rare bandenslijtage

Gestart door haasje, 13-11-2017 18:44:37

Vorige topic - Volgende topic

haasje

Ik zal eerst mijn rubbers laten controleren voor ik de auto laat uitlijnen

-D©©©L-

Citaat van: KIM op 13-11-2017 22:30:57
Als je rubbers matig zijn kan de sporing in dynamische situaties (rijden en remmen) aardig varieren.
Ik heb dezelfde slijtage gezien bij mijn versleten draagarmen voor.

Ik heb het eerder gezien bij een XC70, was vrij extreem. Rubbers wisselen is ook een niet onaardige klus, want als je ze doet... dan allemaal.

haasje

Daar was ik al bang voor, Als dit de reden is zal ik eens gaan overdenken wat ik er aan ga doen (rubbers wisselen/as wisselen)

UserID6342

Citaat van: haasje op 13-11-2017 22:33:32
Met alle respect maar ik zou het andersom doen, eerst uitlijnen en kijken wat je kunt 'halen' met de sporing te verstellen (camber komt dan ook iets mee), ga je dit niet halen of geen resultaat dan naar de rubbers rondom kijken.

T5-4life

Rubbers achter vervangen bij de s80 is (vind ik) een rotklus.
Dan is een andere as met weinig km's een makkelijkere optie. Maar dan weet je ook niet hoe lang dat goed gaat.
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

KIM

Citaat van: Dirk342 op 14-11-2017 07:16:17
Met alle respect maar ik zou het andersom doen, eerst uitlijnen en kijken wat je kunt 'halen' met de sporing te verstellen (camber komt dan ook iets mee), ga je dit niet halen of geen resultaat dan naar de rubbers rondom kijken.

Helaas is het uitlijnen op de brug een statische aangelegenheid.
Zonder eerst te checken hoe de rubbers er aan toe zijn kun je uitlijnen wat je wil; in dynamische toestand is er dan zoveel variatie dat de banden nog steeds slijten.

haasje

Citaat van: KIM op 14-11-2017 09:03:20

Zonder eerst te checken hoe de rubbers er aan toe zijn kun je uitlijnen wat je wil; in dynamische toestand is er dan zoveel variatie dat de banden nog steeds slijten.

Dit was inderdaad ook mijn gedachtegang

haasje

Ik heb net even gekeken, er zitten in totaal slechts 22 bussen in de totale achterasconstructie, waarvan 4 per fusseestuk, de overige 14 zitten in het vaste middendeel.
Ik heb even alle onderdeelnummers ingevoerd bij autodoc en waar mogelijk lemforder onderdelen gekozen:
2 bussen staan niet in hun database
2 bussen zijn niet leverbaar van lemforder
De nu geselecteerd (20) bussen samen komen op € 216.80 (op dit moment korting van 17%)

Taranis

Dat is nog een koopje. Ik heb het destijds nog eens voor mijn XC70N uitgezocht en dat kwam alles bij elkaar op zo'n 1400 euro aan rubbers, origineel dan wel.

Het is wel een flinke klus (netjes uitgedrukt).

NinaPaul

En zacht uitgedrukt :D het is (en niet enkel bij een volvo hoor) een berg werk en op de beun manier vaak erg stressvol :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

haasje

Als je alleen al naar de afbeelding van de achteras met de rubbers kijkt zie je al dat het een butklus is. Ik heb gelukkig een bevriende garagehouder waar ik vaak zelf wat kan doen, al dan niet met zijn hulp. Maar dan nog is het iets waar ik niet nar uitkijk. Ik zal eens kijken om een afspraak met hem te maken om in ieder geval eerst eens te kijken wat de staat van de rubbers is.

KIM

Citaat van: haasje op 14-11-2017 11:20:50
Ik heb net even gekeken, er zitten in totaal slechts 22 bussen in de totale achterasconstructie, waarvan 4 per fusseestuk, de overige 14 zitten in het vaste middendeel.
Ik heb even alle onderdeelnummers ingevoerd bij autodoc en waar mogelijk lemforder onderdelen gekozen:
2 bussen staan niet in hun database
2 bussen zijn niet leverbaar van lemforder
De nu geselecteerd (20) bussen samen komen op € 216.80 (op dit moment korting van 17%)

Een achteras van de 850 kost je meer met slechts 4 rubbers...

UserID6342

Citaat van: KIM op 14-11-2017 09:03:20

Ben ik mee eens, maar een goede uitlijner zal bij/tijdens/voor het uitlijnen ook meteen de staat van de rubbers controleren.  Als de uitlijner dit niet doet is hij ook niet serieus met zijn vak bezig..... Vandaar dus dat ik dat als eerste optie gaf.

KIM

Nou verwacht je wel heel veel van een uitlijner hoor...
Ik ben al blij als ie aangeeft dat het camber bij een classic en 850 is te stellen.

haasje

Vanavond de auto op de brug gehad en zoveel mogelijk rubbers nagekeken.
Geen rubbers gevonden met merkbare problemen, maar op beide banden is al weer te zien dat hij de randen meepakt.
Morgen maar eens een afspraak maken bij de dealer om uit te lijnen.