Sloeber! Zomerreces.

Gestart door V70R^2, 20-11-2017 17:09:49

Vorige topic - Volgende topic

V70R^2

Citaat van: classicT5 op 23-11-2017 21:23:17
Ga je je racer op kenteken laten staan om over de weg naar circuit te rijden?

Als dat niet het plan is, scheelt je veel om rekening mee te houden, qua apk, etc.

Mis nog rolkooi op je lijstje, racekuipen, 4 of 6 punts gordels, racetank ed ;)
Zeer zeker moet deze op kenteken blijven, om naar de ring te komen, maar ook wil ik hem praktisch bruikbaar houden voor +/- 10.000km per jaar ( niet te praktisch, trekhaak e.d. de kliko in onder het mom van gewichtsbesparing natuurlijk).

Kuipstoelen en gordels wil ik ook nog wel, ik heb al een compleet R interieur gescoord, want stof ziet er niet uit, maar dat is weer te zwaar dus die zware voorstoelen monteer ik sowieso niet, het achterbankje is leuk.

Iemand ervaring met het herbekleden van stoelen? Ik kan de R voorstoelen ruilen met iemand, tegen kuipstoelen. Maar dan wil ik dat wel met het half alcantara/ leer patroon van de R stoelen. kan zoiets voor "+/- €200-300?

Oh, en.. Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat de V70 classics een aardige rolkooi hebben  :eusa_silenced:  Het moet een sleeper blijven dus als er een grote buizen kooi komt zal dit uit het zicht moeten kunnen blijven.

Citaat van: Hans Duiven op 23-11-2017 21:33:46
Ik dacht dat je de V70 T6 had verkocht, mits in Wit gespoten?

Damn wat een mooi project vind ik dat
Dat was inderdaad de deal, meneer had nog een verzoek mbt wat kleine zaken welke ik voor hem heb aangepakt en hij had een aanbetaling gedaan.

De enige voorwaarde was dat de wagen als 6 cilinder op kenteken zou komen, dus ik was de keuring begonnen, RDW technisch goed gekeurd maar het is een traag proces. De wagen moest na het nodige papierwerk ook nog langs lelystad voor een herkeuring/rijtest en alles.

Dit zou zo 3 maanden in beslag nemen, dus meneer zag af van zijn aanbetaling en zette een witte polestar V60 naast zijn huidige daily, een S60 rebel blue polestar  :o ;D

En toen was het alweer maart en begon de lente, dus besloten de wagen zelf weer lekker te gebruiken :D en heb die hele keuring lekker gelaten voor wat het is..

Positief puntje, binnekort mogelijk toch een kenteken wijziging, dan plak ik T-6R achterop  :P

Citaat van: razorx op 23-11-2017 22:24:53
Ik blijf je topic met plezier volgen.

Wat die shims aangaat: Ik denk, maar wat is dat waard, dat het wat thermische stress tegen gaat op een plek waar de cilinderwanden wat dunner zijn.

Wat jij denkt en zegt is op dit forum zeker wat waard, zonder jou zou het forum-fundament weer een belangrijke pilaar kwijt raken.

Ik denk dat de thermische stress/spanning juist veel hoger zal zijn met shims, maar dat de constructie in zijn geheel daar nu tegen opgewassen is omdat hij meer "vorm vast" is, de elasticiteit/ vervormbaarheid waar onze open deck alu blokken last van hebben is nu een stukje minder denk ik.

Al denk ik dat we hetzelfde bedoelen! De juiste woorden vinden is nogal eens lastig.. Grote kans dat ik de juiste termen niet weet te vinden en na debat de conclusie gelijk is! ;D

razorx

Zo iets geldt hier ook. Ik ben heel blij met jouw topic en een aantal andere opbouwende topics.

Juist door mensen als jij heb ik het lef gehad een koppakking te durven vervangen. Alles met alles zijn het maar boutjes en moertjes. Alleen heel veel.

De engigheid ondervond ik pas bij het terug plaatsen van het kleppendeksel. Oef wat moet dat precies naar beneden. Totdat ik ontdekte dat als het tooltje ver genoeg is voor een normale schroefdraad aanspanning, je beter verder kan gaan door te beginnen met het plaatsen en aandraaien van de kleppendeksel bouten.

Hans Duiven

arjenT5R

Zit je nou gewoon dat tweede deel van de cilinderkop er op te kitten met blauwe smurfen kit?

Boefje!  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

vincen tdi

Koen.S heeft volgens mij zijn kuipstoelen laten bekleden in hetzelfde patroon als de originelen.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

volvobug

Citaat van: razorx op 23-11-2017 22:24:53
Ik blijf je topic met plezier volgen.

Wat die shims aangaat: Ik denk, maar wat is dat waard, dat het wat thermische stress tegen gaat op een plek waar de cilinderwanden wat dunner zijn.

