De brandblusser en verbandtrommel

Gestart door Thijs T5, 28-12-2017 11:48:43

Vorige topic - Volgende topic

Thijs T5

Als je behoorlijk wat op de weg zit kom je genoeg tegen en met een beetje pech kun je ook zelf in de problemen komen. Het is ons eigen om behulpzaam te zijn en ook zelfvoorzienend als we zelf hulp nodig hebben.

Daarom heb ik in de auto een meer dan behoorlijke verbandtas (en een prima ehbo kennis) Iets wat al in meerdere gevallen van pas is gekomen. sneetjes  gebroken arm tot een flinke bloeding. Altijd met plezier geholpen en de dank was groot. 112 bellen kunnen we allemaal maar soms is 20 min wachten op een ambulance best lang.

Ok verband tas heb ik. Maar nog geen brandblusser.

Natuurlijk de standaard keuze mogelijk heden Poeder (ABC) schuim (AB) en co2 ((A)B)

Om de keuze te kunnen maken moeten we eerst weten wat we kunnen verwachten.

Beginnende brand in de auto. kan een electro brandje zijn wat het meest voorkomende is. Of en dan ook meteen de gevaarlijkste een benzine brand.

Een electro brand blus je door de stroom uit te zetten en het vuurhaardje te blussen beste met een beetje schuim onderdeel is toch kapot en dan weet je zeker dat het niet opnieuw kan gaan branden. Co2 ook prima maar omdat we geen plek hebben voor een grote blusser en het koelend vermogen beperkt is. Bestaat er kans voor her ontsteking... En als je blussertje inmiddels leeg is geeft zo'n grapje problemen.

Brandstof brand. Tijdens het rijden of na een ongeluk een brandstoflek wat mogelijk brand veroorzaakt. Senario je ziet onderweg een ongeluk gebeuren 2 mensen zitten bekneld in hun auto en er lekt benzine weg.

Bij geen brand wil je een schuimblusser hebben die het veilig maakt voor de mensen in de auto (en jezelf) nu rustig wachten op de hulpdiensten en eerste hulp verlenen waar mogelijk.

Bij brand wordt die senario heel anders. Waarschijnlijk brand er benzine en dit kan in zeer korte tijd heel intens branden Wat voor blusser wil je nu hebben?

Co2? Is mogelijk maar denk het niet. Een motor ruim is waarschijnlijk te groot en open voor een 2 kg blussertje. Brand er 2 liter benzine zul je het onmogelijk(Hoogst onwaarschijnlijk) uitkrijgen.

Poeder Kan zeer effectief en snel werken met een 2/3 kg blusser krijgen we een beginnend vuurtje prima mee uit

Schuim is natuurlijk perfect geschik voor B klasse branden je krijgt het vuur waarschijnlijk uit en indien dit niet gelukt is zal het iig kleiner doorbranden door het laagje wat de blusser achter laat. Schuim heeft als nadeel dat het water verdampt bij een iets intensere temperatuur in dit geval zou poeder weer beter zijn. Maar nu zitten we al in een stadium dat je eigenlijk te laat bent...

Laatste optie Fire knock out. weegt twee kilo stop je zo achter in je reserve wiel en in geval van een beginnend brandje klep open knock out erin klep dicht klaar https://www.brandblussershop.eu/brandblussers/blusstaaf-brandblussers/blusstaaf-brandblusser-rood

Dus nu de vraag Fire knock out of schuim? Fire knock out heeft als absolute pre dat het maar twee kilo weegt en klein is. Een drie liter schuim blusser wil ik het liefste ook omdat je daar best prima een dekentje mee over een auto kunt leggen na een ongeluk ter voorkoming van.

:eusa_whistle: wat te doen blusser in achterbak of knock out in het reserve wiel :eusa_think: wat denken jullie?

cees-s70

Schuimblusser
Met een schuimblusser kun je A en B branden blussen. A en B branden zijn een brandklasse. A staat voor vaste stoffen brand (bijvoorbeeld een tafel) en B voor vloeistoffen brand. In ruimtes waar je geen nevenschade wilt hebben na het blussen van een brand, wordt geadviseerd een schuimblusser te kopen. In kantoren of auto's wordt aangeraden om geen poederblusser te nemen. Een schuimblusser is een brandblusser met water en schuim. Dit is een substantie dat voor een verkoelende werking zorgt. Het is niet schadelijk voor het milieu. Een schuimblusser is te verkrijgen in 1 liter, 6 liter, 9 liter, 12 liter en 50 liter.

