Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

Barracuda_82

Citaat van: V70geRwin op 10-09-2018 12:50:18

Heb ff geen tijd maar kijk even bij Ferrodo zelf, de auto check van sites als autodoc/amazon etc kijk ik eigenlijk niet eens naar...

Ik heb ook even bij Ferodo gekeken, en daar geven ze voor Alfa's andere blokken (FDB1334) dan voor de peugeot/citroen (FDB1545). Maar als ik de plaatjes en afmetingen bekijk zie ik geen enkel verschil.

Kan ook zijn dat het verschil in de stekkers zit voor de slijtage indicator... ik weet het niet.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

V70geRwin

Citaat van: Barracuda_82 op 10-09-2018 16:00:54
Citaat van: V70geRwin op 10-09-2018 12:50:18

Heb ff geen tijd maar kijk even bij Ferrodo zelf, de auto check van sites als autodoc/amazon etc kijk ik eigenlijk niet eens naar...

Ik heb ook even bij Ferodo gekeken, en daar geven ze voor Alfa's andere blokken (FDB1334) dan voor de peugeot/citroen (FDB1545). Maar als ik de plaatjes en afmetingen bekijk zie ik geen enkel verschil.

Kan ook zijn dat het verschil in de stekkers zit voor de slijtage indicator... ik weet het niet.

zullen idd wel de stekkers zijn dan.

Maestro12

Zitten wel degelijk (minimale) verschillen in. Maar met name het gewicht is frapant verschillend, zeer waarschijnlijk dus andere compound.

FDB 1334
Thickness:    16 mm
Inspection Tag:    R90 Homologated
Length:    132 mm
Width:    77,2 mm
Weight:    1,7 kg

FDB 1545
Thickness:    15,7 mm
Inspection Tag:    R90 Homologated
Length:    131,8 mm
Width:    77,2 mm
Weight:    2,4 kg
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Barracuda_82

Adriaan had nog wat blokjes liggen die ik een keer kan proberen om de blokken als oorzaak van het piepen uit te sluiten. Nu nog tijd vinden om er een keer heen te rijden...

Ondertussen druk met mijn werkplaats bezig, ipv aan de auto's. Hoe irritant het piepen ook is, dit gaat nu effe voor.

Ik heb een onderstel voor een nieuwe werkbank gebouwd. Daar moeten nog lades en stroomvoorziening in komen. Ondertussen is er een goeie Nilfisk stofzuiger onderweg, zodat ik de boel wat netter kan houden (een bezem is niet voldoende). Gister heb ik een rolstandaard opgehaald voor de zaagmachine en een hefboomschaar (met twee extra sets messen) om staal te kunnen knippen. Ik heb natuurlijk overal netjes foto's van gemaakt, maar de foto-upload-site doet het nu effe niet.

Miyel

Oeh.. een mooie werkplaats is sowieso belangrijker als alles!
Zien! Fotooos!

Mag ik vragen; verdien jij daar ook je brood mee, of is een professioneel uitgeruste werkplaats puur hobbymatig?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Barracuda_82

Citaat van: Miyel op 12-09-2018 11:27:36
Oeh.. een mooie werkplaats is sowieso belangrijker als alles!
Zien! Fotooos!

De foto's zijn eindelijk aangekomen op de server. Dit is de rolstandaard. Hij was erg vies en iets te laag, dus ik heb er een stuk koker tussen gelast. Het moest sowieso uit elkaar omdat ie scheef was. Nu is ie weer mooi waterpas.

En de hefboomschaar. Nu nog op de rand van het oude werkblad, maar zodra het onderstel klaar is komt er een 15 of 20 mm dik stalen werkblad op. Hangt een beetje af van het totaalgewicht :P

Citeer
Mag ik vragen; verdien jij daar ook je brood mee, of is een professioneel uitgeruste werkplaats puur hobbymatig?

Dat mag je vragen :)

Ik werk nu als user experience designer bij een e-commerce bedrijf en de werkplaats is nu nog hobbymatig, maar ik zou daar graag mijn werk van willen maken. Ik ben zo wat gereedschap aan het verzamelen en ervaring op aan het doen om zo langzaam die kant op te bewegen.

Nu de Mini afgelopen weekend verkocht is is er wat geld binnen gekomen om te investeren in de werkplaats en kan ik wat sneller die kant op gaan bewegen. Misschien binnenkort wel naar de KvK...

Barracuda_82

Door wat onvoorziene omstandigheden staat alles de komende tijd even op een laag pitje... maar dat betekend niet dat er niks gebeurd in mijn garage.

Ik heb mijn bankschroef, een antieke Heuer DRP, gereviseerd. Het ding is een 70 tot 80 jaar oud schat ik en had inmiddels wat speling gekregen en de lak was ook niet meer zo mooi. Ik heb de geleidebanen opgelast en afgeslepen zodat alles weer spelingvrij past.

Ook heb ik veel van de oppervlakten schoon gemaakt, opgelast en weer vlak geslepen om het mooi glad te krijgen:

En gister kwam er ook weer een nieuw stukje gereedschap binnen, namelijk een mooi Mitutoyo klokje op een magnetische voet.