In mijn logica zie ik een probleem dat iedere cilinder nu niet meer rondom gelijkmatig kan uitzetten bij opwarming. Aan de geshimde zijkanten zit bij uitzetting een blokkade waardoor de omtrekvergroting een uitweg zal zoeken naar voren en naar achteren. Oftewel, bovenin een ovaaltje wordt bij opwarming. Sterk overdreven geschetst natuurlijk maar neemt niet weg dat dit effect er naar mijn mening is.
Aan de andere kant, zou niet de eerste keer zijn dat er een kronkel in mijn logica zit  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

vasquez

Zijn echt heeeeel veel semi-wetenschappelijke discussies geweest op andere fora, allemaal terug te vinden op vpcuk, volvospeed en swedespeed.

Jij past het toe op de 2.3 B5234T5 motor toch, dat zie/hoor je weer niet vaak?

In Engeland doen veel tuners het ondertussen preventief op de 5 cilinder motoren van de Ford Focus en de 2.5RN motoren met 83mm boring.
Die motoren staan bekend om scheurende cilinderwanden/split-liners bij echt hoge vermogens en dit was een van de mogelijke 'oplossingen'.

Ondertussen al heeeeel veel gevallen gezien waarbij shimming is toegepast en geen van die autos heeft last gehad van ongelijkmatige uitzetting en of koelproblemen.
Daarmee natuurlijk niet gezegd dat dit per definitie een goede oplossing is voor de kwaal, maar kwaad doen doet het blijkbaar ook niet.

Vreemd genoeg in Nederland niet zo een heel erg bekend fenomeen, veel garages en motorenbouwers willen er dus ook niet aan.
Een van de redenen is denk ik ook dat het aanvoelt als onprofessioneel geknutsel, al helemaal met bijv voelemaatjes ;-)

Maat van me uit Engeland heeft zijn 2.5RN ook geshimmed, draait nu 40.000km +400pk, zonder samengeknepen billen zegt hij, LOL
Is gedaan door Tim Williams, die zweert er bij de 83mm bore blokken bij, degene die veel op de Ring komen kennen Tim zijn opgebouwde auto's waarschijnlijk wel.

Op Swedepeed staat overigens een reeks ervaringen van mensen die bewust de grenzen van deze B5254T5 motoren met shimming hebben opgezocht net zo lang tot de motor plof zei  ;D
Waar de B5254T5 al geheel standaard, of met (slechte) tune, of hoge vermogens vaak split-liners liet zien, bleef er 1 tot ver boven de 500pk met shims heel.
Maar ja, oorzaak, gevolg, is er überhaupt een causaal verband.....

Goed of slecht, ik weet het niet, maar blijft het wel een interessante discussie vinden :-)

Rijden wereldwijd iig al heel veel auto's rond met shims en met heel veel KM/Miles sinds de betreffende operatie  :D

V70R^2

In principe kunnen alle 5 cilinders de scheuren krijgen, de 1 eerder dan de ander. Als het te heet wordt gaat de bus loslaten en barsten, en met meer pk's zal het dus veel heter worden, ik heb al een paar 2.3t's gehad welke ook scheuren kregen.

Wat ik op die UK/US fora heb gevonden is dat de oorzaak niet alleen de belasting zelf is maar de koelproblemen welke onze motoren hebben. Het laatste type blok is van een andere legering en heeft geen koelproblemen door een andere flow heb ik begrepen. Deze scheuren dus niet door oververhitting en zijn sterker dus ook 500-600pk belasting maakt het niet stuk.

Bij de 6 cilinders zie je de problemen nog eerder optreden op de 6e cilinder overigens, daar komt de koeling nog eerder te kort.

Het is bij extreme hitte (veel pk's en lang op het gas(circuit)) dus een risico dat de cilinderbus teveel uitzet en los kan laten, wat dan weer op termijn een scheurtje in de wand betekend.

Altijd op diezelfde plek, daar waar de motor te heet wordt tussen de cilinders ivm. te weinig koeling.

Ik zal later vandaag even met foto's het proberen aan te tonen (nu aan het sleutelen en zit op de telefoon), en waarom dit probleem niet optreed met een simpel shimmetje.

Jurijn R

Haha A. ik wist dat je met wat bezig was, maar niet dat met een leuk project! 
Volg het wel ff  ;)

V70R^2

Hey Jurijn! :eusa_dance:

Citaat van: arjenT5R op 24-11-2017 08:03:40
Zit je nou gewoon dat tweede deel van de cilinderkop er op te kitten met blauwe smurfen kit?

Boefje!  ;D

Ik krijg jullie wel, ellendige Smurfen!  :evil: ;D

Ik wilde een heel verhaal typen maar toen kwam ik dit tegen, dit beschrijft exact wat ik bedoel met waarom de boel scheurt, op die exacte plek, cilinder 5.

