Vieze olie

Gestart door 855/96, 28-04-2018 18:20:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marc-850

Citaat van: 855/96 op 01-05-2018 19:13:34
Citaat van: marc-850 op 01-05-2018 18:13:51

Zit er qua lengte wel de juiste peilstok in dan?
Meen me te herinneren dat er twee lengtes in omloop zijn?

Te lang is ie iig niet :)

Nee, maar als-ie te kort is, bungelt ie mooi bóven de olie  ;D

855/96

true, ff serieus dan maar, ik heb geen reden om aan te nemen dat ie te kort is. En zie ook geen mogelijkheid om er achter te komen zonder documentatie...
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

V70R^2

Zoals ik al eerder zei zijn er twee types, beide hebben ook een andere pijlstokbuis waar ze in horen, nieuwe type peilstok past niet in de oude, oude stok in de nieuwe en de stok komt te hoog te zitten.

Geen zorgen over schade, er zal nog een liter of 4 in hebben gezeten.


Nu snel verversen, en naar mijn mening gewoon de flush doen als je een weekje met verse olie hebt rondgereden, zal er wederom gitzwart uitkomen, en de olie na je flush zal dan lang kraakhelder blijven, dat het olie-level zelfs nauwelijks af te lezen is ;)

855/96

Dank!

Nog een vraagje mbt viscositeit en kans op schade aan keerringen e.d. Is dat compleet uitgesloten met 10w40 of zijn er ook mensen die uit voorzorg 15w40 gebruiken?
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

V70R^2

10W-40 is perfect, het maakt voor een non-tubo amper uit van welke kwaliteit deze is, daar de belasting altijd laag is.


15W-40 zou ik dan weer ten zeerste afraden, al helemaal gezien de korte stukken die je rijd....


5W-40 is leuk als je op de noordpool woont, of als je een wat moderner blok hebt, met kleinere toleranties en variabele nokkenassen enzo.


Simpelweg elke 10W-40, van moderne makelij, volstaat, met jouw korte stukjes is om het half jaar net zo verstandig als iemand die veel lange ritten maakt met 30.000km per jaar.

-D©©©L-

Citaat van: 855/96 op 02-05-2018 01:10:28
Dank!

Nog een vraagje mbt viscositeit en kans op schade aan keerringen e.d. Is dat compleet uitgesloten met 10w40 of zijn er ook mensen die uit voorzorg 15w40 gebruiken?

Dat is nooit compleet uitgesloten.
Dit topic begint zo langzamerhand een hoog troll gehalte te krijgen... Van een voormalig D5 rijder vind ik zulke simpele oliewissel vragen "heel bijzonder".

855/96

Dat is non sequitur. Het is simpel te verklaren, de D5 kreeg netjes periodiek onderhoud van de dealer.
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

V70 classic

Citaat van: 855/96 op 02-05-2018 09:59:24
Dat is non sequitur. Het is simpel te verklaren, de D5 kreeg netjes periodiek onderhoud van de dealer.

En hoewel de vragen wat simpel lijken.
Had ik t idee niet.
Met een trol kom je niet verder.
Dit ging nog ergens heen.
T ging langzaam maar goed.

Nog ff een opmerking over je olie nivo.
T is beter aan de lage kant dan aan de hoge.
Met verse olie aan je max peil zetten.
Dan ga je met olie peilen zien of ie gebruikt en je vult pas als ie aan low staat.
Dus een goede peilstok is wel handig.

Ikzelf rijd tot ie duidelijk onder low staat.
De T6 rijd ik meestal van APK naar APK.
Dan gaat ie wel over de interval heen.

De diesel moest een paar keer van nieuw bloed voorzien worden.
Maar die reed dan ook kilometers.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

855/96

Om eventuele verwarring te voorkomen, het is zeker geen troll vanaf mijn kant. Zoals de goede verstaander inmiddels wel begrepen heeft ben ik praktisch niet super onderlegd. Toch interesseer ik me er voor omdat ik van  nature nieuwsgierig ben. Normaliter zou ik een forum ook niet met zoveel vragen bestoken, maar het keuvelt dusdanig gezellig alhier dat ik me vrij voelde om wat dieper op de materie in te gaan.