Deze klok had ik nog nodig om een "machine" te bouwen om velgen op te monteren en ze te controleren op rechtheid én om de stalen velgen voor de 240 mee door te slijpen en te gaan verbreden. Dat wil ik zelf gaan doen. Best een takkewerk en kan veel makkelijker en relatief goedkoop, maar ik wil het graag leren en er is geen haast bij, dus een mooi bij-projectje.

De 240 is sinds vandaag ook geschorst, zodat ie achter de poort in de stalling kan en ik er wat groter werk aan kan gaan doen de komende tijd. Voorruit er uit, roest aan de raamrand oplossen en roest rond de achterruit oplossen. En dan komend voorjaar een nieuwe wrap er op en de auto weer helemaal strak maken.

Als laatste nog effe een foto van de V70, omdat het kan:

classicT5

Goh, zon hefboomschaar heb ik ooit nog zelf gemaakt op de HTS. Werkte nog ook ;)

Je hebt wel oog voor detail dat je die bankschroef nog hebt opgelast om het glad te maken, respect.

razorx

Mooi werk weer. Dat klokje ben ik jaloers op. Creme de la creme die dingen.

henry classic v70

...mooi man die nieuwe vintage bankschroef  :eusa_clap:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Barracuda_82

Citaat van: classicT5 op 18-09-2018 19:19:03
Goh, zon hefboomschaar heb ik ooit nog zelf gemaakt op de HTS. Werkte nog ook ;)

Je hebt wel oog voor detail dat je die bankschroef nog hebt opgelast om het glad te maken, respect.

Hahaha altijd leuk als je zelf iets maakt en dan verbaasd bent dat het ook nog werkt. Moet je voor de grap eens gaan programmeren, dan heb je zo'n moment meerdere keren op een dag :)

Citaat van: razorx op 18-09-2018 19:58:12
Mooi werk weer. Dat klokje ben ik jaloers op. Creme de la creme die dingen.

Eén van de eerste dingen die ik geleerd heb is dat meetgereedschap goed moet zijn. Ik heb ook nog lang getwijfeld of ik dit wel tweedehands moest kopen, maar het klokje werkt goed. Behalve dat de kleine wijzer niet op nul staat. Maar verder is ie zuiver en plakt niet, dus die afwijking in de kleine wijzer boeit niet zo veel. En anders over een tijdje een ander klokje kopen, die zijn niet zo heel duur (tientje of 5). Het ging me in dit geval vooral om de degelijke magneetvoet (ook van Mitutoyo overigens).

Citaat van: henry classic v70 op 18-09-2018 20:01:30
...mooi man die nieuwe vintage bankschroef  :eusa_clap:

"Nieuw" en "vintage" vloekt een beetje met elkaar :D

Ik kan geen uitsluitsel vinden op de internets, maar ik vind wel foto's van vergelijkbare bankschroeven en lees dingen als:

"It has DRP on it, so it's pre-1948, probably pre-WWII." en "The bench vise is made in 1938"

Ik heb Heuer een bericht gestuurd op FB en hopelijk kunnen ze me iets meer vertellen over de achtergrond van de bankschroef.

soumsoum

heel gaaf zo'n werkplaats en wat je allemaal zelf kunt doen!
Heb je ook een autolift?
Volvo 855R 1996

Maestro12

Citaat van: Barracuda_82 op 19-09-2018 09:24:11
.......
Eén van de eerste dingen die ik geleerd heb is dat meetgereedschap goed moet zijn. Ik heb ook nog lang getwijfeld of ik dit wel tweedehands moest kopen, maar het klokje werkt goed. Behalve dat de kleine wijzer niet op nul staat. Maar verder is ie zuiver en plakt niet, dus die afwijking in de kleine wijzer boeit niet zo veel. En anders over een tijdje een ander klokje kopen, die zijn niet zo heel duur (tientje of 5). Het ging me in dit geval vooral om de degelijke magneetvoet (ook van Mitutoyo overigens).
.....
Die wijzer kun je toch afstellen door aan de knop te draaien?
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Barracuda_82

Citaat van: soumsoum op 19-09-2018 18:59:04
heel gaaf zo'n werkplaats en wat je allemaal zelf kunt doen!
Heb je ook een autolift?

Nee, helaas. Mijn werkplaats is maar echt klein en vooral laag. Ik heb er dus voor gekozen om niet te gaan focussen op dingen waarvoor je een brug nodig hebt (uitlaten maken enzo).

Citaat van: Maestro12 op 19-09-2018 22:38:19
Die wijzer kun je toch afstellen door aan de knop te draaien?

Die bovenop? Daar heb ik aan proberen te draaien met mijn handen, maar kan er geen beweging in krijgen. Leek mij ook dat je hem zo moet stellen, maar ik durfde er nog niet heel veel kracht op te zetten en wil het eerst even overleggen met mijn leraar die er veel verstand van heeft.

)()()sT

Ik ben de laatste tijd niet heel actief op het forum, maar wel lees ik vaker je weblog. Ik vind het leuk om -in deze tijden van relatieve rust en stilte op dit forum- je enthousiasme te lezen met hetgeen je allemaal doet! Chapeau, en dat wilde ik even mededelen :D