De T-5 opgehaald, maar....te lage turbodruk?

Gestart door Wouter1973, 12-12-2017 19:22:26

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Ik vrees dat dit een langdurig onderzoek gaat worden. Bekende 2-3-1 storingen van andere lotgenoten op het forum hier laten ook niet bepaald een eenduidige oplossing zien. Enige dat ik nog ontdekte is dat de EVAP klep niet zoemt of tikt. Maar ik krijg geen foutmelding die op een defecte EVAP wijst. De code voor pingelsensor is na resetten niet meer teruggekomen.  Lamda sensor heeft natuurlijk ook maar een beperkte levensduur, dus misschien is dat een goede volgende stap. Een echte (dure) Bosch, weet ik inmiddels. :eusa_think:

razorx

2-3-1 kan inderdaad heel veel oorzaken hebben.
-lekkage aan in of uitlaat systeem. Van intercooler, inlaatspruitstuk, pakkingentot en met het uitlaat gedeelte.
-fout in brandstof toevoer. Van benzine filter t.m. injectoren
-slechte meting door oude lambda sonde. Als die ouder is dan pak hem beet een ton: Niet over nadenken en vervangen.
-zelfs een slechte lmm kan in theorie deze fout veroorzaken.

Als je het systematisch aanpakt en geen aannames doet, moet het met een beperkt budget goedkomen.
Succes!

arjenT5R

Die bokke evapklep moet je gewoon afdoppen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 24-12-2017 21:53:39
Die bokke evapklep moet je gewoon afdoppen.
Ga ik doen!

Wouter1973

Afdoppen van de EVAP klep betekent vooral uitgang vanuit het inlaatspruitstuk dichtmaken? Of moet de klep zelf ook aan de spruitstuk zijde afgedopt worden?

arjenT5R

Nee de evap klep zelf heb ik gewoon open gelaten maar de tule op het spruitstuk gewoon afdoppen.

SB T-5R

Is de fout van de pingel sensor er pas ingekomen nadat je met een losse wastegate actuator slang gereden hebt?
Of was deze fout daarvoor ook aanwezig.
Als ie na het rijden met losse slang pas tevoorschijn kwam zou ik de fout voor nu maar negeren.

Heb je voor jezelf al een totaal lijstje gemaakt met mogelijkheden die je stuk voor stuk kunt afstrepen?
Zo ja is het misschien handig om deze te posten, anders blijf je (en degenen die je helpen) ronddwalen in aannames.

Voor je nu verder gaat zoeken zul je eerst moeten zorgen dat je meetwaardes betrouwbaar zijn.
Anders kun je geen correcte conclusies trekken.
Mijn advies zou zijn: eerst zoeken naar overduidelijke lucht lekkages (dat heb je gedaan en tot zover geen resultaat)
Dan zorgen dat je een betrouwbare referentie hebt qua metingen.

Dus vervangen:
Lucht massa meter
Lamda sonde sensor.

Ja, dat is prijzig, maar het is allemaal 20 jaar en meestal 300.000 km + oud.
Wil je de komende tijd met veel plezier in je auto blijven rijden is het naast een investering voor je storing uitsluiten ook zeker de moeite en het plezier waard. Auto's kunnen er enorm van opknappen.

Zorg dat je bij vervangen altijd de originele spullen besteld. Dus of bij een dealer, of bij een partij die de OEM merken verkoopt.
(Bosch op Alibaba is zeker niet altijd de dealer Bosch!)

Wouter1973

Goede suggestie. De foutmelding voorste pingelsensor is er niet gekomen door het even ontkoppelen van wastegate actuator. Ik heb telkens namelijk na mijn acties de codes gewist. De melding kwam op een gegeven moment naar voren toen wastegate actuator allang weer was aangesloten, maar is na wissen nog niet terug gekomen.

Wat ik verder heb gedaan m.b.t. deze foutmelding 2-3-1 [EDIT: update 27-12-2017]:

- onderzoek naar valse lucht: resultaat, na vervanging diverse slangen en O-ring van kerstboom geen valse lucht meer
- EVAP klep: afgedopt aan nippel op inlaatspruitstuk
- slangen stationairregelaar gecontroleerd
- ik heb geen 'knietje' aan bestuurderskant inlaatspruitstuk
- na reset van de foutcode (makkelijk hoor, dat OBDI) komt de melding vrij snel (binnen enkele km's) terug.

