Advies gezocht mbt wegdoen 850 T5R (BS)

Gestart door Mauzer, 25-03-2018 18:06:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan

#75
mijn mening is natuurlijk niet helemaal objectief  8) (en ik ben hoogstens een kenner, maar geen specialist) maar ik zie gewoon een 20 jaar oude T-5R, met niet echt gekke problemen.

Mij lijkt de auto het wel waard, dus ik zou serieus overwegen om hem opknappen. Ik denk als het slim aanpakt, en even nadenkt waar je wat koopt (forumleden  :eusa_whistle: ) en wie je iets laat doen (wederom forumleden  ;D), je er financieel ook niet al te veel bij inschiet.

Als je ziet wat een nette T-5R doet tegenwoordig.......(en over 5 jaar?).


Edit: Bovenstaand is bedoeld in een hobbymatige context, niet als "handel", dit om misverstanden te voorkomen.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

MikeyQR

#76
Citaat van: Stefan op 06-04-2018 18:36:13
mijn mening is natuurlijk niet helemaal objectief  8) (en ik ben hoogstens een kenner, maar geen specialist) maar ik zie gewoon een 20 jaar oude T-5R, met niet echt gekke problemen.

Mij lijkt de auto het wel waard, dus ik zou serieus overwegen om hem opknappen. Ik denk als het slim aanpakt, en even nadenkt waar je wat koopt (forumleden  :eusa_whistle: ) en wie je iets laat doen (wederom forumleden  ;D), je er financieel ook niet al te veel bij inschiet.

Als je ziet wat een nette T-5R doet tegenwoordig.......(en over 5 jaar?).


Eigenlijk wou ik niet reageren :eusa_shifty: , maar doe het toch.
Opzich is het allemaal wel op te knappen maar vergis je niet wat dit evengoed zal gaan kosten.
Ik neem even mijn ex T-5R als voorbeeld, die was bijna in vergelijkbare staat op de bestuurdersstoel na.
En het kosten mij boven op de aankoopsprijs van toen 1750 euro, nog is 2500 euro, dan reken ik de tijd er maar niet bij kom je op + - 4250 euro, en dan was het een daily driver dus echt niet een perfecte auto, her en der een deukje of een krasje.
Bij deze was ook het blok in goede staat verbruikte ook bijna geen olie.
Wil hier mee zeggen je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.

Nu kunnen de prijzen wel stijgen op MP en dergelijke maar worden ze ook daadwerkelijk verkocht?, ik zie
Ze na maanden nog te koop staan en soms met een prijs verlaging maar het verkoopt nog niet zo snel.

Ik wordt hier nog altijd als T-5R/ 850R redder genoemd (kreeg PB's als tip deze T-5R van een mede forumer) maar het is voor mij leuk geweest nu, het blijven leuke auto's maar gezien ik nu de ruimte en tijd er niet voor heb kan ik dit even niet meer doen.

Zou ik deze T-5R kopen dan zou ik als eerst toch willen kijken (tip voor de gene die deze T-5R wel willen kopen), persoonlijk vind ik deze T-5R gezien de foto's tussen de 1250 en 1500 euro waard, maar dat is een schatting zonder deze gezien te hebben.

V70R^2

Je mag hem ook aan mij verkopen, ik vind de 850 T-5R stiekem 10x leuker dan al die V70R's die ik gehad heb.

Weet je in ieder geval zeker dat die van onder tot boven aangepakt wordt :D

Mauzer

Tijd voor een update!

Gisteren (woensdag) ben ik - uiteraard op veler advies - bij BTC Volvo langs geweest om de wagen te laten onderwerpen aan een grondige inspectie.

Het was een erg leuke en toffe ervaring om daar langs te gaan! Geen idee wat ik er van moest verwachten. Wat ik in ieder geval meteen wel waardeerde was de sugar-coated Hollandse recht-voor-zn-raap-no-nonsense mentaliteit.  Ofwel een opsomming van wat er (negatief) opviel aangevuld met een compleet WAAROM dat zo is en dat je/ik daar dikke kans niets aan kon vanuit mijn gebruik van de wagen in de afgelopen 5 jaar (ofwel; gebruik als daily met periodieke controle en actie op basis van advies vanuit mijn garage).

Ze hebben beiden goed de tijd genomen om de wagen te inspecteren. Van oppervlakkige deukjes, tot de - (bijna) correcte - aanname dat er een keer is ingebroken (er lag glas links-achter onder in de wagen, het gevolg van apparatuur dat door de ruit is gegaan, overigens wel vervangen door een ruit met antenne).

Daarna hebben beiden een rondje gemaakt met de wagen, en heb me met iedere gereden meter verbaasd over hoeveel en hoe accuraat ze mankementen konden bemerken/horen/voelen/ervaren. Ik heb me in ieder geval geen seconde verveeld :)

Ik ben er naartoe gegaan met het uitgangspunt om een bevestiging te krijgen van de staat van de wagen. Maar werd toch erg verrast door hun bevindingen.

