Sjors V70R awd

Gestart door sjorsR73, 17-05-2018 21:38:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjorsR73

Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Sjors, woonachtig in Belgie en na 20 jaar voornamelijk italiaanse auto's gereden te hebben, onlangs de eerste Volvo aangeschaft. Het is een 1999 V70R awd in de kleur olive green metallic. Motor is een 2.3R met 250 pk met automatische versnellingsbak. Auto is in zeer goede staat en met 220d km op de klok. Oorspronkelijk afkomstig uit Duitsland met de originele onderhoudshistorie. Interieur is in prima staat, compleet met schuifdak, werkende achterbankverwarming en originele radio/ cassette en 3 cd wisselaar.

Inmiddels heb ik er een Vialle LPI installatie in laten bouwen en laat ik nog wat onderhoud uitvoeren (beurt, distributie,...) om de auto verder technisch in orde te krijgen voor dagelijks woon-werk verkeer.
Aangezien de auto in Nederland aangeschaft is, ben ik ook nog bezig de auto op Belgisch kenteken te krijgen. Bij de technische controle bleken de nivomats toch aan vervanging toe.

Aangezien deze niet meer leverbaar zijn (verlaagd onderstel) ben ik op zoek naar een alternatieve oplossing. Tips zijn dan ook meer dan welkom  ;).
Ik zal me de komende tijd als newbie wat meer gaan verdiepen in de Volvo techniek en dit forum gaan raadplegen. om mijn kennis te vergroten. Alvast enorm bedankt voor jullie hulp hierbij!

Groeten, Sjors





Marc O.

Welkom oude collega! ;D

En ik kan bevestigen dat de auto er pico bello uitziet, echt een plaatje om te zien. Nogmaals veel plezier ermee. Hopelijk snel op kenteken!
...The Nile isn't just a river in Africa...

cornelis-b

Welkom Sjors en een mooie kleur voor een V70R. Je zou een set normale nivomats kunnen aanschaffen en dan deze 20mm verlagingsbussen kunnen gebruiken.

http://europeantuning.luondo.nl/nl/11323277/nivomat-verlagings-bussen-volvo-855--v70-classic
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Marc O.

Citaat van: cornelis-b op 17-05-2018 22:14:29
Welkom Sjors en een mooie kleur voor een V70R. Je zou een set normale nivomats kunnen aanschaffen en dan deze 20mm verlagingsbussen kunnen gebruiken.

http://europeantuning.luondo.nl/nl/11323277/nivomat-verlagings-bussen-volvo-855--v70-classic

Die passen niet onder een AWD, Henk.
...The Nile isn't just a river in Africa...

cornelis-b

Citaat van: Marc O. op 17-05-2018 22:27:33
Citaat van: cornelis-b op 17-05-2018 22:14:29
Welkom Sjors en een mooie kleur voor een V70R. Je zou een set normale nivomats kunnen aanschaffen en dan deze 20mm verlagingsbussen kunnen gebruiken.

http://europeantuning.luondo.nl/nl/11323277/nivomat-verlagings-bussen-volvo-855--v70-classic

Die passen niet onder een AWD, Henk.

OK wist ik niet, is de bevestiging in de kofferbak dan anders van de nivomat?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

diederickvolvo

Citaat van: cornelis-b op 17-05-2018 23:01:26
Citaat van: Marc O. op 17-05-2018 22:27:33
Citaat van: cornelis-b op 17-05-2018 22:14:29
Welkom Sjors en een mooie kleur voor een V70R. Je zou een set normale nivomats kunnen aanschaffen en dan deze 20mm verlagingsbussen kunnen gebruiken.

http://europeantuning.luondo.nl/nl/11323277/nivomat-verlagings-bussen-volvo-855--v70-classic

Die passen niet onder een AWD, Henk.

OK wist ik niet, is de bevestiging in de kofferbak dan anders van de nivomat?

