olie verdwijnt...

Gestart door Wouter1973, 05-07-2018 13:15:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Mijn olieverbruik was tot voor kort goed (ik denk een liter op 5000 km). Sinds mijn carterventilatie compleet is vernieuwd en de olie is ververst (Champion 10W40 semi syntheet) ben ik daar minder tevreden over.
Ik hou een slag om de arm over of dit een probleem is, want bij de olieverversing is flink bijgevuld, echt tot de Max streep op de peilstok. Ik heb gelezen dat het oliepeil zich uiteindelijk stabiliseert tot een niveau dat ergens tussen min en Max staat.

Ik heb wat olie in de turbobuizen. Geen plassen, maar wel meer dan een enkel druppeltje. Dat was al zo overigens.

Verder heb ik bij de koude start 's-ochtends zodra ik van de oprit af ben en weg wil rijden een enkele blauw-/grijze pluim, die daarna niet meer terugkomt.

En tot slot vermeldenswaardig: ik had onlangs ook bij warme motor, nadat de auto een drie kwartier geparkeerd stond, even een blauw-/grijs walmende uitlaat bij stationair draaien. Na enige minuten verdween dat en heb ik het niet meer gezien.

Ik maak met warme motor bewust regelmatig wat toeren op de snelweg (bijvoorbeeld bij inhalen) en zie dan niets in mijn achteruitkijkspiegel. Ook vanaf hogere snelheid een flink stuk op de motor afremmen en daarna weer gas levert geen rookpluimen op.

Uiteraard bekend met de verhalen over half gare turbo's, maar dan zou ik een meer continue blauwe walm moeten hebben begrijp ik.

Binnenkort de olieretourleiding eens eraf halen en kijken of deze verstopt zit, en meteen beide pakkingen vervangen.

Wat me opviel is dat ik dit dus pas constateer na vernieuwen van de carterventiliatie. Hoe kan dat?

The Volvoboy

Al een keer gekeken of je een pluim ziet opstijgen nadat je de (warme) motor 10-15 minuten stationair hebt laten draaien en vervolgens een dot gas geeft?
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

V70R^2

Klepseals is meestal de eerste verdachte, iets waar Koen ook op doelt denk ik.

Als dit nog nooit gedaan is zijn die eigenlijk altijd wel aan vervanging toe, sluit niet uit dat het ook via turbo of whatever nog kan verbruiken..

Wouter1973

Citaat van: The Volvoboy op 05-07-2018 13:19:21
Al een keer gekeken of je een pluim ziet opstijgen nadat je de (warme) motor 10-15 minuten stationair hebt laten draaien en vervolgens een dot gas geeft?
Yep. Krijg kansen genoeg in de file ;) Dit levert geen rookpluim op.

The Volvoboy

Geef je dan echt een kwartier lang helemaal geen gas? :) Wat Adriaan al zegt, ik doel inderdaad op de klepseals. Die zijn na 20 jaar sowieso wel een keer uitgehard. ;D Wat is je olieverbruik nu?
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Vulk

Ik zou me geen zorgen maken als je echt tot max hebt gevuld. Als het zo snel blijft zakken, dan is er wel iets aan de hand.

V70geRwin

Ik heb het nu ook, na lang stationair geen pluim, dat had mijn oude 10v zonder turbo wel, vrij genant in een file.

Beeld nu: Als ik de auto warm weg zet en na korte tijd start geen walm, start ik na ergens tussen een 15min en een uur dan een dikke pluim. Ook een beetje meer verbruik dan normaal de laatste tijd, in een snelle bocht knipperde ineens het olielampje  ;D

Dit is gekomen na montage van een 2de hands turbo, daarvoor had ik ook absoluut geen blauwe walm, nooit. De nieuwe core voor de turbo ligt al klaar.

Wouter1973

Citaat van: Vulk op 05-07-2018 17:03:44
Ik zou me geen zorgen maken als je echt tot max hebt gevuld. Als het zo snel blijft zakken, dan is er wel iets aan de hand.
Hij blijft nu redelijk stabiel ca 3-4 mm boven het 'min' streepje. Peilen blijft lastig, mijn oprit is niet recht. En bij de parkeergarage op mijn werk is de vloer wel recht, maar als ik wil peilen nadat de auto minimaal een uur heeft stilgestaan beginnen de Nivomats achter ook al iets te zakken.  :eusa_think:

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 06-07-2018 12:27:34
Citaat van: Vulk op 05-07-2018 17:03:44
Ik zou me geen zorgen maken als je echt tot max hebt gevuld. Als het zo snel blijft zakken, dan is er wel iets aan de hand.
Hij blijft nu redelijk stabiel ca 3-4 mm boven het 'min' streepje. Peilen blijft lastig, mijn oprit is niet recht. En bij de parkeergarage op mijn werk is de vloer wel recht, maar als ik wil peilen nadat de auto minimaal een uur heeft stilgestaan beginnen de Nivomats achter ook al iets te zakken.  :eusa_think:

Als je elke keer op dezelfde plek meet maakt het absolute peil niet uit, als hij maar niet meer zakt.

