Vieze olie

Gestart door 855/96, 28-04-2018 18:20:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Citaat van: marc-850 op 29-04-2018 00:04:00
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 28-04-2018 22:54:45
5 liter 10w40!

5,7 Liter volgens mij.

Klopt, maar als je de olie aflaat en er terug 5l ingiet staat het peil netjes tussen min en max.
Als je er meer ingiet gooit de auto de eerste halve liter zo uit.

cornelis-b

Koop 5 liter Valvoline 10W40 bij de Action = goedkoop, en rij daar de wagen eens flink warm mee en ververs dan nog een keer met Valvoline. Vergeet je oliefilter niet mee te vervangen. Ik denk dat je daar het probleem mee oplost.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Vulk

Deze kost 3,99/l. Als je online zoekt kan je castrol magnatec uithalen voor 5,5euro/l.
Ik durf nu niet zeggen dat het kwaliteitsverschil wereldschokkend zal zijn, maar voor het marginale prijsverschil weet ik het wel.

Ik ben het overigens wel met jullie eens dat gewoon op tijd olie wisselen (welk merk dan ook), de oplossing hier is.


855/96

De flush met goedkope action olie om er daarna kwaliteit olie in te gooien zal ik ter harte nemen. Ik heb zopas nog even een foto van de onderkant oliedop genomen. 

'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

Vulk

Dat vind ik er al veel minder "ernstig" uitzien.

KIM

Ik denk dat het alleen in de peilstokbuis aanwezig zal zijn. Veel van onze auto's hebben hier last van.

(Zie: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,863.0.html)

Ik zou gewoon olie verversen, inclusief filter en de peilstokbuis goed schoonmaken. Met een goede olie en regulier onderhoud gaan onze auto's lang mee.

855/96

Dat was mijn idee ook al een beetje. Volgens mij moet het stappenplan er als volgt uit komen te zien;

* Peilstokbuis goed schoonmaken. Dmv een lang strookje stof dat je met de peilstok door de buis beweegt.
* Oude olie eruit, 5 liter Valvoline 10W40 erin. Dagje mee rondrijden.
*  Valvoline 10W40 eruit, 5ltr castrol magnatec (31.40eu bij misteroil) erin.
* Nieuw oliefilter plaatsen.

Is dit een goed plan?
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

rjverbrugh

ik zou beide keren het filter mee vervangen. En een scheut ATF bij de Valvoline gieten.

855/96

#23
IK ben meteen maar even in de dat topic gedoken waar je naartoe linkte Kim, dank daarvoor! Ik lees dat meteen op pagina 1

CiteerSyntetische olie in een motor doen die altijd op normale olie heeft gereden = per definitie vragen om problemen !!
De altijd dunne olie heeft de neiging om olie restanten te verwijderen, waardoor je  mogelijk (sneller) last krijgt van lekkage op bijvoorbeeld olie keerringen!! en kans loopt op verstoppingen.

Mischien bied een half sysntetische olie wat oplossingen.

Nu heb ik al een keer een automaatbak van een s80d5 mogen afschrijven meteen nadat daar nieuwe kwaliteit olie in was gekomen (sneu verhaal wel, vriesplug helemaal onder in de motor was eruit gevlogen, en toen omdat de bak toch voorhanden was van nieuwe olie voorzien, meteen einde verhaal bak (Voor wie niks te doen heeft op deze zondag; https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=811713)) dus daar ben ik een beetje huiverig voor... Ik kan me niet indenken dat de vorige eigenaar een high-level service plan voor deze auto erop na hield, m.a.w. Wat is wijsheid?
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

cornelis-b

Ik ben van mening dat Valvoline 10W40 een prima olie is voor een non-turbo en dat je er geen duurdere olie in hoeft te gooien. Maar dat is ieder zijn keuze.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

855/96

Als de auto al +20jr met inferieure olie  fijn rondtuft (aanname) moeten we dat misschien maar zo mooi houden idd. Herziend stappenplan;

* Peilstokbuis goed schoonmaken. Dmv een lang strookje stof dat je met de peilstok door de buis beweegt.
* Oude olie eruit, 5 liter Valvoline 10W40 erin.
* Oliefilter vervangen.
* xxxx aantal km's dit proces herhalen...

Wat raden jullie aan wat xxxx betreft?
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

T5-4life

#26
Kleur van de olie in de gaten houden.
En wat hierboven gezegd wordt: een reinigingsmiddel toevoegen.
C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

KIM

Gezien het feit dat je weinig kms rijdt zou ik het jaarlijks doen.

StefanCJ

Tja, zou er een paar honderd mee rond rijden. Wel lekker wat langere stukken zodat de motor goed op temperatuur komt.
Het ziet eruit alsof het gewoon sludge is. Heb ik ook eens gehad in een 10v, is meestal idd alleen in de peilstokbuis aanwezig en komt denk ik door voornamelijk korte stukjes te rijden.

V70R^2

Is ook het oudetype peilstokbuis,die hebben daar vaak last van. Nieuwe buis+stok en deskundige op die plek blijft dan wel weg, verseolie en wat atf voor het verversen laten meedraaien is ook wel een aanrader zoals gezegd. Misschien zelfs twee maal.