Koppeling hoofdcilinder vervangen.

Gestart door 855r, 15-03-2018 08:36:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

855r

Hoi Allemaal,

Iemand ervaring met het vervangen van de koppeling hoofdcilinder. (Cilinder bij het pedaal)
Mijn Vida werkt niet meer. Kan iemand mij vertellen wat de handigste route is om dat ding uit het schutboard te kunnen halen?
Wielkast eruit oid?

Op de bak zit al een nieuwe.

Alvast bedankt.

Ries van de Zilverschuit

#1
Schijnt heel veel werk te zijn, omdat er veel uitgebouwd moet worden. In het verleden heeft iemand een kortere weg genomen, als ik me goed herinner, door de hoofdcilinder zelf te demonteren. In de zin van de zuiger en stang te demonteren, na het verwijderen van de borgclip. Dan heb je minder ruimte nodig en kon het deels of helemaal ook van binnenuit, dacht ik.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

leons850

Valt mee, is alleen vervelend bij komen.
Schopplaat onder stuur er uit.
Beetje ruimte maken in de isolatie
leiding lossen in de motorruimte
4 boutjes los en er uit halen.
Monteren in omgekeerde volgorde.
Let op het er weer in krijgen van die leiding kan een takke klus zijn.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ries van de Zilverschuit

Ik had begrepen dat de rembekrachtiger in de weg zit. Althans, een monteur had indertijd geen zin om dat ding preventief te vervangen omdat het zoveel werk was. Maar als het zo kan :beter!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

leons850

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 15-03-2018 19:49:32
Ik had begrepen dat de rembekrachtiger in de weg zit. Althans, een monteur had indertijd geen zin om dat ding preventief te vervangen omdat het zoveel werk was. Maar als het zo kan :beter!

Je hebt gelijk!
Maar als je de boutjes van de rembekrachtiger een stukje lost (niet helemaal er af) dan heb je wel genoeg ruimte.
Is inmiddels ook al een paar naar terug voor mij. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Timo

Als ik deze vervangen had heb ik de rembekrachtiger los gehad, denk ook frame van de pedalen beetje los om er makkelijker bij te kunnen.

2e persoon met kleine handen is handig om hem er uit te vissen / nieuwe in te steken terwijl iemand in de auto kijkt.

Beetje prutsen maar moet wel lukken  :D
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

Benny850

Rembekrachtiger inderdaad wat los zetten. Hij hoeft er niet uit. Je bent er wel even mee zoet maar het is te doen.

CarismaMSX

Helaas gisteren ook bij mijn S60 T5 de koppeling hoofdcilinder defect. Bijna 18 jaartjes oud, 363.500 km. Sinds krap een jaartje en 10000 km zit er een Sachs Performance drukgroep & koppelingsplaat in. Met een nieuwe druklager in de bak. Sinds die tijd vond ik de koppeling erg zwaar gaan.....tot afgelopen week.

Sta je bij de supermarkt, wil de auto niet meer schakelen. In tweede versnelling de auto weten te starten, en 1 km binnendoor zonder te stoppen huisje ons appartementje bereikt. Na 10x de koppeling intrappen wilde ie weer een beetje schakelen (ging niet van harte), in de schemer viel me al wel op dat de remvloeistof best vies was (zwart / grijs). Wat zoeken op internet leverde al gauw de diagnose hoofdkoppeling cilinder op.

Dus vanochtend eens nader bekeken. Was idd grijs / zwart van kleur, er kwam wat lucht uit bij het ontluchten en uiteindelijk de gok genomen de auto te starten en te verrijden naar mijn vaste garage 90 km verderop. Daar staat de auto nu, en wordt de komende dagen een nieuwe TRW hoofdkoppelingscilinder gemonteerd en het remsysteem wordt gespoeld met verse remvloeistof.

De vijfde keer dat de S60 me in de steek liet staan. Twee keer door mechanisch defect en drie keer een elektronisch defect (gasklep), radiatorfan die het niet meer deed en draadbreuk in de ECU kabelboom.