Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: Barracuda_82 op 29-04-2019 09:32:24
Nieuwe trend :)

Als je ook zo'n mooie sleutel wil, stuur je dure klapsleutel dan naar mij op en voor 5 euro maak ik er zo'n mooie designsleutel van.

;D ;D

Walter

Citaat van: Barracuda_82 op 29-04-2019 09:32:24
Nieuwe trend :)

Als je ook zo'n mooie sleutel wil, stuur je dure klapsleutel dan naar mij op en voor 5 euro maak ik er zo'n mooie designsleutel van.

;D Mijn auto heeft geen klapsleutel, alleen een afstandsbediening

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Barracuda_82

Citaat van: Walter op 29-04-2019 11:09:11
;D Mijn auto heeft geen klapsleutel, alleen een afstandsbediening

Ik kan er ook een klapsleutel van maken en daarna deze bad-decisions-denim-mod doen?
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Walter

dank voor het aanbod, maar nee dank je

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Barracuda_82

Ik was net even research aan het doen voor de aanpassing aan de draagarmen voor de achteras van de 240 en kwam bij toeval een foto tegen van iemand die blijkbaar hetzelfde idee had als ik heb:



Enige wat ik anders wil doen is de rubbers aan de as-kant ook vervangen door zogenaamde "gelenkelagers":



Ik moet alleen nog uit zien te vogelen welke maat van die stangkoplagers ik nodig heb. Aangezien ze per maat ongeveer een tientje duurder worden én de ruimte enigszins beperkt is kan ik niet zomaar zeggen "doe maar gewoon de grootste". Nu begreep ik van een kennis met een rally-240 dat zij een M16 variant gebruiken, maar mijn boerenverstand zegt dat het misschien wijs is om M20 te pakken. Want groter is beter.

Het idee zoals het nu is:


Johan van Tongeren - www.baddecision.works

classicT5

Heb je het project van Peter Bjork al gezien? Lambo V10 past ook ;)

Jelmar

Is in Nederland wel APK afkeur  (:eusa_wall:  :'( ), je mag niet lassen aan een 'draagarm'. Had een zelfde soort aanpassing (+ aanpassing aan veerschotel) op een straat 740 zitten.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van RVS in ophangingsdelen, heb t al vaker zien breken/scheuren of mokervast gevreten door gebrek aan vet of teveel zand en andere troep ertussen.

Afgezien van wat de RDW vind, is het een perfecte oplossing voor die gare bussen die er origineel zitten op die plek.
Mooi setje reactiestangen erbij maken, en de achteras blijft al een heel stuk beter op z'n plek.  ;D
850R

Barracuda_82

Citaat van: classicT5 op 30-04-2019 21:34:43
Heb je het project van Peter Bjork al gezien? Lambo V10 past ook ;)

Jup, natuurlijk. Maar da's nog effe een ver van m'n bed show :)

Citaat van: Jelmar op 01-05-2019 06:23:34
Is in Nederland wel APK afkeur  (:eusa_wall:  :'( ), je mag niet lassen aan een 'draagarm'. Had een zelfde soort aanpassing (+ aanpassing aan veerschotel) op een straat 740 zitten.

Daar was ik me niet van bewust... thanks voor de heads-up. Voor mij dus de taak om het zo OEM mogelijk te laten lijken :) Of juist heel erg aftermarket, zodat ze denken dat het een hele nieuwe draagarm is. Of misschien een rubber stofhoes er overheen, zodat ze niet zien wat er onder zit. Ofzo.

Geldt dit trouwens alleen voor draagarmen? Want mijn auto is al vaker goedgekeurd met verschillende aangepaste ophangingsdelen (panhard stang, complete veerpoten vooras, etc).

Citeer
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van RVS in ophangingsdelen, heb t al vaker zien breken/scheuren of mokervast gevreten door gebrek aan vet of teveel zand en andere troep ertussen.

Klopt. Ik ga die dubbele draadbus ook niet van RVS maken, heb ik inmiddels besloten, maar van chromoly, net als de stangkoplagers.

Citeer
Afgezien van wat de RDW vind, is het een perfecte oplossing voor die gare bussen die er origineel zitten op die plek.
Mooi setje reactiestangen erbij maken, en de achteras blijft al een heel stuk beter op z'n plek.  ;D

De reactiestangen zijn al de verstelbare dikke varianten van IPD met PU bussen. Alleen deze onderste draagarmen zijn nu nog OEM.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

Oja, gister ook nog effe het nieuwe tandwiel opgehaald voor de draaibank. Ik moest alleen nog het gat boren voor de borgpen van het middelste tandwiel, maar dat was zo gepiept.



Daarna met een rubber hamer in de tandwielkast tikken:



En toen dat ding en de versnellingsbak terug gemonteerd en deels gevuld met olie. Doekje er onder om te kijken of mijn zelfgemaakte pakkingen in orde zijn:



Vanochtend waren de doekjes nog kurkdroog, dus die missie lijkt geslaagd. Vanavond weer alles in elkaar draaien en kijken of het fatsoenlijk werkt.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

henry classic v70

...wat is het toch een cool blog!  :eusa_clap:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

volvobug

Mooi werk weer!