Er was genoeg mis met de wagen met betrekking tot wat aan slijtage onderhevig is. Dat was voor mij niets nieuws (en is iets wat ik in dit topic natuurlijk ook al veel - te veel, vond Sandor ;) - had benoemd). Maar hetgeen wat mij verraste was hun gevoel bij het blok, hoe die draaide, en eigenlijk de gehele basis van de wagen. Ik had al genoemd dat toen ik hem indertijd heb overgenomen, hij regelmatig onderhoud heeft gekregen (jaarlijks 1 kleine en 1 grote beurt afhankelijk van hoe veel er werd gereden met de wagen) op een creatieve (maar correcte) manier. Dat was iets wat ze er wel aan bemerkten.

Kort door de bocht was de conclusie dat er genoeg (veuuul!) aan moest gebeuren, maar dat het in de basis gewoon een degelijke wagen was. Dat het een handgeschakelde T-5R is, die bovendien ook origineel Nederlands is, gaf zeker bonuspunten.

Ik heb daar zijn broertje (kenteken met 2 cijfers verschil ;)) ook nog gezien. Die was - zo ik begreep - in een wat betere staat dan die van mij, maar het verschil was fenomenaal!

Het advies wat ik mee heb gekregen was vooral om bij mezelf te rade te gaan of ik de wagen wel écht wil weg doen. Een goede optie (die al meer was geadviseerd) zou zijn om hem voor nu te stallen en te schorsen zodat ik iets rustiger (zonder druk van de APK)  kan besluiten of ik hem daadwerkelijk weg wil doen of er nog iets mee wil. Want hem _nu_ weg doen betekent zonder meer dat ik hem later nooit voor die prijs kan terugkopen.

Dit alles wordt natuurlijk alleen maar meer onderstreept door de explosie aan reacties in zowel dit topic als in mijn "private message inbox".

Ik ga dus nog eens héél goed nadenken over wat ik ga willen. Waarbij ik op het moment neig naar schorsen en stallen.

I'll keep you posted!

Jans Duiven

Citaat van: V70R^2 op 06-04-2018 23:16:58
Je mag hem ook aan mij verkopen, ik vind de 850 T-5R stiekem 10x leuker dan al die V70R's die ik gehad heb.

Weet je in ieder geval zeker dat die van onder tot boven aangepakt wordt :D

Ik heb er nog wel een 2.3 MT in 019 staan Adriaan  :D

Yackall

Leuk onderwerp. Veel goede reacties, ook.

Heb mijn zwarte T-5R estate net op marktplaats gezet (gelinkt in de verkoop-sectie). Geen idee wat hij 'waard' is. Ik zie ook bizarre prijzen her en der.
Tot nu toe één min of meer serieuze reactie gehad. Zie dat hij in drie dagen 700+ keer is bekeken en 15 keer opgeslagen. Zegt natuurlijk niks over hoe serieus mensen zijn. Maar wel meer animo dan een paar van de V70R-en die worden aangeboden.

Ik wil naar een V70R van de laatste generatie, maar hink nog een beetje op 2 gedachten. Óf hem zelf nog helemaal opknappen: polijsten (kan van een vriend een DAP500 lenen), velgen coaten (iemand een goed adres binnen een redelijke afstand van Den Haag?), bumpers behandelen, etc. Óf, als er iemand nu een redelijk prijs biedt, hem verkopen en op zoek gaan naar een V70R met een km-stand onder de 2 ton.

Het blijft een geweldige auto.  8)

vasquez

Hink nog maar ff verder, LOL

Wees je er wel van bewust dat een V70R  van de laatste generatie motorisch niet meer zo nuke-proof is als een 850 of een classic.
En niet voor de faint-hearted, je moet het niet warm krijgen van electrische storingen :D

Ding is ook zwaar, met '300pk' bij lange na niet zo spectaculair als de 850 T-5R of classic V70R

Ask me how i know  ;D

Yackall

#82
How do you know?  ;)

De T-5R rijdt niet zo veel meer per jaar. De eerste 3 jaar (heb hem nu bijna 14 jaar) heb ik er bijna een ton bijgereden, de afgelopen jaren heeft hij minder dan 10dkm per jaar gereden. Dat gaat voor een eventuele opvolger ook zo zijn. Hoop dat daardoor het onderhoud een beetje binnen de perken blijft.

Ik realiseer met dat een V70R minder spectaculair aanvoelt, maar ik neem er genoegen mee om in een luxury estate te rijden met een bovengemiddeld vermogen. En ik vind het echt een hele mooie auto.

Maar voorlopig is er nog 'gewoon'een T-5R.  :)




vasquez

Heb ze alle 3 gehad, 855 T-5R, V70R Classic en V70N R

arjen850

Citaat van: vasquez op 13-04-2018 16:04:52
Heb ze alle 3 gehad, 855 T-5R, V70R Classic en V70N R

Zonde, je hebt de "echte" gemist, de 850R ;D

vasquez


vasquez

Kan wel overnieuw beginnen met een 850R, S70R en een S60R, maar daar passen mn mountainbikes niet in  ;D

rob850/480