Nee de aansluiting op de as is totaal anders

Peultje

Met de nog verkrijgbare nivomatten 8626027 en 4 twee centimeter hoge bussen over de bevestigingsbouten (originele wel even lostikken van het verbindingsplaatje van de bouten waar de handremkabel aan vast zit en vervangen door 2 cm langere) tussen de wielophangingsarm en het balkje onderaan de nivomat gaat het prima voor een R AWD. Bij een AWD gaan verlagingsbussen aan de bovenkant niet.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

cornelis-b

Citaat van: Peultje op 17-05-2018 23:19:46
Met de nog verkrijgbare nivomatten 8626027 en 4 twee centimeter hoge bussen over de bevestigingsbouten (originele wel even lostikken van het verbindingsplaatje van de bouten waar de handremkabel aan vast zit en vervangen door 2 cm langere) tussen de wielophangingsarm en het balkje onderaan de nivomat gaat het prima voor een R AWD. Bij een AWD gaan verlagingsbussen aan de bovenkant niet.

OK helemaal duidelijk.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

sjorsR73

Bedankt voor de reacties heren!  :). We gaan eens proberen of we dit met een set 8626027 dempers kunnen oplossen.

Lukaz

@ Peultje: Je uitleg is voor kenners blijkbaar heldere taal maar ik begrijp het nog niet zo goed. Heb je er foto's bij? Groet, Gerko.

yannickdv

Welkom! Wat een heerlijke kleurencombi! Perfect!
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

Peultje

#11
Ons aller Robert heeft de demontage van de nivomatten in een filmpje gevat:

https://www.youtube.com/watch?v=rfATgDfpOYE

Om de verlaging van twee centimeter met de nivomatten 8626027 (die 2 cm langer zijn dan de originele voor een van fabriekswege verlaagde R AWD) te bereiken heb ik tussen de wieldraagarm en het dwarsbalkje onderaan de nivomat 2 cm hoge bussen gezet.

De originele bevestiging:


Een van de bussen (deze is wel wat hoger dan de twee cm maar het gaat om het principe, ik heb de bussen in de werkplaats op mijn werk laten draaien. Je kan natuurlijk ook een twee centimeter hoge stapel carrosserie-ringen gebruiken of als je duur wilt doen een stapel euromunten met een gat erin geboord):



De originele bevestigingsbouten zullen niet lang genoeg zijn om de extra lengte op te vangen en heb ik dus vervangen door langere exemplaren. De originele zitten vast geperst met een spiebaanvertanding in een beugel waar ook de handremkabel aan bevestigd is. Deze beugel ligt bovenop de draagarm en komt zonder problemen los als je de schokbrekermoeren en de handremkabelbevestiging los hebt gemaakt. Deze bouten tik je vrij gemakkelijk uit die beugel en dan stop je er de langere met zeskantkop of inbuskop weer in. De originele hebben een platte kop zonder inbus of zeskant.

Het betreft onderdeel vier in onderstaand prentje:



De nivomat zit in de kofferruimte onder dit plaatje vast:


En wel met deze moer:



Dan zie je ook meteen dat de door Henk voorgestelde bussen bij een AWD niet gaan werken. Ik vind de prijs van die bussen trouwens best wel lijken op oplichting; 80 euro voor twee stukken aluminium vind ik veel.

Als je de boel los hebt en de auto voldoende hoog staat trek je de nivomatten er zo langs de onderkant door het gat in de draagarm uit. De nieuwe schuif er ook zo weer in.

Met de bussen ziet het er dan als volgt uit:




Op deze laatste foto zie je nog net een stukje van de plaatstalen beugel door het gat waar de nivomat doorsteekt

Let niet op het verschil in lengte van de bouten. Ik had niks anders. De verlaging valt netjes in de wieldraagarm. Er steekt niks onder de onderrand daarvan uit.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

cornelis-b

Mooie beschrijving  :eusa_clap: :eusa_clap:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Marc O.

Ik vraag me alleen af of deze 'modificatie' in Belgie wordt goedgekeurd? Men is daar wat strenger dan hier, geloof ik.
...The Nile isn't just a river in Africa...

arjenT5R

Zolang het origineel oogt is t geen probleem als het er gebrolt uit ziet wel.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!