Nog te checken/vervangen:

- lambdasonde
- brandstofdruk
- lmm
- benzinefilter
- benzine injectoren
- check op lekken intercooler / intercoolerslangen / aansluitingen
- check op lekken uitlaat

freefall

Misschien overbodig maar heb je je brandstofdruk al eens gemeten?
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Wouter1973

Citaat van: freefall op 26-12-2017 14:52:07
Misschien overbodig maar heb je je brandstofdruk al eens gemeten?
Nope. Nog niet gedaan. Heb ik zelf ook de spullen niet voor, om dat te doen. Ik zet 'm bij het rijtje. Dank!

(NB: dat rijtje hoeft niet zo lang mogelijk te worden hoor :eusa_think: :))

scania164

Dikke slang op stationair regelaar gecontroleerd?

Wouter1973

Wouter1973

Ik heb een 2-3-1 foutmelding (OBD1), welke op dit moment nog steeds terugkomt. Gevolg: lage turbodruk (nét in het witte gedeelte van de meter) en voelbaar tragere auto.

Wat ik tot nu toe heb gedaan m.b.t. deze foutmelding 2-3-1:

- gasklep en gasklephuis schoongemaakt.
- stationairregelaar gedemonteerd en goed schoongemaakt met remmenreiniger. Tevens alle aansluitingen (dikke slangen) gecontroleerd.
- onderzoek naar valse lucht: resultaat, na vervanging diverse slangen en O-ring van kerstboom geen valse lucht meer, diverse malen extra gecheckt.
- EVAP klep: afgedopt aan nippel op inlaatspruitstuk, tevens klep zelf afgedopt aan inlaat-zijde.
- ik heb geen 'knietje' aan bestuurderskant inlaatspruitstuk
- stekkers stationairregelaar en lmm goed gereinigd met remmenreiniger en weer gemonteerd.
- nota's bekeken, hieruit blijkt dat in 2016 nog verdeler, rotor, bougiekabels vervangen zijn.
- wat verder wellicht van belang is: de auto heeft sinds half 2015 bijna niet gelopen. Veel stilgestaan, getuige vervanging distributieriem in 2015 bij een kilometerstand die slechts een 1000 km lager is dan de huidige kilometerstand.

Na reset van de foutcode (makkelijk hoor, dat OBDI) komt de melding vrij snel (binnen enkele km's) terug. Voordat het zover is, trekt de auto goed (turbodruk ook goed). Met de automaat in "ECO" stand schakelt de bak goed. Wat me opviel, is dat bij overschakelen naar de 3e versnelling de turbodruk even iets terugloopt. Met gaspedaal in constante stand (3/4 gas) trekt de auto in de 3e nog wel goed, maar minder fel. Turbodruk is dan nog goed, maar je hoort dat de 'grom' vanuit de motor dan verdwijnt.

Nog te checken/vervangen:

- lambdasonde
- bougies
- brandstofdruk
- lmm
- benzinefilter
- benzine injectoren
- check op lekken intercooler en aansluitingen op intercooler
- check op lekken uitlaat

arjenT5R

Wat betekend die 231? Met wat lees je de auto uit?
Kun je ltft en stft zien?

jellejas

Citaat van: arjenT5R op 27-12-2017 16:23:44
Wat betekend die 231? Met wat lees je de auto uit?
Kun je ltft en stft zien?
Als het nog een obd1 auto is gewoon via de knippercode lijkt mij. Dus lijkt mij ook niet gemakkelijk om ltft en stft uit te lezen.

Als je toch een inlaat lek vermoed is het niet een goed idee om direct wat silicone slangen te bestellen? Is goed te krijgen via aliexpress

Als je eens wil proberen om onderdelen te ruilen met een andere t5 moet je maar een pb sturen, ik woon niet heel ver weg (almelo) en heb de auto niet dagelijks nodig. 
BRAAAAAAAP STUTUTU