Waar heb je het tandwiel laten snijden en is het ook gehard?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Barracuda_82

Dank heren! :)

Citaat van: volvobug op 01-05-2019 10:52:10
Waar heb je het tandwiel laten snijden en is het ook gehard?

Mijn vriend, waar ik sowieso het verspanen leer, kan ook tandwielen snijden. En slijpen.

Maar hij is niet gehard. Dat was het origineel ook niet. Ik heb ook liever dat er weer zo'n tand vanaf springt dan dat die tandheugel kapot gedraaid wordt. Of nog erger: ergens anders in de machine.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Silverarrow

#1017
Citaat van: Barracuda_82 op 01-05-2019 09:29:10
Citaat van: Jelmar op 01-05-2019 06:23:34
Is in Nederland wel APK afkeur  (:eusa_wall:  :'( ), je mag niet lassen aan een 'draagarm'. Had een zelfde soort aanpassing (+ aanpassing aan veerschotel) op een straat 740 zitten.

Daar was ik me niet van bewust... thanks voor de heads-up. Voor mij dus de taak om het zo OEM mogelijk te laten lijken :) Of juist heel erg aftermarket, zodat ze denken dat het een hele nieuwe draagarm is. Of misschien een rubber stofhoes er overheen, zodat ze niet zien wat er onder zit. Ofzo.

Misschien tegen wil en dank, maar ik zou me eerst afvragen waarom dit een APK afkeur is. Door metaal te lassen kun je op de plek van de las de materiaal structuur en daarmee de eigenschappen behoorlijk veranderen. Dit kan hele nare effecten hebben, zoals metaalmoeheid en/of plotseling falen van je draagarm met alle gevolgen van dien. Bezint eer ge begint!

(Edit: En als je het dan toch van plan bent, bloed kruipt immers waar het niet gaan kan, construeer het dan zo dat de las zo min mogelijk belasting hoeft te dragen.)

Wel een hele gave blog, bizar hoe je gaandeweg ook nog de tijd vindt om 'even' een draaibank te restaureren  :eusa_clap:.

Barracuda_82

Ik ben me terdege bewust van het gevaar van het aanpassen van zulke vitale delen aan een auto. Maar ik durf een vinger te verwedden dat de draagarmen die ik dadelijk gefabriceerd heb vele malen sterker zullen zijn dan de originele gevouwen stukjes blik. Naast dat ik het standaard blikken buisje met een gaar rubber vervang door een M20 stangkoplager (waar een M16 al overkill is), gemaakt van chroom-molybdeenstaal met een dikke draadbus in een 3mm dikke buis van 20cm lang, degelijk vastgelast in een gestraald draagarm, ga ik ook nog de standaard draagarm versterken door er 2mm dikke platen open te lassen.

Nee, ik maak me geen zorgen over de sterkte van mijn aanpassingen aan die draagarmen. Dat er een wet voor is omdat er ook genoeg mensen zijn die echt maar wat aan elkaar beunen snap ik ook. Maar ik maak me niet zo'n zorgen om de APK. Een flinke rubber stofhoes zal dit probleem wel voorkomen :)

Maar goed. De afgelopen dagen even alles op pauze, want er moet een spoedje af voor zaterdag. Even twee vacuumgestuurde kleppen in de uitlaat van een Porsche 997 maken (2005 porsche 911 Carrera S).

Men neme een originele uitlaat, wat stukjes RVS en twee vlinderkleppen. De twee buizen die uit de demper komen (in- en uitgaand) worden met die kleppen dus doorverbonden en creëren daarmee effectief een "straight pipe" uitlaat. Het vacuum van de motor bedient de kleppen. En een elektrische solenoid met een afstandbediening in de slang naar deze klep kan dit vacuum in- en uitschakelen.



Van die lange buis heb ik een stapel zogenaamde "pie-cuts" gemaakt. Stukjes buis die in een hoek gezaagd zijn, zodat je (complexe) bochten kan maken. Daarna zo opgestapeld dat ze allemaal goed bereikbaar zijn met het lasapparaat en vast gezet met een klein puntlasje. Gelukkig even gepast op de auto, want bleek dat met dit ontwerp de bocht te dicht bij de bumper kwam en deze mogelijk zou kunnen smelten:



Dus terug naar de spreekwoordelijke tekentafel (afkortzaag in dit geval) en een veel compacter ontwerp gemaakt met hele strakke bochten. Met dit als gevolg:



Daarna kopieëren op de andere uitlaat, alles zagen en slijpen en schuren tot het past en mooi symetrisch is:



En dan de gaten aftekenen op de originele uitlaat en voorzichtig zagen (het blijven dure Porsche onderdelen):



En zoals het er nu voor staat:



Vanavond even verder werken en morgen hopelijk afronden, monteren en de auto starten. Ik ben erg benieuwd hoe de auto gaat klinken als de kleppen open staan.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

classicT5

Citaat van: Barracuda_82 op 29-04-2019 16:26:04
Ik was net even research aan het doen voor de aanpassing aan de draagarmen voor de achteras van de 240 en kwam bij toeval een foto tegen van iemand die blijkbaar hetzelfde idee had als ik heb:




Lijkt mij als je een stuk plaat aan de bovenkant last, het bijna niet opvalt dat je zelf een draagarm hebt gemaakt. Maakt het nog steviger ook ;)