Achterwielen vast

Gestart door Hardevoorbanden, 18-02-2018 12:28:03

Vorige topic - Volgende topic

Hardevoorbanden

Beste Volvo rijders,

Excujs dat ik mij nog niet voorgesteld heb, dit zal ik later op de juiste topic doen. Ik heb bijna een Volvo 850, maar dan moet er eerst wat opgelost worden:

Via via kan ik een 850 uit 95 met 2.5 10v overnemen. Deze auto heeft bijna een jaar stilgestaan. Nu kunnen de achterwielen niet draaien, maar de remblokken zijn vrij. De achterwielen wielen kunnen 1cm heen er weer bewegen en het wiel lijkt te blokeren op een metalen pin. Met het aantrekken van de handrem beweegt het wiel helemaal niet en bij het loshalen van de handrem zijn de wielen weer in de situatie zoals hoerboven bescheven. Wie weet wat het wiel tegenhoud?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Gerard

Maestro12

Denk toch dat de handrem (schoenen) vastzitten aan de 'trommel', het beetje wat je kunt draaien is de speling in de bevestiging van de schoenen, als je de handrem aantrekt, trek je die speling eruit.

Even wiel eraf en kijken of je door de gaten de remschoenen kunt bewegen (of indien nodig, losslaan)
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

elianmars

Deze 850 zal al die tijd hebben stil gestaan met de parkeerrem aangetrokken. Zoals Maestro al zegt, de schoenen zullen nu vast zitten.

henry classic v70

Wiel eraf en een paar klappen met een hamer op de trommel..
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

850blues

Als er lichtmetalen velgen onder zitten, kun je het eerst ook proberen zonder het wiel er af te halen.
Stuk ijzerenpijp op dat schuine randje van de remtrommel zetten en dan een paar klappen met de kamer op de pijp. Dit evt. op verschillende punten herhalen.
Ooit geleerd van een wegenwachter - mijn 850 had soms ook last van plakkende remschoenen - en sindsdien heb ik standaard een stukje pijp + hamer in de kofferbak liggen.
Vervolgens kan het geen kwaad om de remschoenen te (laten) vervangen. Mogelijk dat de voering al los in de trommel ligt.
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

NinaPaul

Je auto niet wegzetten met een opgetrokken handrem (voorkomen is beter dan genezen).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Hardevoorbanden

Bedankt voor jullie (snelle) reacties en tips. Hierdoor is het gelukt. Door gewoon op de trommel te rammen met een hamer was het probleem snel opgelost!  Vandaag ook al wat gereden. De auto rijdt heerlijk!

cornelis-b

Ik zou nu wel de handremschoentjes vervangen want juist omdat ze vast hebben gezeten is de kans groot dat ze straks los in de trommel liggen met alle gevolgen van dien. Minimaal wiel er af en schijf eraf om de boel te inspecteren.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Hardevoorbanden

De boel is geïnspecteerd. Het ziet er allemaal goed uit. Morgen naar de apk, ik ben benieuwd.