Nog even over de onderstaande bijdrage van V70R^2

CiteerNu snel verversen, en naar mijn mening gewoon de flush doen als je een weekje met verse olie hebt rondgereden, zal er wederom gitzwart uitkomen

Nu ik het oliepeil weer zichtbaar had (na 1.5ltr bijvulling) op de peilstok schrok ik niet meteen van de kleur olie wat momenteel in het blok rondgaat. Misschien is het beeld ivm belichting een klein beetje vertekend van de foto die ik er net van heb genomen, maar heel veel scheelt dat niet. Maar gitzwart is het zeker niet. Dus ik wou eigelijk vragen of jullie nog steeds de flush aanraden bij het zien van onderstaande foto...;



'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

-D©©©L-

Citaat van: 855/96 op 02-05-2018 09:59:24
Dat is non sequitur. Het is simpel te verklaren, de D5 kreeg netjes periodiek onderhoud van de dealer.

Dat is precies waarom ik het wel relevant vind; waarom zou je dat nu anders doen? Gewoon onderhoud en olie conform instructie. Regelmatig nazien hoort daarbij.

Ik zou bij twijfel de olie en het filter vervangen. Hoe lang zit de huidige olie erin ?   Waar komt de drang om de flushen vandaan ?

Wat betreft het normale onderhoud; Mehn heeft ergens op zijn site de controlepunten voor de grote en kleine beurten staan, dat geeft een leuk inzicht in wat er te doen is als je volwaardig onderhoud zelf wilt gaan uitvoeren.

855/96

Ah nu begrijp ik waar dit misverstand vandaan komt, je hebt het topic niet/amper gelezen. Als je dat gedaan had dan had je kunnen lezen dat de 'drang om te flushen' voortkomt uit een bijdrage van een mede forumlid a.d.h.v. de bijgevoegde foto's en dat vervolgens ook niet werd weersproken. Ik ga daar als leek dan natuurlijk gewillig in mee. 

Waarom ik het nu zou anders doen qua onderhoud... Dat is niet mijn insteek geweest, het begon allemaal bij een vervuilde pijlstokbuis vervolgens kwamen we terecht bij de olie die in het blok zit, aangezien ik de auto nog niet zo lang in mijn bezit heb is de huidige staat van de olie een grijs gebied. Het leek me raadzaam om dat allemaal weer op orde te krijgen nu. Een ad-hoc situatie dus.
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

-D©©©L-

#56
Citaat van: 855/96 op 02-05-2018 14:55:10
Ah nu begrijp ik waar dit misverstand vandaan komt, je hebt het topic niet/amper gelezen.

Dat is non sequitur.  ;)

Als techneut vind ik het lastig om te begrijpen waarom je vitale aspecten als het olieniveau en de oliestandtijd niet bij of kort na aankoop controleert.
Onderhoud is immers zoveel meer dan repareren als t defect gaat.
't gaat vast goedkomen.

855/96

Dat moet de roze bril geweest zijn... Begrijp ook niet waarom dat niet is gebeurd. Achteraf ook wel blij mee misschien, want had ik de peilstok in die staat omhooggehaald was ik misschien gillend weggerend om het zo snel mogelijk te vergeten. Dan had ik nu deze fijne auto niet gehad. Eigenlijk durf ik wel te stellen dat van alle volvo's die ik heb gereden inmiddels deze het lekkerst rijdt.
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

855/96

#58
Ik had beide oliefilters ook binnen inmiddels, 1 x Bosch en 1 x origineel Volvo. Het viel me op dat ze beide exact 433 gram wegen. Nu heb ik wel 's gelezen dat men bijvoorbeeld bij bougies origineel Volvo prefereert. Kunnen we nu veilig concluderen dat het bij oliefilters, qua kwaliteit, niets uitmaakt welke van de 2 je besteld?
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

rjverbrugh

Hmmm, de eeuwige discussie, origineel Volvo of aftermarket/iets anders. Zoek maar effe op het forum, veel over te vinden hier, en voor en tegen kampen......Ik weet wel 1 ding, Volvo maakt geen oliefilters....
Ik gebruik zelf altijd bij vookeur Mahle. Maar die Bosch is ook nog eens mooi wit......terwijl alle andere filters zwart zijn. Ik koop bij voorkeur niets bij de dealer wat ook aftermarket te krijgen is, tenzij je teveel wilt betalen....