De T-5 opgehaald, maar....te lage turbodruk?

Gestart door Wouter1973, 12-12-2017 19:22:26

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Hij zit een betje verstopt. Kijk even tussen het thermostaathuis en inlaatspruitstuk door, dan moet je m kunnen zien.

Wouter1973

Citaat van: KIM op 16-12-2017 16:32:46
Hij zit een betje verstopt. Kijk even tussen het thermostaathuis en inlaatspruitstuk door, dan moet je m kunnen zien.
Dank. Morgen met daglicht erbij even goed zoeken. Moet het écht vervangen worden door een nieuw knietje, indien lek of gescheurd, of kan het ook met een stukje 4 mm slang?

KIM

Knietje is beter. Kost niet de hele wereld.

Wouter1973

Citaat van: KIM op 16-12-2017 16:35:59
Knietje is beter. Kost niet de hele wereld.
Gaat me niet om de kosten, maar om het feit dat de dealer niet op zondag open is en ik wel nog wat slang heb liggen ;)

KIM

Het is een geëtter om m er op te krijgen. Ik zou het daarom in 1x goed doen en even wachten dus.

Wouter1973

Knietje nog niet gevonden / gelocaliseerd helaas. Ik weet nu waar ik ongeveer moet kijken, maar ik zie niets. Vraag me ook serieus af hoe je daar bij komt. Niet alleen de koelslang vanuit thermostaathuis zit danig in de weg, maar vlak daarnaast heb je nog een reservoir voor de stuurbekrachtiging en aan de andere kant de injectoren van de gasinstallatie.
Ik vermoed wel dat ik een groot lek heb, want na reset van de ECU komt de foutmelding al binnen enkele kilometers weer terug en wordt acuut de turbodruk geknepen.
Nog even voorzichtig met losgetrokken actuator slang gereden, maar dan wordt er wel degelijk druk opgebouwd.
De grote turboslang en buis vanaf turbo tot intercooler helemaal nagelopen en alles opnieuw goes vastgezet, daar zit ook niets. Met WD40 spuiten rondom slangaansluitingen met stationair draaiende motor levert ook geen ander toerental op, hij blijft stabiel op z'n (ca) 850 tpm hangen.
Wat nu?

SB T-5R

Citaat van: Wouter1973 op 17-12-2017 14:13:30
Knietje nog niet gevonden / gelocaliseerd helaas. Ik weet nu waar ik ongeveer moet kijken, maar ik zie niets. Vraag me ook serieus af hoe je daar bij komt. Niet alleen de koelslang vanuit thermostaathuis zit danig in de weg, maar vlak daarnaast heb je nog een reservoir voor de stuurbekrachtiging en aan de andere kant de injectoren van de gasinstallatie.
Ik vermoed wel dat ik een groot lek heb, want na reset van de ECU komt de foutmelding al binnen enkele kilometers weer terug en wordt acuut de turbodruk geknepen.
Nog even voorzichtig met losgetrokken actuator slang gereden, maar dan wordt er wel degelijk druk opgebouwd.
De grote turboslang en buis vanaf turbo tot intercooler helemaal nagelopen en alles opnieuw goes vastgezet, daar zit ook niets. Met WD40 spuiten rondom slangaansluitingen met stationair draaiende motor levert ook geen ander toerental op, hij blijft stabiel op z'n (ca) 850 tpm hangen.
Wat nu?

Doe dat alsjeblief niet. T'is zomaar klaar als je niet uitkijkt.

Hier is je knietje die je zoekt

En hier zit ie gemonteerd

Heb je de TCV al uitgewisseld?
Hoor je was zuigend geluid als ie stationair loopt?
Als je de leerwaardes reset, loopt ie dan meteen strak stationair of loopt ie eerst een beetje te dansen met z'n toeren?

arjenT5R

Wat nu?

WD40 doet de truuc niet, remmenreiniger moet je hebben.

Inlaatspruitstuk pakking kan lekken (die zie je hierboven ook op t plaatje).
Kerstboom kan lekken is er ook een die ik al meerdere keren heb gehad de o-ring onderaan.
De slang van de stationair regelaar naar het inlaatspruitstuk wil wel eens scheuren en omdat ie onder dat kapje zit niet zichtbaar zijn.
De slangetjes aan de TCV worden allemaal zonder uitzondering poreus dus die sowieso vervangen.
De aansluiting onderop de intercooler is slecht te zien dus ook die even goed bekijken. Liefst loshalen en checken.
Setje vervangende IC slangen kost 40 euro op ali dus ik zou zeggen alles dr af en nieuw er op.
Ook de slang op het gasklephuis die aftakt naar de stationair regelaar wil wel eens scheuren rondom deze aansluiting.

