WEBBLOG: Frankenstein 850 project

Gestart door Wouter96, 30-04-2018 12:45:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter96

Citaat van: The Volvoboy op 14-05-2018 14:49:33
Nice, lekker bezig! :D

Wat betreft die kit... vreemd verhaal :eusa_think: Bij mijn weten moet de carterpan met dezelfde rode kit/lijm geplakt worden als bijvoorbeeld het klepdeksel.

Oke, was dus geen gekke vraag van me. Hopelijk blijft ie dicht en anders alsnog met dat rode spul doen...

Citaat van: arjenT5R op 14-05-2018 15:03:24
Ombouwen naar M4.4 en de nokkenassen aansturen is toch veel vetter :)

Is VVT de moeite waard om te behouden? Ik heb alleen op de uitlaat nokkenas een VVT pulley zitten, ik dacht dat het alleen een milieu ding was.
O en ''Tuners deugd'' is voor mij echt chinees!  :P

yannickdv

Van Roosmalen weigerde t rode spul zelfs te leveren. Heel vreemd. Bij Svala wel gewoon kunnen bestellen ;D

Ik zou gewoon voor het originele spul gaan.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

arjenT5R

Citaat van: Wouter96 op 14-05-2018 15:09:48
Citaat van: The Volvoboy op 14-05-2018 14:49:33
Nice, lekker bezig! :D

Wat betreft die kit... vreemd verhaal :eusa_think: Bij mijn weten moet de carterpan met dezelfde rode kit/lijm geplakt worden als bijvoorbeeld het klepdeksel.

Oke, was dus geen gekke vraag van me. Hopelijk blijft ie dicht en anders alsnog met dat rode spul doen...

Citaat van: arjenT5R op 14-05-2018 15:03:24
Ombouwen naar M4.4 en de nokkenassen aansturen is toch veel vetter :)

Is VVT de moeite waard om te behouden? Ik heb alleen op de uitlaat nokkenas een VVT pulley zitten, ik dacht dat het alleen een milieu ding was.
O en ''Tuners deugd'' is voor mij echt chinees!  :P

Nokkenassen verstellen voor performance kan ook heel goed hoor :) Why not :)
Als je de aansturing zelf regelt kun je m gebruiken zoals je wil :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Miyel

#18
Citaat van: arjenT5R op 14-05-2018 15:59:22
Ombouwen naar M4.4 en de nokkenassen aansturen is toch veel vetter :)
Citeer
Is VVT de moeite waard om te behouden? Ik heb alleen op de uitlaat nokkenas een VVT pulley zitten, ik dacht dat het alleen een milieu ding was.
O en ''Tuners deugd'' is voor mij echt chinees!  :P
Citeer
Nokkenassen verstellen voor performance kan ook heel goed hoor :) Why not :)
Als je de aansturing zelf regelt kun je m gebruiken zoals je wil :)

Als je de VVT niet wil gaan aansturen zou je de nokkenas van een ME7 niet-turbo er in kunnen leggen; dat is een vaste as met langere duratie (kleppen staan langer open). Moet hij wel een paar graden anders staan.

Maar.... Als je een ME7 blok (met diens turbo en injectoren) combineert met een 850 ECU moet je toch tunen (afstellen) omdat die setup anders is dan de auto waar de ECU uit komt. En dan kun je het best én goedkoopst én leukst ombouwen naar M4.4.. en dan zou ik de penbobines én VVT laten zitten en die aansturen. Is inderdaad allemaal niet zo moeilijk als je er in duikt en super gaaf en leerzaam om te doen.

Maak een plan en vraag de bekende forumleden eens om hulp, die willen vaak wel helpen met hard- en software (tegen geringe vergoeding, zeker vergeleken met een tuner).

Ik zeg dus;
- Penbobines behouden,
- VVT behouden,
- ME7 luchtfilterhuis met 2.75" luchtmassameter
- Wideband i.p.v. Lambda,
- Inlaatspruitstuk port-matchen,
- Gegevens doorsturen naar iemand die wil helpen met ECU hardware voorbereiden en een enigszins voorbereide tune,
- Rijden met dat ding, laptop er aan en beetje bij beetje fine-tunen.

Edit; Oh, en deze monteren  :eusa_shifty:
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Wouter96

Hmm. klinkt toch wel verleidelijk dat m44. Zeker voor de lange termijn met al die mogelijkheden...

Ik wil graag naar 4.3 omdat dat mij makkelijker lijkt, zeker met mijn ervaring. En het doel is op dit moment hem rijdend te krijgen, als dat lukt heb ik mezelf al 100% overtroffen.
Maar als jou goed begrijp kan je met wat aanpassingen aan de 4.3 kabelboom en een 4.4 ECU de penbobines en VVT behouden + betere maat-software rijden. En hopelijk dat allemaal in mn (kleine) budget passen. Dat klinkt toch wel mooi... Tijd om veel te lezen dus!

Edit: ik kan je linkje niet openen.. ''geen rechten om te openen''  :police:

Miyel

Citaat van: Wouter96 op 15-05-2018 09:59:20
Hmm. klinkt toch wel verleidelijk dat m44. Zeker voor de lange termijn met al die mogelijkheden...

Ik wil graag naar 4.3 omdat dat mij makkelijker lijkt, zeker met mijn ervaring. En het doel is op dit moment hem rijdend te krijgen, als dat lukt heb ik mezelf al 100% overtroffen.
Maar als jou goed begrijp kan je met wat aanpassingen aan de 4.3 kabelboom en een 4.4 ECU de penbobines en VVT behouden + betere maat-software rijden. En hopelijk dat allemaal in mn (kleine) budget passen. Dat klinkt toch wel mooi... Tijd om veel te lezen dus!

