Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

Peultje

De krachten ontstaan door remmen en bij het optrekken worden door de wrijving tussen schijf en lagerhuis opgenomen. Je wiel wordt met 5 keer 110Nm aanhaal koppel tegen dat lagerhuis gedrukt. Dat glijdt echt niet.

Anders zouden we wel glijsporen en ingedrukte draad aldaar zien en dat doen we niet.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Benny850

Zijn er waarschijnlijk genoeg met ontbrekende borgboutjes. Schijven worden toch mee vast gerammeld met de wielbouten. Alleen soms ff de gaten bij mekaar zoeken als je de wielen weer terug monteert.

Barracuda_82

Citaat van: Peultje op 12-07-2018 10:30:58
De krachten ontstaan door remmen en bij het optrekken worden door de wrijving tussen schijf en lagerhuis opgenomen. Je wiel wordt met 5 keer 110Nm aanhaal koppel tegen dat lagerhuis gedrukt. Dat glijdt echt niet.

Anders zouden we wel glijsporen en ingedrukt draad aldaar zien en dat doen we niet.

Hoe verklaar je dat boutje dan wat zo vervormd is?

Ik denk dat 1700 kilo @ 200 kilometer per uur vol in de ankers, echt wel er voor zorgt dat die schijf kan bewegen tussen het de velg en de auto.. Dan is 5x110Nm echt niet veel.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Barracuda_82

Citaat van: NinaPaul op 12-07-2018 13:39:10
Boutgaten te groot?

Ja, dat is het geval. Zie de conclusie één pagina hiervoor:

Citaat van: Barracuda_82 op 12-07-2018 08:33:13

M6 zelfs. En nu je het zegt... ik heb er even de foto's op nagslagen en de gaten van die grote schijven zijn inderdaad groter... dat ik dat gemist heb  :eusa_silenced:

V70geRwin

Citaat van: Barracuda_82 op 12-07-2018 13:34:15

Anders zouden we wel glijsporen en ingedrukt draad aldaar zien en dat doen we niet.

Ik denk dat 1700 kilo @ 200 kilometer per uur vol in de ankers, echt wel er voor zorgt dat die schijf kan bewegen tussen het de velg en de auto.. Dan is 5x110Nm echt niet veel.

Denk het ook.
Je zult zien dat de verschuiving precies het aantal mm speling is tussen boutje en rand van het M14 gat.

Peultje

Citaat van: V70geRwin op 12-07-2018 14:59:53

Denk het ook.
Je zult zien dat de verschuiving precies het aantal mm speling is tussen boutje en rand van het M14 gat.

Dat valt allemaal reuze mee (of tegen, hangt ervan af hoe je het beschouwt). Wat eerstejaars mechanica:

Stel de massa van de wagen op 2000 kg. De APK remvertraging voor de 850 is 5,2m/s2. Onze auto's zijn beter dan dit minimum en remmen dus beter; stel met 7 m/s2. De remkracht is dan volgens de jongeheer Newton (F=m x a) 2000 x 7 = 14.000 N

Stel je remt alleen met de voorwielen dan is de kracht per voorwiel dus 14.000 /2 =7000 N.

Dit is tussen de band en het wegdek. Het aanlegvlak tussen remschijf en lagerhuis zit op een kwart van de wielhoogte (alles grofweg want het gaat om de ordegrootte). De kracht aldaar (koppel is kracht maal arm en zo) is dan dus 4 keer zo groot, ergo 4 x 7000 = 28.000 N.

De wrijvingscoefficient staal op staal is ongeveer 0,74. Dus de normaalkracht van de vijf wielbouten om deze kracht op te kunnen vangen moet dan dus minimaal 28.000 / 0,74 = 38.000 N zijn.

Een enkele M14 bout met een aanhaalmoment van 110 Nm oefent een trekkracht in de bout van 40.000 N uit. Dus vijf bouten 5 x 40.000 = 200.000 N. Dus meer dan vijf keer boven de grens van schuiven.

Dus zelfs met een enkele wielbout en volle por remmen verschuift de boel niet, laat staan met vijf. Dan verschuift de boel echt niet.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70geRwin

Citaat van: Peultje op 12-07-2018 15:36:34
Citaat van: V70geRwin op 12-07-2018 14:59:53

Denk het ook.

Dat valt allemaal reuze mee (of tegen, hangt ervan af hoe je het beschouwt). Wat eerstejaars mechanica:

Stel de massa van de wagen op 2000 kg. De APK remvertraging voor de 850 is 5,2m/s2. Onze auto's zijn beter dan dit minimum en remmen dus beter; stel met 7 m/s2. De remkracht is dan volgens de jongeheer Newton (F=m x a) 2000 x 7 = 14.000 N

Stel je remt alleen met de voorwielen dan is de kracht per voorwiel dus 14.000 /2 =7000 N.

