ombouw 7 polig naar 13 polig trekhaak advies

Gestart door delta, 18-02-2018 10:58:58

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

Citaat van: cornelis-b op 25-02-2018 12:43:42
Ik zie het probleem van een adapter ook niet echt, straks zit er een 13 polige stekker op en dan moet je een 7 polige kar trekken. Adapter nodig. Nu zit er een 7 polige op en wil je een 13 polige trekken dan kan je toch net zo makkelijk een adapter nemen.

Of zie ik het verkeerd?

Nee volgens mij niet, alleen de wat nieuwere aanhangers en caravans hebben "meestal" 13 polig.
...adapter is dan veel makkelijker
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

-D©©©L-

Citaat van: henry classic v70 op 25-02-2018 12:20:42
Zo'n adapter is eigenlijk veel meer plug & play, ik heb er ook één op zitten (van 13 naar 7 polig) en deze zit er altijd op.

Dat laten zitten van adapters is de reden dat veel stekkerdozen wegrotten, de adapters zijn 99% van de tijd niet waterdicht.

De 13 polige multicon stopcontacten zijn in alle opzichten in het voordeel ten opzichte van de oude 7 polige en de 13 polige Jaeger variant daarop. 
Gescheiden massa circuits. gescheiden licht circuits, een echte constante spanning en een achteruitrijverlichting voorziening. Een goede mechanische vergrendeling, een geleiding die de pennen recht in de contacten laat landen en beter waterdicht.
Doe mij maar 13 polig multicon.

Maestro12

Je krijgt met een 7 polige een probleem als je 'nieuwere' aanhangers/caravans wilt trekken.
Het verplichte mistachterlicht kan je bij een 7 polige nog wel aanleggen door contact 54G (eigenlijk constante plus) te gebruiken, maar als je dan ook nog een achteruitrijlamp moet schakelen kan dat niet meer.
13 polig is dus de toekomst en uiteindelijk moeten we er allemaal aan.

CiteerEen mistachterlicht is verplicht op caravans/aanhangers van na 31 december 1997

Sinds 1 januari 2005 is op caravans/aanhangers een mistachterlicht verplicht op caravans boven 750 kg (toegestane massa) die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen. Dit mistachterlicht moet vanuit de auto te bedienen zijn en mag* alleen branden als het zicht minder is dan 50 meter. Alle caravans/ aanhangers onder de 750 kg (toegestane massa), die dus geen eigen kenteken hebben, moeten ongeacht het bouwjaar dus een mistachterlicht hebben.

Citeer
Caravans/aanhangers die na 31 december 2012 op kenteken zijn gezet moeten teninste één achteruitrijlamp hebben. Dit betekent dat vanaf die datum (nieuwe) auto's en/of caravans alleen nog maar met 13-polige stekkers uitgerust kunnen zijn.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Jan_D.

Klopt helemaal, maar als je een oudere caravan hebt, is ombouw dus niet noodzakelijk. Als je de auto nog een tijd wil houden, is het wel praktisch om over te stappen.

Ik rij (7-polig ) met een oude caravan zonder mistachterlicht. Het continu branden van het mistachterlicht op een < 750 kg aanhanger is op te lossen door of simpelweg het lampje los te draaien of een mistachterlicht met ingebouwde schakelaar te monteren. Er zijn ook mogelijkheden om het mistachterlicht draadloos te schakelen.

hilko73

Zo'n adapter is eigenlijk veel meer plug & play, ik heb er ook één op zitten (van 13 naar 7 polig) en deze zit er altijd op.
Als je 13-polige stekker volledig en correct is aangesloten, is dat ook de enig juiste wijze om wél het gemak van de 13-polige stekker te hebben en ook een 7-polige aanhanger kunnen gebruiken.

Andersom, van 7 naar 13, werkt niet met volledige functionaliteit van de 13 polige stekker. Uiteraard wel voldoende om veilig de aanhanger/caravan/whatever te kunnen trekken.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

widebody

Citaat van: hilko73 op 25-02-2018 18:09:31
Als je 13-polige stekker volledig en correct is aangesloten, is dat ook de enig juiste wijze om wél het gemak van de 13-polige stekker te hebben en ook een 7-polige aanhanger kunnen gebruiken.

Andersom, van 7 naar 13, werkt niet met volledige functionaliteit van de 13 polige stekker. Uiteraard wel voldoende om veilig de aanhanger/caravan/whatever te kunnen trekken.
Afhankelijk van je type stekker: Jaeger of West-con

delta

Op de caravan zit een jaeger aansluiting 13polig. Ik ga dus voor 13polig jaeger op de auto. De enkele keer dat er een 7polige kar achterhangt is zeldzaam.

Bedankt voor de vele reacties, maar weet ook iemand of ik nu kabels zelf moet trekken vanaf accu of is een oem set plug and play( voorbereid). Volgens estate service is hun set dat wel, maar twijfel daar aan. Er ligt volgens mij geen extra aansluitpunten klaar in de kofferbak. Als ik toch zelf kabels moet trekken, kan ik net zo goed alleen een 13polig stekkerdoos kopen, of denk.ik nu te makkelijk?

MY97 V70 2.5 20v *426-46*handbak*prefo*

Domaso

FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

delta

MY97 V70 2.5 20v *426-46*handbak*prefo*