Je hoeft echt geen uur te wachten, als de olie warm en dun is dan loopt het redelijk vlot terug naar het carter.
20 minuten kan prima.

Wouter1973

In dat geval zakt toch het oliepeil.
Wat is de status?

- Alleen bij allereerste koude start een blauw-grijze pluim zodra ik wegrijdt van de oprit.
- 10 min stationair draaien en daarna een dot gas levert geen zichtbare rookpluim op
- Flink en lang afremmen op de motor levert geen rookpluim op
- Carterventilatie is onlangs (1 maand geleden) compleet vernieuwd
- Olie is toen ook ververst: oude olie eruit, nieuwe Champion 10W40 erin
- Zo rondom de peilstok en oliekoelerslang aan de distributiekant is het nattig. Ook de aircopomp is wat vettig. Dat zal de oliekoelerslang wel zijn.
- Ik ruik soms een wat viezige olie-/carterachtige geur in de auto. Niet perse na hard optrekken of veel toeren, ook bij normaal cruisen.
- turbo ziet er droog uit
- plastic carterbeschermplaat laat wel duidelijke lekkage zien aan de rand. Maar het is niet zo dat de hele onderkant van de auto besmeurd is.

Ik denk zelf dat vervangen pakkingen olieretourleiding turbo, vernieuwen oliekoelerslang en wellicht O-ring peilstok logische volgende stappen zijn.


Sbv

Klepsteelrubbers zou ik mogelijk nog wel aanwijzen als deze nog nooit vervangen zijn

arjenT5R

Zijn allemaal van beton denk dat er niet 1 is waar de klepsteel rubbers nog goed van zijn.

Blauwe pluim komt vanzelf zodra je katloos gaat.

De kat verbrand de olie gewoon...

Don't ask me how I know :P

Ik had/heb een mooie R met weinig olie verbruik maar wel wat...

Toen de kat er achter weg was begon ie toch wel lekker blauw te kwalmen na een tijdje stationair roffelen.

Noodgedwongen de kop er af gehad en naar revisie boer gedaan (drijfstang krom) en nu 6000 km na revisie nooit geen pluimpje meer gezien.

Klepsteelrubbers waren gewoon poreus zo erg :P

Ga er maar van uit dat je ook aan de beurt bent, is gewoon een probleem van deze tijd.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 19-07-2018 10:02:45
Zijn allemaal van beton denk dat er niet 1 is waar de klepsteel rubbers nog goed van zijn.

Blauwe pluim komt vanzelf zodra je katloos gaat.

De kat verbrand de olie gewoon...

Don't ask me how I know :P

Ik had/heb een mooie R met weinig olie verbruik maar wel wat...

Toen de kat er achter weg was begon ie toch wel lekker blauw te kwalmen na een tijdje stationair roffelen.

Noodgedwongen de kop er af gehad en naar revisie boer gedaan (drijfstang krom) en nu 6000 km na revisie nooit geen pluimpje meer gezien.

Klepsteelrubbers waren gewoon poreus zo erg :P

Ga er maar van uit dat je ook aan de beurt bent, is gewoon een probleem van deze tijd.
Yep. Komt op m'n lijstje. Maar ik hou kostentechnisch even een volgorde aan. Eerst olieretourleiding en oliekoelerslang, dan ook aircopomp, droger, orifrice en vullen (dat is ook een aanzienlijke post tegenwoordig). En later in het jaar een sportkat (rij momenteel inderdaad met een holle kat rond, maar APK is toch pas eind november) en klepsteelrubbers.

Wouter1973

Valt op dat vooral onderste slang op de intercooler erg vettig is. Maar dat zal standaard zijn. In de carter beschermplaat is op precies die locatie ook een open sleuf, die ik aan de passagierskant niet zie.

Wat ook opvalt is wat vettigheid aan de onderkant van de automaatbak:

Peil met enige regelmaat de automaatolie, maar daarbij heb ik niet het idee dat ik olie verlies. Afgelopen 30.000 km niets bij hoeven te vullen.

V70geRwin

Dat is een vrij gebruikelijke plek om olie te verzamelen hoor.
Je kan eens kijken naar je carterventilatie.

Op je bak is zo te zien naar achteren gewaaide vettigheid, ziet er niet spannend uit hoor.