Edit: ik kan je linkje niet openen.. ''geen rechten om te openen''  :police:

Klopt.. voor de echte omzet van 4.3 naar 4.4 is niet eens een ombouw nodig.. maar de vvt, penbobines en OBD2 stekker (etc) moeten natuurlijk wel uitbedraad worden. Maar ook hier geld; all has been done before. Het duurste zal de 'professionele' hulp zijn die je nodig hebt (aanpassen/voorbereiden ECU). VVT en penbobines heb je al.
Prijs ga ik weinig over zeggen, dat kunnen die jongens alleen bepalen.

Het onderdeel uit de link is ook al verkocht, was een beetje sluikreclame ;)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Wouter96

#21
Wegens afstuderen en de zomervakantie heb ik geen tijd gehad voor dit project, beetje jammer maar ik ga er weer wat vaart in proberen te krijgen. Wel ben ik een aantal weken terug met Koen/volvoboy naar Schutte geweest (wat rijd Tiff goed!), daar een overzicht gemaakt van wat er moet gebeuren. Nu kan ik wat gerichter aan de slag dus!

Hier het resultaat van mijn ''port match'' kunsten, vond het behoorlijk spannend maar achteraf hoeft er maar een minimale hoeveelheid weg:


Niet veel meer kunnen doen behalve poetsen van onderdelen. Tijd gebrek en voor de meeste klussen moet toch echt mn 10v er uit, dat wil ik pas na de zomer doen.....

Verder nog wel wat kleine dingetjes gedaan: DAB radio van Kenwood i.c.m. JBL speakers gemonteerd, klinkt een stukje mooier. Instap lijstjes er in, nieuw rubber bij de bovenkant vd kofferbak (wat echt een k*t werk is). Stabi stangetjes. Ook nog nieuwe Perfo's Persussen gehaald bij Diederik zodat er 302 remmen onder passen. Dus als er een T5 blok in ligt gaan die witte velgen en bouwlampen er af  :azn: gewoon weer mooie originele velgen en een strak neusje....

Toen dacht ik even de steunen van mn achterbumper te vervangen omdat ie door hing, blijken de steunen nog netjes te zijn maar wel een rotte plek aan de zijkant  :eusa_wall: Wat is verstandig hiermee te doen? (laten) uitslijpen en een nieuw stuk plaat er in? Nu heb ik wel mooi de gelegenheid om mn bovendek te spuiten.



Verder ben ik ook nog op avontuur geweest met een Nissan Blue bird, mee gedaan aan de Budapest rally met 3 vrienden. Echt een leuke auto ondanks de beroerde staat (lekke koppakking bleek achteraf, verrot onderstel....). Vaak stil moeten staan en 1 keer een gat in een koelslang, maar dat hoort er bij  ;)




hilko73

Gaaf project hoor!

Leeft die Bleubird nog of issie al gesloopt?
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

classicT5

Das een rare plek voor roest. Heb je binnenkant al bekeken?

Wouter96

Citaat van: hilko73 op 05-08-2018 20:21:51
Gaaf project hoor!

Leeft die Bleubird nog of issie al gesloopt?

Dankje! De Bluebird rijd nog maar de apk loopt af, binnenkort gaan we dus een enkeltje sloop doen.

Citaat van: classicT5 op 05-08-2018 22:40:49
Das een rare plek voor roest. Heb je binnenkant al bekeken?

Het is de tankdop kant, gelukkig dus geen verbinding met interieur (toch?). Maar ik baal er flink van..

hilko73

Doe mij een pb tegen die tijd? Als het doenlijk is wil ik m redden. Iets met jeugdsentiment, mijn eerste (illegale) rit op de openbare weg was met de Bleubird van mijn pa.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Wouter96

Heeel langzaam maar zeker zit er een beetje beweging in dit project. Het is even geleden dat ik wat heb gepost aangezien het allemaal niet zo heel hard gaat. Net begonnen met een nieuwe studie en ik woon nu ook op kamers, dus helaas wat minder tijd voor de Volvo. Maar toch nog wat kunnen doen:

Net na de zomer het motorblok er uitgetakeld met Diederik:


Nu begonnen met het overzetten van wat onderdelen, nieuwe keerringen/karter ontluchting/R-koppeling/enkelmassa vliegwiel/interen druklager/ distributie+waterpomp/ontsteking/NPS etc.



Zaterdag avond heb ik moet Koen (VolvoBoy) een avondje gezellig geklust, en een lijstje gemaakt met wat er nog moet gebeuren. Zo een lijst is altijd langer als dat je hoopt  :eusa_whistle:

Helaas heb ik de verkeerde kabelboom gekocht  :eusa_wall: nu opzoek naar een geschikte. Verder zijn er helaas ook twee schroefdraden gestript van het uitlaat spruitstuk, hier moet ook nog wat aan gedaan worden. Verder nog de VVT (laten) vast lassen en een blindplaatje maken voor de VVT solenoid. en nog veeel meer, wordt vervolgd.

Died850

Leuk Wouter! Lekker blijven updaten zo nu en dan. Dik project blijft het!

de Boeing

Citaat van: Wouter96 op 22-10-2018 16:01:38

Net na de zomer het motorblok er uitgetakeld met Diederik:



Hey, down-under, dat krikt vast lekker  ;D

Maar leuke vorderingen.

Zelf rij ik al 25k rond met niet vast gelaste VVT koppen, gaat ook prima (al draai ik wel geen 3000pk 8))

vincen tdi

Die VVT assen zijn toch aan te sturen met M4.4 ?
Dacht dat Piet en Maarten daar wel raad mee weten.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D