overlast (?)

Gestart door blauweroffel, 05-06-2018 22:17:30

Vorige topic - Volgende topic

blauweroffel

Een vraag over overlast:

Met alvast de volgende afspraak: Hondenliefhebbers gaan hier GEEN ruzie maken met niet hondenliefhebbers!!! (of andersom ;))

Voor de goede orde: ik ben geen hondenhater, wel heb ik soms vraagtekens bij de wijze waarop opvoeders/eigenaren van honden te werk gaan.......

Onze achterburen zijn afgelopen jaar in het huis getrokken wat al een tijd te koop stond. Echtpaar met twee honden.
Beide mensen werken overdag en laten de honden dan de hele achter het huis rondlopen. Ze kunnen de garage in, want die deur laten ze open staan. Ook in het weekend lopen de honden bijna de hele dag achter het huis.
Onze tuinen grenzen over de volle lengte aan elkaar en een houten schutting scheidt de erven.

De honden grommen erg hard en blaffen zeer regelmatig.  De hele dag....
En dat werkt behoorlijk op je zenuwen op den duur. (daar komt nog bij dat mijn vrouw anderhalf jaar geleden hersenletsel heeft opgelopen (bij een stomme val van de fiets) en kan oa nog steeds geen harde geluiden verdragen)

We hebben de mensen hierop aangesproken en gevraagd of zij door hadden dat de honden veel en hard blaffen. Goed gesprek want zij vonden het ook vervelend dat dit gebeurde. Hun oplossing was een citrusband om de nek van een van de honden (want vooral een hond bleek veel te blaffen) en dan als dan de hond ging blaffen kon de eigenaar met een druk op een knopje wat citrus in de ogen van de hond spuiten. Idee erachter stamt regelrecht af van Pavlov: het resultaat zou moeten zijn dat de hond bij blaffen een dermate vervelende ervaring opdoet dat hij dan ophoudt/afleert te blaffen.

Maar dan moet de eigenaar dus wel in de buurt zijn....

Het blaffen is minder geworden, maar volgens onze beleving is er toch sprake van een vorm van overlast.
Vandaag heb ik toch maar weer een briefje bij hen in de bus gedaan waarin we ons dilemma uitleggen. (ze zijn nu niet thuis). Uiteraard ga ik proberen hen dit weekend even te spreken, het briefje is wat mij betreft een mooie opmaat.

Maar ben ik nu te veel eisend?
Ik heb hen een tip gegeven: gebruik een stroomband: die geeft een stroomstootje bij blaffen, ook als de eigenaar niet in de buurt is. Volgens Pavlov leert ook dan de hond af om te blaffen.
Vrienden van ons hebben deze methode ook toegepast en het werkt!

Nogmaals, ik ben geen hondenhater, ik gun mensen hun huis dier (ben zelf gek op katten). Maar ik vind het ook dieronvriendelijk om de beesten de hele dag aan hun lot over te laten.....zo voed je toch geen hond op?

BR

V70 classic

Idd een blafband.
Je moet er wel voor zijn.
Maar t werkt perfect.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

henry classic v70

Blafband zou kunnen werken echter als het een ras is met een stevige nek/plooien of veel haar heeft werkt een blafband vaak niet. Bij Engelse Bulldoggen bijvoorbeeld werkt zo'n band niet of nauwelijks > dikke nek en hoge pijngrens...
Wel vervelend natuurlijk maar als beiden de hele dag niet thuis zijn waarom dan 2 honden?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

elianmars

Ai.... ik herken het. Ben er zelfs een keer voor verhuisd. Beest ging dag en nacht tekeer. Ik heb zelfs een keer 's nachts een hand grind van het dak naar z'n kop gesmeten. Ik werd er gek van...

En een half jaar later verhuisde de buurman met hond.... :eusa_doh:

blauweroffel

Een van de twee honden is idd een bulldogg...
Maar die blaft amper, het is vooral d andere hond. (geen idee welk ras...)

Wat ik nu wel zelf doe (soort noodmaatregel): ik heb een hondenfluitje gekocht en daar blaas ik op als er hard wordt gegromd of geblafd. Hierbij sta ik op een klein trapje om over de schutting te kijken.
Dit doe ik dan met een zekere regelmaat.....

De onbekende rashond houdt dan onmiddellijk op en loopt van mij weg. De bulldog daarentegen loopt nieuwsgierig mijn kant op als ik blaas...

BR

marc-850

Citaat van: elianmars op 05-06-2018 22:34:10
Ai.... ik herken het. Ben er zelfs een keer voor verhuisd. Beest ging dag en nacht tekeer. Ik heb zelfs een keer 's nachts een hand grind van het dak naar z'n kop gesmeten. Ik werd er gek van...

De hond had genoeg van je?
;D

blauweroffel

Mijn oudste zoon denkt dat ons huis door dit gedoe minder waard aan het worden is.......
Verhuizen is geen optie we wonen in een mooie straat en contact met alle anderen is meer dan prima.

