850R --> V70R ??

Gestart door MatthewRM, 20-02-2018 09:57:19

Vorige topic - Volgende topic

MatthewRM

Goedemorgen,

Bijna 3 jaar alweer trotse bezitter van mijn 850R 2.0 MT. Met veel plezier in gereden, maar ook wel eens vervloekt. Gelukkig brengt dit forum heel veel expertise met zich mee en heb ik alle irritatie putjes op kunnen lossen. Inmiddels staat mijn roffel te koop, niet meer op MP maar nog wel op dit forum. Ik wilde in eerste instantie een bedrijfswagen voor mijn bedrijf aanschaffen, maar ben daar toch op teruggekomen. Enerzijds is het niet echt noodzakelijk, anderzijds: Volvo heeft geen bedrijfswagens  ;) Ik heb mijn R al eens eerder impulsief te koop gezet, daarbij een potentiële koper gehad die wilde komen kijken, en uiteindelijk de koop afgeblazen vanwege mijn onderbuik gevoel. Ik wilde de auto niet kwijt, want ik ben er zo gek op. De R is trouwens (naast mijn Range Rover Classic maar die was geschorst) het langst in mijn bezit van alle auto die ik heb gehad, meestal waren ze een jaartje in mijn bezit en was ik er al weer op uitgekeken.

Inmiddels besloten niet meer voor een bedrijfswagen te gaan, auto van mp gehaald met het idee gewoon de R te blijven rijden. Toch blijf ik altijd rondkijken op mp of autoscout, al is het maar omdat ik het gewoon leuk vind. Toen viel mijn oog op de V70R in het algemeen. Gave wagen, toch iets moderner en ook nog wel betaalbaar (fiscaal aantrekkelijk voor mijn bedrijf ivm youngtimer).

Maar ik ken mijzelf inmiddels wat beter, en weet dat ik onwijs impulsief ben als het gaat om aankopen in elke categorie. Nu ik mijn oog heb laten vallen voor een V70R Saffron probeer ik ook in alle macht de voordelen te bedenken om tot aankoop over te gaan. Om de keuze toch een beetje rationeel te maken wil ik jullie objectieve mening vragen.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1256306302-volvo-v70-2-3r-saffron-fwd-aut-v70r-bsr-youngtimer.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Deze V70R op het oog. Bloedmooi, wel iets boven mijn budget maar wel Saffron en "lage km stand". Ben niet zo fan van het nieuwe kenteken maar daar doen we niks aan.

Net een 100+ jaar oud huis verbouwd met mijn vriendin, alleen de voorgevel is nog "origineel" al is ie wel voorzien van nieuwe voegen. Dat betekend dat de portemonnee aardig leeg is. Op het bedrijf kopen ook geen optie omdat ik daar ook investeer plannen mee heb die dan in het geding komen.

Lenen bij de bank wil ik niet, betaal ik teveel rente voor. Ouders, vrienden of familie wil ik niet afhankelijk van zijn, zeker niet als het gaat om een auto.. Dan wacht ik liever en komt er wel iets anders op mijn pad.

Gelukkig is er nog iets zoals cryptocurrency. Ik zit daar aardig diep in, en dat is positief want de markt groeit enorm. Ik heb dus een redelijk portfolio en heb de optie om "van mezelf" te lenen. Ik ben dus een risicoanalyse aan het doen of ik mijn crypto geld moet spenderen aan een auto, met de wetenschap dat ik mijn portfolio weer aanvul zoals deze nu is. Blijft een gok natuurlijk, wanneer ik bv 3500,- van mezelf zou lenen, de koers daalt over een aantal maanden onder wat het nu is en ik koop voor 3500,- weer terug dan is het oke. Maar loop de koers op moet ik weer meer investeren om mijn portfolio aan te vullen. En dat mag eigenlijk niet meer zijn dan die 9% rente die ik betaal bij de bank.. Risicootje dus en gezien mijn impulsieve eigenschap daarom deze vraagstelling.

Het blijft natuurlijk mijn keuze, maar ik ben benieuwd wat de rest zou doen. Je ziet een hele mooie auto, maar je hebt al een hele mooi auto. Is de V70R echt een hele fijne auto tov de 850R, even het rauwe tov het moderne karakter achterwegen gelaten.

