rare bandenslijtage

Gestart door haasje, 13-11-2017 18:44:37

Vorige topic - Volgende topic

haasje

even een korte inleiding:

ca 4 weken geleden is mijn auto gekeurd (goedgekeurd, maar met een opmerking van de keurmeester dat mijn slijtage aan de achterbanden wat vreemd was).
Omdat ik al een aantal weken last had van wat trilling in de auto wil ik mijn banden opnieuw balanceren (kan ik zelf doen bij een bevriende garagehouder). Na eerst alleen de voorbanden gedaan te hebben, een aantal dagen later ook mijn achterbanden willen gaan doen. Nadat ik het eerste achterwiel van de auto op het ballanceerapparaat had geplaatst zag ik dat de band afgeschreven was, er zaten slijtage scheuren in de overgang van het loopvlak naar de wang aan de binnenkant van de band (bij beide achterbanden). Deze slijtage is overigens aan beide kanten van de band, aan de binnenkant een fractie erger dan de buitenkant. Het gaat echt om de overgang van loopvlak naar wang, maximaal een 1-2 cm aan zowel loopvak als zijkant. Nu weet ik dat dit soort slijtage (deels) veroorzaakt wordt door te zachte banden, echter is ook het middelste deel van de band meer versleten dan de buitenste delen van het loopvlak , dit wijst echter weer op te hard opgepompte banden. Ik controleer de bandenspanning regelmatig en zet ze altijd op dezelfde spanning (2,4 bar).
Nu de grote vraag, kan iemand dit slijtagepatroon verklaren?

Het gaat om een S80 modeljaar 2000 met een lpi installatie (70 liter bruto) en nivomat.
Banden zijn conti's weet alleen zo het type niet meer.
Velgen zijn cassiopedia's met bandenmaat 225/45/17

ik ben vergeten om foto's te maken en de banden zijn afgevoerd
dus maar even gegoogled en niets vergelijkbaars gevonden, dus maar even op de lastige manier:

beide achterbanden hebben deze slijtage zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant.

freefall

Uitlijning van slag en/of camber niet goed. Ik weet niet of camber op de achteras gesteld kan worden, het is zo'n vreemd model auto ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

classicT5

4 punts uitlijnen zou ik aanraden, wel ff googlen of een s80 achteras uit te lijnen is.

haasje

Ik was al van plan om morgen naar de dealer te gaan om een afspraak inplannen (zijn tevens profile en hebben een uitlijnbank).

haasje

Maar als het camber zou zijn (die volgens vida niet te stellen is) zou ik verwachten dat het aan 1 kant van de band zou zijn, niet aan beide kanten van de band.

NinaPaul

Binnenkant camber/KPI buitenkant lekker snel in de bochten rijden? Er zijn zoveel zaken mogelijk, meten is weten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Taranis

Hoe zijn de rubbers van de achteras er aan toe?

classicT5

Uit nieuwsgierigheid eens gekeken naar zon as, is het er zo een:

https://goo.gl/images/CKTff4

Daar zie ik weinig stelmogelijkheden aan. Dan lijkt het me eerder aan de rubbers vd ophanging te liggen.

haasje

Citaat van: Taranis op 13-11-2017 20:19:30
Hoe zijn de rubbers van de achteras er aan toe?

durf het eigenlijk niet te zeggen

Citaat van: classicT5 op 13-11-2017 20:24:40
Uit nieuwsgierigheid eens gekeken naar zon as, is het er zo een:

https://goo.gl/images/CKTff4

Daar zie ik weinig stelmogelijkheden aan. Dan lijkt het me eerder aan de rubbers vd ophanging te liggen.

nee dit is een S80N

Deze is het:

KIM

Ik zet in op de achterasrubbers.

classicT5

Ik stem daar ook op. Mbv koevoet oid eens kijken of er speling op zit.

Rare m.i. dat het tegelijk aan beide kanten is.

haasje

beide achterwielen zijn met maximaal 4 weken verschil door het rubber heen en hebben beide scheuren/sneeën in de band

-D©©©L-

Citaat van: freefall op 13-11-2017 18:58:01
Uitlijning van slag en/of camber niet goed. Ik weet niet of camber op de achteras gesteld kan worden, het is zo'n vreemd model auto ;D

De wielvlucht kan eventueel (binnen grenzen) gecompenseerd worden met een andere sporing.
Is er uitgelijnd na plaatsing van de nivomaten ? En doen ze beide nog wat ze moeten doen ? Modelletje S80 ? (van een V70n passen ook, maar zij ietsje langer)

haasje

Nivomaten zitten er al jaren onder en auto is sindsdien minimaal 2x uitgelijnd. als ik me het goed herinner zijn ze van een V70n

KIM

Als je rubbers matig zijn kan de sporing in dynamische situaties (rijden en remmen) aardig varieren.
Ik heb dezelfde slijtage gezien bij mijn versleten draagarmen voor.