Vacuum lekkages can be a bitch ;D

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Dank voor de plaatjes. Ik moet eerst een aantal zaken verwijderen zie ik, voordatik uberhaupt iets kan zien.
Dat rijden zonder actuator heb ik uiteraard heel voorzichtig gedaan. Tcv uitgewisseld, ook niet gedaan. Die heb ik niet liggen, helaas...
Na reset van foutcodes en starten loopt ie meteen strak stationair. Geen zuigend geluid.

arjenT5R

TCV's gaan niet zo vaak stuk, zou eerst ff op vacuum lekkerij focussen

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 17-12-2017 14:40:53
Wat nu?

WD40 doet de truuc niet, remmenreiniger moet je hebben.

Inlaatspruitstuk pakking kan lekken (die zie je hierboven ook op t plaatje).
Kerstboom kan lekken is er ook een die ik al meerdere keren heb gehad de o-ring onderaan.
De slang van de stationair regelaar naar het inlaatspruitstuk wil wel eens scheuren en omdat ie onder dat kapje zit niet zichtbaar zijn.
De slangetjes aan de TCV worden allemaal zonder uitzondering poreus dus die sowieso vervangen.
De aansluiting onderop de intercooler is slecht te zien dus ook die even goed bekijken. Liefst loshalen en checken.
Setje vervangende IC slangen kost 40 euro op ali dus ik zou zeggen alles dr af en nieuw er op.
Ook de slang op het gasklephuis die aftakt naar de stationair regelaar wil wel eens scheuren rondom deze aansluiting.

Vacuum lekkages can be a bitch ;D

Dank ook, voor de deze reactie. Slangen van en naar stationairregelaar allemaal los gehad, die zijn goed.
Wat ik nu vandaag in elk geval nog kan checken is de slang onderop de intercooler. Ik neem aan dat ik daar alleen via de onderkant goed bij kan? Kerstboom zelf, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb e.e.a. nog een te checken onderdelen lees ik  :)

arjenT5R

Wat ik al een paar keer heb gehad is dat de O-ring die onderaan de kerstboom zit gaar is.
Daar kom je alleen achter door met draaiende motor een beetje aan die kerseboom te hannesen en eventueel wat remmenreiniger te spuiten. Je moet 'm dan ook wel een zuigend geluid horen maken.

SB T-5R

SB T-5R

Citaat van: Wouter1973 op 17-12-2017 14:43:44
Dank voor de plaatjes. Ik moet eerst een aantal zaken verwijderen zie ik, voordatik uberhaupt iets kan zien.
Dat rijden zonder actuator heb ik uiteraard heel voorzichtig gedaan. Tcv uitgewisseld, ook niet gedaan. Die heb ik niet liggen, helaas...
Na reset van foutcodes en starten loopt ie meteen strak stationair. Geen zuigend geluid.

Kun je goed zien hoor zonder iets te demonteren.
Wat ik doe is daar op het knietje remreiniger spuiten.
en anders met lopende motor even aan het knietje zitten.
Schiet je toerental omlaag als je eraan zit en hoor je mee een zuigend geluid dan weet je dat ie lekt.

Wouter1973

Deze week maar weer even een voorraadje remmenreiniger halen. Was helemaal uit mijn systeem dat dat handig spul is.
Ik heb nog wel even gezocht naar punten om te checken, en terwijl ik dat deed vielen me een aantal dingen op:

1. Hoe ik ook zoek en speur en met lampjes bijschijn: ik zie geen enkel knietje op mijn inlaatspruitstuk zitten. Nu meen ik me te herinneren dat ik ergens ooit heb gelezen dat niet alle 850's dat beruchte knietje hebben. Dus: of het is er compleet af, of er zit niets en er hoort ook niets te zitten.

2. De PTC nippel onderaan de buis op de turbo. Die nippel zit behoorlijk los, wat ook niet zo gek is omdat het lijkt op een rubberen mof die in een gat zit van de plastic buis. Ik kan er weinig over vinden via de zoekfunctie. Kan dit ding een 2-3-1 storing veroorzaken door valse lucht?

3. De EVAP klep. Ik ben even in verwarring over waar dit ding nu precies zit. Is het 't zwarte ding met stekkertje, verpakt in wat ooit een schuimrubber cilindervormig geval was, met een vacuumslang (ik denk inwendig 8 mm) naar inlaatspruitstuk nabij gasklep, en aan de andere kant ergens naar beneden naar vermoedelijk dat ronde koolstofpotje?

4. Het hitteschild op de turbo is niet te verwijderen. Dat wil zeggen: de moer maat 12 aan de buitenkant (met een veer) wil echt niet. Ziet er roestig uit. En wordt natuurlijk vaak bloedheet. Toch wil ik hier wel bij, al was het alleen maar omdat ik de actuatorstang in verticale richting kan bewegen. Ik vermoed dat de borging mist, en wil voorkomen dat de actuatorstang van het asje schiet op een onbewaakt moment.