En is dit een betrouwbare auto, gezien de lage prijs tov de andere saffrons op het internet. De auto ziet er geweldig uit, maar een automaat heeft niet mijn voorkeur door het verbuik, of is dit te verwaarlozen.

En zin of onzin, mijn R blijft een 2.0. Waar ik voor mijn gevoel toch een echte 2.3 wil hebben, en een excentrieke kleur! Cream Yellow doe ik het ook voor, maar daar vind mijn wederhelft iets van  ::)

Mocht je bovenstaande allemaal onzin vinden, dat mag maar ik wil graag even een objectieve mening horen voordat ik een verkeerde (impulsieve) keuze maak ;)

Matthijs

v0lv0freak

Mijn objectieve mening? Als je het geld niet hebt, dan moet je het niet doen :)

Of een V70R fijner is dan een 850? Een proefrit zal het leren. Ik heb zelf een CY 850 en een saffron C70. De C70 is wel een stuk stiller, interieur net iets moderner. De luidsprekers (muziek kwaliteit) veel beter. Er zit wel verschil in ja :)

MatthewRM

Citaat van: v0lv0freak op 20-02-2018 10:07:19
Mijn objectieve mening? Als je het geld niet hebt, dan moet je het niet doen :)

mee eens, maar het geld heb ik echter zit het in crypto. Wat ik gewoon uit kan betalen naar euro's. Maar ik wil niet overhaast deze beslissing maken omdat ik nu een mooie auto heb gezien ;) Dus zoek ik voor en tegens voor de V70R en er zijn hier een aantal die dat verschil persoonlijk hebben ondervonden ook al blijft het echt persoonlijke voorkeur. Ik heb net dat duwtje nodig dat me over te streep haalt of juist tegen houd. En idd, een proefrit biedt uitkomt maar die staat al gepland ;)

arjenT5R

Qua betrouwbaarheid... het is allemaal ouwe zooi... valt of staat echt met goed (preventief) onderhoud.
En dan nog kun je niet alles voor zijn...

Ik zou niet zomaar een marktplaats auto van 7 ruggen kopen... zijn vaak net zo slecht als die van 7meier...

Dan beter wachten tot er een mooi gekoesterd forum kindje voorbij komt met een goede en bekende staat van onderhoud.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

NinaPaul

Ook een forum auto is geen garantie hé ;-) het is is blijft ouwe zooi.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Thijs T5

Hihihi, Mooie wage toch. Al dat crypto geld inwisselen voor iets moois blinkends en een dikke roffel. Lijkt me een hele veilige investering :D
En als je dan weer wilt investeren ga je door in gronstof aandelen van tastbare bedrijven..

Maar goed wie ben ik. Veel succes met je keuze

arjenT5R

Citaat van: NinaPaul op 20-02-2018 11:33:37
Ook een forum auto is geen garantie hé ;-) het is is blijft ouwe zooi.

Ook mee eens... je moet t wel eens een beetje treffen.

Maar over t algemeen de marktplaats verkopers die dit soort spul in handen hebben brengen 'm naar een poetser en that's it.

Ziet er mooi uit rijdt als een krant ;D

Citaat van: Thijs T5 op 20-02-2018 11:44:26
Hihihi, Mooie wage toch. Al dat crypto geld inwisselen voor iets moois blinkends en een dikke roffel. Lijkt me een hele veilige investering :D
En als je dan weer wilt investeren ga je door in gronstof aandelen van tastbare bedrijven..

Maar goed wie ben ik. Veel succes met je keuze

Jawel maar leeftijd begint wel te tellen nu met 20 jaar plus... sommig achterstallig onderhoud leidt direct tot een setje kromme drijfstangen ;D

Sta je daar met je blinkende ros met kromme rods ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

vasquez

Hmmm, (auto)emotie, beleggen, cryptocurrency en anderen vragen wat je zou 'moeten' doen.

Dat alles in 1 zin klinkt al niet heel handig ;-)

Maar goed, auto's en beleggen en emotie gaan sowieso niet goed samen.

Als je er helemaal gek van bent, het geld hebt en het thuisfront je beslissing ondersteund zou ik denken....doen!!
Over 10 jaar kijk je terug en vraag jij je af of je misschien....en tegen die tijd word je waarschijnlijk met de nek aangekeken omdat je in een benzineslurper rijd, is je eigen straat veranderd in een mileuzone, is het absoluut niet meer betaalbaar omdat belastingen krankzinnig hoog zijn geworden of zijn we allemaal verbannen naar het circuit.... tikje cynisch, maar wie weet, de tijd gaat harder dan je denkt.