Dit is tussen de band en het wegdek. Het aanlegvlak tussen remschijf en lagerhuis zit op een kwart van de wielhoogte (alles grofweg want het gaat om de ordegrootte). De kracht aldaar (koppel is kracht maal arm en zo) is dan dus 4 keer zo groot, ergo 4 x 7000 = 28.000 N.

De wrijvingscoefficient staal op staal is ongeveer 0,74. Dus de normaalkracht van de vijf wielbouten om deze kracht op te kunnen vangen moet dan dus minimaal 28.000 / 0,74 = 38.000 N zijn.

Een enkele M14 bout met een aanhaalmoment van 110 Nm oefent een trekkracht in de bout van 40.000 N uit. Dus vijf bouten 5 x 40.000 = 200.000 N. Dus meer dan vijf keer boven de grens van schuiven.

Dus zelfs met een enkele wielbout en volle por remmen verschuift de boel niet, laat staan met vijf. Dan verschuift de boel echt niet.

Ik geloof je direct maar dan heeft Uri Geller dat boutje gebogen  ;D

Barracuda_82

Haha precies mijn conclusie. Thanks voor de uitleg trouwens, Peultje.

Ik ben overigens ontwerper van beroep en heb nog nooit een technische/mechanische opleiding gehad. Met boerenverstand kom je een eind.

peteRRR

Ga maar eens berekenen wat er wel is wat zo,n boutje wel krom kan krijgen op zon manier,...keertje met losse wielmoeren
gereden kan ook nog.

Probeer het anders eens met je neus zo,n boutje krom te krijgen.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

V70geRwin

Citaat van: peteRRR op 12-07-2018 16:15:08
Ga maar eens berekenen wat er wel is wat zo,n boutje wel krom kan krijgen op zon manier,...keertje met losse wielmoeren
gereden kan ook nog.

Als je wiel en schijf zo ver kunnen verdraaien omdat je bouten "los" zitten dan zijn of je bouten door midden of je wiel ligt er (al) af.

Citaat van: peteRRR op 12-07-2018 16:15:08
Probeer het ander eens met je neus zo,n boutje krom te krijgen.

Groet

Dat ga ik vanavond even proberen.

V70geRwin

Citaat van: Barracuda_82 op 12-07-2018 16:02:05

Ik ben overigens ontwerper van beroep en heb nog nooit een technische/mechanische opleiding gehad. Met boerenverstand kom je een eind.

Hier nog een boertje met als opleiding Facility Management  ;D

Maar ik werk hier wel bij een onderhoudsbedrijf en de menig is echt dat de bouten nodig zijn omdat het klemvermogen nooit voldoende kan zijn.

Barracuda_82

Vandaag de klauw aan de rechterkant ook bewerkt. Blijft nog steeds piepen. De ene keer hoor ik niks, daarna begint het ineens te janken.

Maar goed, even de bouten opgemeten:

En de gaten:

En twee stukjes alcantara over twee beschadigingen in de deur die ik weg wil werken. Eentje met een harder vulmiddel, de ander met kneedgom die niet hard wordt:

Die laatste gaf het beste resultaat, dus dat komt er onder. Geen idee wat het precies is. Heb ik ooit van een vriend gekregen. Fijn spul!

Wouter96

Citaat van: V70geRwin op 12-07-2018 16:22:03
Citaat van: Barracuda_82 op 12-07-2018 16:02:05

Hier nog een boertje met als opleiding Facility Management  ;D

Maar ik werk hier wel bij een onderhoudsbedrijf en de menig is echt dat de bouten nodig zijn omdat het klemvermogen nooit voldoende kan zijn.

Werktuigbouwer hier: Een goede boutverbinding is 100% op trek/axiaal spanning van de bout ontworpen. Schuifspanning en bouten gaan niet samen. Dus (in theorie) raakt de bout de randjes van t gat niet en klemt hij voldoende om t moment op te nemen. Dit is een vuistregel waarmee ik in mijn 4 jaar lange hbo carrière mee dood gegooid ben.

Maar toch, gezond boeren verstand zegt dat dat m5 boutje anders nooit krom kan raken.

arjenT5R

Plakantara! Like it :)

M'n vriendin heeft een R stuur met alcantara in dr auto, maar dat is eigenlijk niets waard wordt heel snel "vet" is na schoonmaken al vrij snel weer lelijk zeg maar.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!