Aandrijfas uit wielnaaf 'tikken'

Gestart door ThomasH, 23-04-2018 13:29:01

Vorige topic - Volgende topic

ThomasH

Hey allen,

met het risico dat er waarschijnlijk ooit al een duidelijk antwoord op het forum is gepost; ik kon het niet vinden, dus vandaar mijn vraag:

Vandaag in het zonnetje begonnen aan het ombouwen van alter1 naar alter2 wielnaven. Voorbereid en wel kwam dop 36 met de slagmoer goed los. Maar nadat ik de draagarm had losgehaald aan fuseekant (alu arm) lukte het mij met geen mogelijkheid om de aandrijfas uit de wielnaaf te slaan. Dat ding zit echt muurvast, waarschijnlijk nog fabrieks-af met metaal adhesive..

Hoe hard 'mag' je slaan op het uiteinde van de aandrijfas (met de moer er licht op natuurlijk) zonder dat je de homokineet, as of versnellingsbak aan puinpoeier slaat?

Heeft iemand nog tips en tricks? Want hier loopt mijn klus dus letterlijk muurvast..!

Dank!

ThomasH

Citeer
Als hij vast zit in je wielnaaf, komt de kracht van de klappen alleen tot je wielnaaf en niet tot je homokineet of zelfs versnellingsbak. Die merken dus niks van de klappen.

Zodra hij van je wielnaaf loskomt, zal hij door de speling in de binnenste homokineet gewoon loskomen en is er alsnog geen kracht op je homokineet of versnellingsbak komen te staan. Het enige waar je rekening mee moet houden is je schroefdraad, maar gezien je moer erop zit doe je dat al.

Met andere woorden; je kunt echt flink hard rammen tot hij los is.

Overigens had je beter de as los kunnen tikken met de draagarm en dergelijke nog vast, nu de boel loshangt is het wat lastiger.

Dank voor je snelle reactie en uitleg!

De draagarm had ik ook al weer vast gemaakt voordat ik naar huis ging om deze vraag te posten. Leek mij ook handiger om het zooitje toch vast te hebben met lostikken van de as als ik er weer mee verder ga.

Ik ga dan met een grotere hamer beter mijn best doen, nogmaals bedankt!

Sbv

4 kg moker was bij mij het antwoord

KIM

Die loctite die er tussen zit maakt het wel wat bestendiger tegen rammen.
Een pers zou een betere oplossing zijn.

ThomasH

Citaat van: KIM op 23-04-2018 14:08:06

Die heb ik helaas niet staan in mijn DIY garage ;)

razorx

De richting van de kracht is belangrijk als je kracht wilt zetten:

Met je rug naar de auto, benen links en rechts van de as. En dan een goede ram op de as.

haasje

Ik heb het bij mijn auto gehad dat we de as er niet uit konden krijgen, gevolg: een door iemand gemaakte as pers voor op de naaf afgebroken, na heel veel slaan uiteindelijk wiellager stukgeslagen en de as nog niet los. Vervolgens alles weer vastgezet en weer vanaf Maastricht (thuur) naar huis gereden en daar de as en wiellager vervangen door een gebruikte die ik nog had liggen. En dat alles voor een kapotte ashoes.

Sbv

Pers werkt inderdaad ook goed. Het gaat wat meer gedoseerd dan meppen

arjen850

Idd, Je zult niet de eerste zijn die ondanks dat de moer erop zit de as aan bonken slaat. Ik ben zeker voorstander van een pers. Ga je toch slaan, sla dan recht en hard. Beter 2 keer een flinke kneiter, Als 6 keer een mugge poepje

ThomasH

Citaat van: arjen850 op 23-04-2018 18:18:30

Idd, Je zult niet de eerste zijn die ondanks dat de moer erop zit de as aan bonken slaat. Ik ben zeker voorstander van een pers. Ga je toch slaan, sla dan recht en hard. Beter 2 keer een flinke kneiter, Als 6 keer een mugge poepje

Is zo'n pers 'buiten de auto', dat je de aandrijfas incl. hele steeringknuckle uit de bak moet halen en dan los in de pers zet? Of zet je de pers naast de auto tegen de as aan?

In het eerste geval;

Is er iemand op het forum die zo'n pers heeft waar ik eens langs kan rijden met het hele geval in de achterbak om te kijken of we het er uit kunnen persen?

Dank iedereen!

classicT5

Grote poelietrekker kom je ook ver mee en eventueel vanuit de andere kant wat tikken geven op het huis vd homokineet (niet te hard, anders sla je het kapot). Roestoplosser op de splines kan ook helpen.

ThomasH

Yes! Hij is los gekomen! Met een 5 kg sloophamer.

Rechtsvoor nu de hele mikmak omgebouwd naar 5 gaats alter 2!

Viel me op dat nadat ik alles gemonteerd had en de weer teruggeplaatste remklauw ging testen, het pedaal vrij langzaam terugkwam na het intrappen. De rem zit ook vast...

Is dit een ontluchtingskwestie, of heb ik toch ergens de remslang o.i.d. gesloopt?

edit: ik heb het ontluchtingsnippeltje namelijk even open gehad om de blokjes wat terug te wrikken om de remklauw er af te kunnen schuiven

The Demon

Maak eerst de klus af en daarna de remmen ontluchten/de remvloeistof verversen.

Overigens hoef je de ontluchtingsnippel niet open te draaien om zuiger van de remklauw iets terug te drukken.

freefall

Ik zet er normaal gesproken een grote trekker op, die op spanning en dan een goede tik op de trekker. Ik heb nog niet meegemaakt dat de as er niet uit kwam  8)

Ik heb een pers, maar het is nogal een gedoe om de auto op zijn zijkant onder de pers te krijgen ;D
Die powerpacks zijn me te duur(een fatsoenlijke van enerpack  of zo dan)
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

elianmars

Citaat van: freefall op 26-04-2018 22:24:07
Ik heb een pers, maar het is nogal een gedoe om de auto op zijn zijkant onder de pers te krijgen ;D

;D ;D