Krijgt vaak meer spijt van dingen die je niet gedaan hebt....

Mijn das alleen mijn eigen mening, heb jij dus helemaal niks aan, je moet vooral doen wat je zelf verstandig lijkt en je portomonee toe staat  ;)

V70geRwin

Die Saffron kon nog best eens de crypto's in gaan halen.
Kijk maar naar de bananen een paar jaar terug en nu.

De staat moet je gewoon laten beoordelen, zeker als je zelf al nuts gaat naast de auto  ;D

The Volvoboy

Citaat van: vasquez op 20-02-2018 12:36:53
Hmmm, (auto)emotie, beleggen, cryptocurrency en anderen vragen wat je zou 'moeten' doen.

Dat alles in 1 zin klinkt al niet heel handig ;-)

Maar goed, auto's en beleggen en emotie gaan sowieso niet goed samen.

Als je er helemaal gek van bent, het geld hebt en het thuisfront je beslissing ondersteund zou ik denken....doen!!
Over 10 jaar kijk je terug en vraag jij je af of je misschien....en tegen die tijd word je waarschijnlijk met de nek aangekeken omdat je in een benzineslurper rijd, is je eigen straat veranderd in een mileuzone, is het absoluut niet meer betaalbaar omdat belastingen krankzinnig hoog zijn geworden of zijn we allemaal verbannen naar het circuit.... tikje cynisch, maar wie weet, de tijd gaat harder dan je denkt.

Krijgt vaak meer spijt van dingen die je niet gedaan hebt....

Mijn das alleen mijn eigen mening, heb jij dus helemaal niks aan, je moet vooral doen wat je zelf verstandig lijkt en je portomonee toe staat  ;)

Mee eens. Mijn 960 kocht ik ook een beetje met het idee van 'nu kan het nog'...
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Benny850

Als het nu kan moet je het nu doen. Daarbij hoef je toch ook niet de eerste de beste te kopen. Als je er een aantal gaat bekijken de komende tijd zal er vast een tussen zitten die goed voelt.

innocenti

Ik heb 6 jaar 850aut gereden en 9,5 jaar een V70R aut FWD. Van alle verbeterpunten die ze beloven tov een 850 merk je maar van een paar echt de verbeteringen. V70 is stiller, V70R met dolby prologic en SC-901 heeft mooier geluid, zeker icm DYNAUDIO, regenwater van de voorruit gaat via het dak ipv de zijruiten. Dan heb je de meeste wel gehad. En persoonlijk vind ik een V70R mooier dan een 850R. Maar dat is mijn emotie. Stoelen van een 850R vind ik echter weer fijner dan een V70R.

Automaat hoeft geen probleem te zijn als de olie maar wordt ververst. Ik heb 488000km probleemloos gehaald met de automaat. Verder zijn qua techniek de 850 en V70R FWD identiek.

Met de MP auto kan je geluk hebben als ie echt van een liefhebber is geweest. Nadeel bij een handelaar is dat je de vorige eigenaar niet spreekt en geen gevoel krijgt of er bezuinigd is op de auto. Ik heb bij verkoop de hele onderhoudshistorie overhandigd aan de nieuwe eigenaar.

Dus vraag jezelf eerst af of je je gevoel of je verstand wil volgen. Als je veel waarde hecht aan een andere auto is de V70R geen verkeerde aanbieding. Ik vind de prijs positief tov de KM stand mits geen verborgen gebreken.

turbopower

Is natuurlijk een schitterende auto, maar niet helemaal origineel.
Belangrijkste is onderhoud, en algehele staat.
Als dat op orde is is de prijs niet verkeerd, vraagprijs natuurlijk.
Maar je laatste geld erin stoppen lijkt mij niet handig.

Wij hebben er nu zelf een jaar een in bezit.
Er zitten altijd verbeter cq, slijtage dingen aan.
En dat kan wellicht in de papieren lopen.

Ik ben enorm gelukkig met ons exemplaar, geen olie verbruik ed.
Maar helaas wel met het falende AWD.
Nu FWD, nou ja ook geen straf.

Vulk

Mijn grootvader zei altijd: als je een auto koopt, maak dat je er twee KAN kopen.

Als je hem morgen in puin rijdt...