Poederblusser
Poederblusser is geschikt voor A, B en C branden. Met een poederblusser blus je dus vaste stoffen branden, vloeistof branden en gasbranden. Met een poederblusser kun je dus veel soorten branden blussen en is ook nog eens voordelig in aanschaf. Maar een poederblusser heeft een groot nadeel. Het laat heel veel nevenschade achter. In een poederblusser zit chemicaliën met zout en zout trekt vocht aan. Vocht in bijvoorbeeld elektronische apparaten gaan niet samen. Een poederblusser is dus een effectieve brandblusser die voor veel branden geschikt is maar wij adviseren een schuimblusser. :) Lees dit even voor je je beslissing neemt ;) Gevonden op deze site  https://www.101bhv.nl/verschil-tussen-poederblusser-en-schuimblusser

Thijs T5

Hi Cees,

Dankjewel, weet precies wat die dingen doen en hoeveel rotzooi het geeft. Punt is dat het niks uit maakt wil met beperkte middelen misschien iemand ooit kunnen helpen of ie daarna z'n auto een keer extra moet stofzuigen of niet maakt mij dan echt niks uit.

Er is wel eens een 12 kg poeder blusser af gegaan in de auto van pa. Als je goed schoonmaakt is er niks aan de hand. natuurlijk ontken ik niet dat er nevenschade is en dat het en k werk is om schoon te krijgen. maar het kan wel..

Mot gewoon het beste hebben tegen het minste gewicht. denk knock out. koop ik er twee eentje om mee te oefenen :)

NinaPaul

Wanneer je denkt dat je een autobrand kan blussen, zit je (in 99,9% van de gevallen) al fout. De bedoeling, van brandblussers in een voertuig. is de brand te vertragen, zodat je weg kan komen.
Zijn al meerdere topics over geweest, gewoon even zoeken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Thijs T5

Dankje Nina Paul echt goed antwoord op het vraagstuk.

en 99.9% van de gevallen lijkt me erg hoog. Denk (weet) dat een ervaren iemand het best prima kan.

Fijne dag nog.

NinaPaul

Je hoeft mensen niet te geloven, je hoeft zelfs niet op het forum te zoeken. Ik zou zeggen, doe zelf wetenschappelijk onderzoek en laat je bevindingen hier zien.

Een ervaren iemand, die zal dus met zo een blusser mensen enkel in veiligheid brengen, niet de illusie hebben om iets te blussen. De meest gebruikte 1kg blusser is 6 seconde actie (als men niet vergeet eerst het poeder los te slaan) Leuk als je een sigaar uit wil blazen, maar dat is het dan ook.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Thijs T5

ik geloof mensen wel en zelfs de zoekfunctie van het forum. Alleen jou niet.

Start dit topic als een brainstrom sessie welk van de twee is beter voor in de auto. (een blusser die nog nooit op het forum is genoemd) En jij zegt alleen maar het kan niet. Kan prima bij een beginnende brand als je een beetje op tijd bent. Proberen kan en moet altijd.

Heb er zelf minstens 1000 verkocht en zeker nog eens 100 leeggespoten. Deel van mijn beroep is helaas ook brand blussen. Weet precies wat een blusser is en doet en hoe lang er pret poeder uitkomt. Geef training aan een heleboel mensen iedere week weer. Dus ik durf te zeggen dat er wat ervaring is.

Als iemand een flinke bloeding heeft en jij denkt die gaat het voor 99,9% niet halen loop je dan ook weg? nee lijkt me niet. Je probeert iemand te helpen met de middelen en kennis die je tot je beschikking hebt. Tenminste dat hoop ik dan.

Als je het orginele berichtje leest kun je zien dat het idee is mensen in veiligheid te brengen. Niet om een hele vuurzee te bedwingen met een poefje poeder :)

NinaPaul

Dus eigenlijk probeer je reclame te maken?