Belasting, maar bovenal de locale oververhitting aldaar (en dat het probleem in het Ford tijdperk dus nog steeds speelt met de focus st/rs en de V70RN).

http://www.fordxr5turbo.com/forum/index.php?topic=19645.0

Latere motoren hebben ook een andere flow, zodat cilinder 5 niet als laatste komt, maar vanaf de waterpomp de boel gelijk weg geleid wordt als het het onderblok in komt, de cilinder kop in vermoed ik en gezien de latere koppakkingen komt het dan vrijwel gelijk bij alle 5 de cilinders, ipv al helemaal opgewarmd door 1-2-3-4 bij 5 uit te komen.

De volgende foto verklaard een hoop, dat het dus erg belangrijk is de juiste koppakking bij het onderblok te hebben (@ Yits...  :-[ )

Dit is wat 10 jaar doorontwikkeling is na onze 850/Classic R/T5's, duidelik andere flow van de KVS.

En vandaag nog wat kleine zaken gemonteerd, spruitstuk, turbo wat pakkingen/O-ringen keerringen en de DP/uitlaat.

Pakkingen neem ik el cheapo, O-ringen slangetjes keerringen wel altijd origineel volvo nemen!

Nieuwe lambda sensoren erin; stage 0, en helemaal onderin zie je ook een stukje van de nieuwe benzine slangen welke ik preventief heb vervangen.

Kachelradiateur ook preventief vervangen, die wel echt nodig!  :eusa_silenced:

Al met al een hoop kleine klusjes weer gedaan vandaag, behoorlijk tijdrovend allemaal.

Hopelijk komt de groupbuy intercooler snel binnen, ik wil rijden!!!  :D

En dan ligt deze bende nog klaar, na het weekend! Even een momentje rust  ;D

vasquez

Interessant!

Toch mis ik het verschil in boring in je relaas, dat schijnt toch echt van invloed te zijn.

Je hebt er overigens wel heel erg de vaart in zeg, pff  :eusa_clap:

Ben al 6 weken met een soortgelijk project bezig, gaat echt niet zo snel, maar ja, kan ook niet zoveel zelf  :eusa_wall:

V70R^2

Doorbeunen! Ik probeer mij nu ook even 2 weken op de auto te focussen, en gene werk of klussen aan te nemen ;D

Wat je zegt, inderdaad, de boring is van grote invloed, de 83mm is het meest fragiel, maar ook de legering van het blok/cilinderbus is 15 jaar later van veel betere kwaliteit, dus daar komen de problemen pas later dan bij de onze, ondanks de 81mm boring scheurt alles uiteindelijk als het te heet wordt/overbelast..

Ik heb om die reden ook een 2.3t nu ipv een 2.5t, maar helaas wel nog met de oude KVS stroming, dus met mijn gebruik en het doel toch echt wat meer pk'tjes los te gaan laten zal cilinder 5 het behoorlijk warm krijgen ;D

Dus better safe than sorry, shims erin als de kop er toch af gaat..

classicT5

Denk dat je vooral bij het tunen moet oppassen dat niet fout gaat met te arm mengsel. Bij gorere toerentallen moet je verrijken om te koelen, waarbij ik me dan afvraag of die tuners dat wel genoeg of juist doen.

Maar bij te hoge temperaturen zouden bij deze blokken dacht ik eerder de kleppen # gaan. Denk dat het eerder mechanische overbelasting is. Maar kan dat niet onderbouwen, zal vast wel eea op volvospeed over te vinden zijn, of misschien weet Piet dat wel.

Om je temp te controleren / managen zou je egt moeten meten, net als arjen doet. Boven de 900 graden in je t/h zou ik niet gaan, de motor is destijds ontworpen op max 950 graden interne temp als ik het me goed herinner.

razorx

Weer een fijne reeks updates. Ik smul van dit topic. Discussie en vooral geen oppervlakkigheid.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

razorx

Citaat van: V70R^2 op 24-11-2017 17:51:33
..
Ik wilde een heel verhaal typen maar toen kwam ik dit tegen, dit beschrijft exact wat ik bedoel met waarom de boel scheurt, op die exacte plek, cilinder 5.

Belasting, maar bovenal de locale oververhitting aldaar (en dat het probleem in het Ford tijdperk dus nog steeds speelt met de focus st/rs en de V70RN).

http://www.fordxr5turbo.com/forum/index.php?topic=19645.0

Latere motoren hebben ook een andere flow, zodat cilinder 5 niet als laatste komt, maar vanaf de waterpomp de boel gelijk weg geleid wordt als het het onderblok in komt, de cilinder kop in vermoed ik en gezien de latere koppakkingen komt het dan vrijwel gelijk bij alle 5 de cilinders, ipv al helemaal opgewarmd door 1-2-3-4 bij 5 uit te komen.
..
Een aanrader als leesvoer!