de boutgaten inslijpen tot je het metaal van het stuur raakt.  Dit is even friemelen en goed uitkijken want je moet niet te ver slijpen.  Je kunt zo het kunststof vrij makkelijk wegkrijgen rond de bouten en deze vervolgens of met een griptang of met iets anders eruit draaien. Als je een klein beetje ervaring met een slijptol hebt, kun je ook de koppen van de bouten eraf slijpen / de bouten doorslijpen zodat de airbag eraf kan en je bij de centrale bout kunt komen...

Absoluut niet doen als je geen ervaring met een slijptol hebt !!

SB T-5R

Citaat van: Dirk342 op 08-11-2017 07:06:34
Wat je kunt doen, maar moet je wel met beleid doen, is de accu loskoppelen, stuurkappen eraf en met een kleine haakse slijptol net naast de boutgaten inslijpen tot je het metaal van het stuur raakt.  Dit is even friemelen en goed uitkijken want je moet niet te ver slijpen.  Je kunt zo het kunststof vrij makkelijk wegkrijgen rond de bouten en deze vervolgens of met een griptang of met iets anders eruit draaien. Als je een klein beetje ervaring met een slijptol hebt, kun je ook de koppen van de bouten eraf slijpen / de bouten doorslijpen zodat de airbag eraf kan en je bij de centrale bout kunt komen...

Absoluut niet doen als je geen ervaring met een slijptol hebt !!

Zo heb ik het ook eens gedaan, alleen was bij mij de slijptol nog niet nodig.
Hetgeen wat Marco aangeeft wordt dan wel een heel stuk makkelijker.

ruspek

ik ga morgen eens kijken.
Mooie invulling van mijn vrije dag
Groet Ruben

kulk

Raar verhaal wellicht maar je moet hem er goed insteken ook.

Hmm, dit verklaart wel wat nadere uitleg  ;D

Tijdje terug toen ik ook nog een classic had, heb ik ook even mijn stuur los moeten maken.
Met twee verschillende torxen lopen pielen en ik dacht ook dat er iets dolgedraaid was ofzo.
Maar, op een gegeven moment stak ik hem er goed in  ::) en draaide ik de boel er zo uit.
Met andere woorden, omdat je er  niet zo lekker bij kan waardoor je je gereedschap er schuin insteekt (nou hij gaat wel lekker), wil het gebeuren dat je net naast de torx loopt te prikken waardoor het lijkt alsof ie dol is.

Het valt te proberen voordat je heel je stuur aan stukken moet zagen.

arjenT5R

Spiegeltje op een stokkie en ff naar binnen kijken hoe erg t is idd, wellicht kun je nog wat voor elkaar boxen met een grotere torxie of een inbusje of andersoortige schroevendraaier.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

RoelNL

Dat Probleem had ik ook toen ik de mijn verdamper wilde vervangen, bij mij dus ook dol. Gelukkig is de verdamper te vervangen zonder dat het stuur los hoeft maar het is niet het makkelijkste karwei dan.

Erin slaan is niet te doen want je hebt geen ruimte, ook niet met de tellerunit eruit.

Met een goede handgemaakte torx in de juiste maat kun je een eind komen verwacht ik mits het nog een grip heeft, deze er wel goed indrukken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

UserID6342

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

The Volvoboy

Citaat van: Dirk342 op 08-11-2017 14:18:49
Denk er wel aan dat het Torx30 is !

Meestal wel ja, maar niet altijd. Ik heb een 10V staan waar het Torx25 is.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km