Met je eigen auto is de kans om er op tijd bij te zijn al gering, bij een andere auto om te helpen nihil. Dus mensen help je door ze uit de auto te halen (let op verwondingen) en wat er dan met die auto gebeurd is niet belangrijk.

Bloedingen en brand zijn totaal verschillende dingen, mijn vrouw is verpleegkundige (ook bij het rode kruis) de EHBO doos is dus ook groot, maar ook dat doe je enkel na het in veiligheid brengen.
Levend wezen is nu eenmaal geen gebruiksartikel. Een auto is zo te koop een leven niet. Ook is een bloeding niet gevaarlijk voor jezelf, vuur wel.

-Gottfried Leibniz

V70geRwin

Citaat van: NinaPaul op 28-12-2017 14:25:23
Dus eigenlijk probeer je reclame te maken?

Schaam jij je wel eens als je je eigen teksten terug leest?
Vraag je je wel eens af waarom er zo vaak geïrriteerd op je antwoorden wordt gereageerd?
Is er enige vorm van zelfreflectie of ben je nog niet door de dikke plaat heen geraakt?
Bovenstaande vind ik echt een kinderachtig ziekelijke reactie op iemand die je aanspreekt op je toon.

En wie beweert bewijst (is je eigen tekst) dus laat maar zien waar die 99,9% wetenschappelijk onderbouwd vandaan komt.

Peultje

Jongens toch, zo net na kerst....
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70geRwin

Tijd is een cruciale functie maar feit is dat je al snel te laat bent.
Auto's fikken enorm goed helaas.

Gezien het feit dat het voertuig meestal niet meer te redden is zou ik de beste methode kiezen.
Poeder is funest voor alle elektronica maar werkt het beste.
Beter een zoute bek dan verbranden  ;)

NinaPaul

Neen, ik schaam me nooit voor mijn teksten. Ze zijn weloverwogen.
Vraag ik me niet af, combinatie van onwetendheid, emoties en andere zaken.
Zelfreflectie is gemeengoed hier, leven is leren, leren is leven.

Wat jij van een reactie vind, moet je geheel zelf weten. Zegt meer over jezelf dan over mij.

Hier is duidelijk zichtbaar dat hij zelf in dit domein werkt, hij heeft toegang tot cijfers die ik niet heb. Dus in dit geval ligt de bewijslast niet bij mij?
-Gottfried Leibniz

hilko73

En toch heeft Nina een punt. De kans dat je een autobrand kunt blussen (dus uit zonder gevaar op herontsteking) is vrijwel 0. Wel kan een blusser helpen om mensen in veiligheid te brengen en/of het vuur wat te vertragen tot de hulpdiensten arriveren.

Kleine blusmiddelen zijn mijn vak. Er wordt veel onzin over verteld, ook hierboven staan weer tenenkrommende vertelsels.

Nina aanvallen is makkelijk.
Just my 2 cents.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70geRwin

Citaat van: NinaPaul op 28-12-2017 14:42:21

Hier is duidelijk zichtbaar dat hij zelf in dit domein werkt, hij heeft toegang tot cijfers die ik niet heb.

Wie beweert bewijst, niet je kont er uit draaien nu, het is niet relevant dat TS zelf in de branche werkt.
Als iemand anders wat roept hier moet het van jou wetenschappelijk onderbouwd worden, nu is het jouw beurt.

NinaPaul

Citaat van: V70geRwin op 28-12-2017 14:44:56
Citaat van: NinaPaul op 28-12-2017 14:42:21

Hier is duidelijk zichtbaar dat hij zelf in dit domein werkt, hij heeft toegang tot cijfers die ik niet heb.

Wie beweert bewijst, niet je kont er uit draaien nu, het is niet relevant dat TS zelf in de branche werkt.
Als iemand anders wat roept hier moet het van jou wetenschappelijk onderbouwd worden, nu is het jouw beurt.

Geloof het of niet, dat is hoe het werkt. Weloverwogen, weet je nog?

Maar jij mag zoveel trollen als je wil, mij krijg je niet op de kast hoor.
-Gottfried Leibniz