moterkap gaat niet open: HELP

Gestart door bart, 30-05-2005 10:39:58

Vorige topic - Volgende topic

bart

De moterkap krijg ik niet meer open...
Als ik aan de hendel trek gaat het slot links wel open, maar rechts niet.
Kabel heb ik al van de handel gehaald om er rechtstreeks met een tang harder aan te trekken , helpt ook niet.
Nu weet ik dat er een tweede kabel loopt van het linker naar het rechter slot via een soort tuimerlaar op het linkerslot.
Daar zal het probleem wel liggen, kabel te slap of los geschoten van de tuimelaar.
Kan ik alleen bekijken als de kap open is: MAAR HOE ??
Is er een truuk???

mehn

Ja truuken genoeg, maar probeer eerst eens met een hand hulp.
Eentje drukt op de hoek van de motorkap en de ander trekt aan de hendel. Dat wil meetal wel helpen  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Als de tip van Mehn niet werkt schijnt het een enorme rotklus te zijn. Heb er wel eens wat over gelezen. Je moet er dan van onder bij, lange armen, veel geduld en verlengbaar gereedschap heb je wel nodig :-\

Ik was aan het zoeken naar typical failures Volvo 850 op Google, dus ik weet helaas niet meer waar. Ik krijg veel hits op de volgende query: "volvo 850 hood latch broken"

Als het alleen de pin in de grill is wat bljift haken kun je hier eens kijken http://www.volvospeed.com/Hoodlatch.php

Suc6!

Gr 8)

mehn

Citaat van: thuur op 30-05-2005 10:57:24
Als de tip van mehn niet werkt schijnt het een enorme rotklus te zijn.

Dan wordt het hengelen. Tip: zorg voor een tweede 850 om te oefenen met de kap open  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 30-05-2005 11:00:34
Citaat van: thuur op 30-05-2005 10:57:24
Als de tip van mehn niet werkt schijnt het een enorme rotklus te zijn.

Dan wordt het hengelen. Tip: zorg voor een tweede 850 om te oefenen met de kap open  ;D

Als je er dan toch 2 hebt kun je ook de flex in je eigen roffel zetten :-X

Gr ;D

Ron850tdi

;D ;D ;D

Daar heeft Bart wat aan...!!

Nou Bart, zet 'm op, of moet ik zeggen: zet 'm open?

;)

(Rara: het bromt en zit onder 'n kap? 'n moter?)

b0nkolok

Sesam open u!
Dit probleempje heb ik ook soms, maar niet altijd. Bij mij gaat links (als ik [comfortabel] in de roffel zit) soms niet open.
Remedie: idd. iemand even helpen of .... een half wasknijpertje tussen het koplampglas en de deksel steken. Het is af te stellen maar lastig. Bij mij ligt het aan een gebroken laspuntje waaraan de sluiter is gemonteerd. Lassen gaat niet, wel een popje (sleuteldag Volvo850club).
Als ie helemaal nooit meer opent (ontsluit) dan zou de trekkabel misschien stuk zijn.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

b0nkolok

Citeerkun je bijregelen met het stelschroefje bij de hendel of aan het slot zelf.

Dat bedoel ik met een sleuteldag. Een openwaaiende motorkap zou funest zijn, dus graag enige begeleiding.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

thuur

En de vangers goed gesmeerd houden! Tevens een drupje olie in de kabels laten lopen..

Gr 8)

elianmars

Citaat van: Ron850tdi op 30-05-2005 17:00:56

(Rara: het bromt en zit onder 'n kap? 'n moter?)

;D ;D ;D Je bent me voor!

Er zijn er nog steeds heel veel, die een moter in de wagen hebben en botor in de koelkast  ;D ;)

bart

Ik heb idd met een 2 man geprobeerd : links kap aan duwen en tegelijkertijd de ander hendel aantrekken, hielp niks. ook niet vele andere varianten.
Bij de volvo dealer wisten ze ook geen standaard truk hiervoor: afspraak pas over 1 1/2 week mogelijk, lekker dan !
Toen nog maar eens zelf een poging:
rechterhoek kap omhoog trekken tot een opening van 6-7 cm. Vervolgens een blok hout tussen kap en scherm zodat  ie open blijft staan en ik met mijn hand bij het rechterslot kon en met mijn hand de kabel die naar het linker slot loopt kon pakken en aan kon trekken. Een wonder geschiede, linkks sprong open !!
Oorzaak:blokkering bedienings tuimelaar rechts, heb ik inmiddels verholpen.
PPffff.. dat was schrikken !
Dank voor jullie reacties

PS: vanonder proberen gaat niet lukken met allerlei zaken in de weg zoals AC droger en weet ik wat. Je ziet ook niks en met een ijzerdraadje dat kleine slothendeltje vinden (kansloos), erom haken en dan trekken onder een verkeerde hoek geeft een kans van 0.0009% (heb ik ook nog even 47 sec geprobeerd opde brug)

bart

Correctie voor de duidelijkheid van mijn vorige verhaal:
linkerhoek omhoog trekken natuurlijk en rechter slot spong open...
Ach ja, links en rechts verwisselen   :-\

elianmars

Je hebt nu toch geen schade aan de kap? Zo te lezen is 't niet echt zachtjes gegaan... :o

Mooi dat-ie nu open is! Krijg je 't wel voor elkaar om het slot nu zo te stellen dat je 'm weer dicht durft te doen? :-\

bart

Ik heb de kap natuurlijk niet door z'n spanning heen getrokken, want dan is ie idd krom..
Hij veerde netjes weer terug.
De kap gaat na gangbaar maken slothendeltje weer dicht en open zoals het hoort  :D