BR

elianmars

Citaat van: marc-850 op 05-06-2018 22:36:46

De hond had genoeg van je?
;D

Ik bedoel de ex-buurman. Als ik had geweten dat hij ging verhuizen, had ik me de moeite en het geld kunnen besparen :P

blauweroffel

Citaat van: henry classic v70 op 05-06-2018 22:31:55
Blafband zou kunnen werken echter als het een ras is met een stevige nek/plooien of veel haar heeft werkt een blafband vaak niet. Bij Engelse Bulldoggen bijvoorbeeld werkt zo'n band niet of nauwelijks > dikke nek en hoge pijngrens...
Wel vervelend natuurlijk maar als beiden de hele dag niet thuis zijn waarom dan 2 honden?

Dat vraag ik mij dus ook af.....
BR

henry classic v70

...als de andere hond niet heel veel haar heeft zoals bijv. herder en geen stevige nek of plooien kan een blafband prima werken.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

blauweroffel

Citaat van: henry classic v70 op 05-06-2018 22:40:51
...als de andere hond niet heel veel haar heeft zoals bijv. herder en geen stevige nek of plooien kan een blafband prima werken.

Die hond lijkt op een soort kleine collie met lang bruin haar.
BR

V70 classic

T kan.
T hangt ook een beetje af van de bloedlijn.
Heb een herder gehad kreeg je niet stil.
Dan heb je echt een probleem.

Als verder de eigenaar niet wil steken of snijden rest niet meer dan continu de politie te bellen ivm overlast.
Das t einige middel wat je hebt.
Is wel een lange weg te bewandelen.  

Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

blauweroffel

Citaat van: V70 classic op 05-06-2018 22:47:38

T kan.
T hangt ook een beetje af van de bloedlijn.
Heb een herder gehad kreeg je niet stil.
Dan heb je echt een probleem.

Als verder de eigenaar niet wil steken of snijden rest niet meer dan continu de politie te bellen ivm overlast.
Das t einige middel wat je hebt.
Is wel een lange weg te bewandelen.  

IK hoop dat het zover niet hoeft te komen.
Overigens is een van de medebewoners in de straat wijkagent in Enschede.....en die gaf al aan dat het een langdurige kwestie kan gaan worden.
Maar nogmaals: ik hoop op een goede oplossing waarbij we ook in het vervolg op een vriendelijke wijze met elkaar om kunnen blijven gaan.

BR

-D©©©L-

Aanhoudende geluidsoverlast is een onrechtmatige daad volgens het burenrecht. Je kan er mee naar de rechter.
Daarbij maakt t niet zoveel uit of dit van een radio is, een hond, een klapperende airco of elk uur 20 keer slaan met de deuren.
De bloedlijn van de hond, het merk van de compressor en de kleur van de deur is niet bijzonder relevant.
Maar... met zoiets naar de rechter is nogal wat. Wie eist, bewijst. Dat is in de praktijk objectief best lastig.

Ik zou het gesprek aangaan. Als je dat je dat moeilijk vindt of als er niks mee bereikt, dan ligt buurtbemiddeling voor de hand.
Er is in ieder geval geen rol voor de Politie of de gemeente zolang er geen ernstig openbare orde probleem is.

blauweroffel

Citaat van: -D©©©L- op 05-06-2018 23:20:53
Aanhoudende geluidsoverlast is een onrechtmatige daad volgens het burenrecht. Je kan er mee naar de rechter.
Daarbij maakt t niet zoveel uit of dit van een radio is, een hond, een klapperende airco of elk uur 20 keer slaan met de deuren.
De bloedlijn van de hond, het merk van de compressor en de kleur van de deur is niet bijzonder relevant.
Maar... met zoiets naar de rechter is nogal wat. Wie eist, bewijst. Dat is in de praktijk objectief best lastig.

Ik zou het gesprek aangaan. Als je dat je dat moeilijk vindt of als er niks mee bereikt, dan ligt buurtbemiddeling voor de hand.
Er is in ieder geval geen rol voor de Politie of de gemeente zolang er geen ernstig openbare orde probleem is.

Tot op heden is het contact dat we hebben gehad prima geweest, maar dat was tot nu toe twee keer. Maar ik wil niet als zeur overkomen en de beide buren weerszijden van ons ook niet.  Honden blaffen soms, geen probleem, maar precies: wanneer is sprake van overlast? IK redeneer als volgt: als drie achterburen en beide aanpalende buren het als overlast ervaren dan hebben we toch een onderwerp om over te praten. Ik reken vooralsnog op een constructief overleg.

Toch: de buren zijn inmiddels thuis en de honden lopen nog steeds achter het huis. En er wordt geblaft. IK neem aan dat ze onze brief toch inmiddels hebben gevonden en gelezen.

BR

BR