PnP switch?

Gestart door Wouter1973, 14-08-2018 20:42:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Ik heb de boel weer in elkaar gezet. Het rijdt in elk geval nog, en het schakelt nog. Er steekt dus nog wel een stukje as uit waar de hendel (nog) aan vast zit 'dankzij' roest.

KIM

Als je de PNP eraf haalt, heb je wel een iets langer staafje. Als je geluk hebt, kun je daar iets op lassen. Daar hoeft de bak er niet voor uit.

Wouter1973

Citaat van: KIM op 19-08-2018 15:06:20
Als je de PNP eraf haalt, heb je wel een iets langer staafje. Als je geluk hebt, kun je daar iets op lassen. Daar hoeft de bak er niet voor uit.
Ik hoop het. Allemachtig. Ben lekker bezig vandaag. Gewoon met een dopsleutel en geen overdreven lange hefboom. Dat afgebroken stukje liet trouwens wel zien dat het moertje echt compleet vastgeroest zit aan het staafje. Zucht.

V70geRwin

Ai, vermoedelijk heb je ontdekt waarom de helft al niet meer vast zat.
Dit was toch een issue geworden als de PNP minder zou worden.

Gelukkig zit er nog een aardig stuk as door de PNP heen, al kan die ook goed vast zitten.
Eerst de PNP er nu vanaf zien te krijgen.

Wellicht kom je weg met een klein gaatje boren, draad er in tappen en dan de boel met een boutje vastzetten.
Dat is ook nog wel zelf te doen.

Wat denken jullie, blijft het asje sterk genoeg na boren en draad tappen?

Wouter1973

#34
Denk het ook hoor, dat dit een issue was geworden. Heb dat afgebroken stukje nog eens bekeken, en die moer zou echt niet zomaar los gaan komen. Zag al wat slijtage sporen van doorschietende sleutels op de zijkant van de moer.
Zulke enorme krachten komen er toch niet op dat asje? Vind het wel een mooie optie die je noemt. Enige functie van het gedeelte dat er nu af ligt is borgen dat de hevel er niet afschiet lijkt me.
En dan een nieuwe PnP erop, want de huidige is echt heel rap minder aan het worden. Heb nu dagelijks een knipperend pijltje op het dashboard, dat na resetten op A1 de hele dag verder wegblijft maar de volgende ochtend zich gegarandeerd weer meldt. Vanochtend zelfs niet starten in 'P' aanvankelijk.

Sbv

armpje aan as je vast lassen een idee ? al los je dan het schakelaar probleem niet op

Wouter1973

#36
Citaat van: Sbv op 19-08-2018 19:27:48
armpje aan as je vast lassen een idee ? al los je dan het schakelaar probleem niet op
Ook een optie inderdaad. Ik zet er een nieuwe PnP unit op. Dan is het voorlopig gewoon goed. En dan een klein lasje erop voor borging van de hevel. Hoeft maar een toefje te zijn volgens mij zodat het over 200.000 km weer een keer los kan, als dat nodig is  ;)

de Boeing

Bummer, maar er komt geen enorme kracht op dus wellicht dat het lukt met een lasje erop, succes met reparatie!

Wouter1973

Thanx allemaal, voor het meedenken. Inmiddels de grootste frustratie te boven, durf er nu gewoon mee te rijden en hopelijk komende week nieuwe unit met lasje erop en weer lekker schakelen :-)

Wouter1973

Zo. De nieuwe PnP switch zit er toch in, na mijn avontuur met de afgebroken as:



Stekker was gelukkig vrij vlot uit elkaar. Het stellen was nog wel even een dingetje. Dat leek goed te gaan (feitelijk moet de hevel loodrecht komen te staan op de markeringsstreep op de unit). Contact aan, en in 'R', achteruitrijlichten brandden. So far, so good. Starten in 'N'. Niks.  ???. Met sleutel in startstand de pook iets naar me toe getrokken (richting 'D'), en toen startte hij. De unit zat al op het uiterste van het sleufgat, dus daar kon je weinig meer mee. Uiteindelijk de kabel een fractie verzet en toen werkte het. Starten in 'P' nog even geprobeerd, werkte ook. Klein lasje op de hevel en as, zodat die ook gezekerd zit. Maar wel zodanig dat het ooit met iets schuurwerk weer los zou kunnen.

Blijft een beetje vreemd dat de unit zelf net niet helemaal goed gepositioneerd zit vanwege de beperking van het sleufgat, terwijl het een originele unit is. Maar goed, het werkt weer! Rijdend alle bergversnellingen ook geprobeerd, en dat gaat goed zonder foutmeldingen.  :)

V70geRwin

Netjes hoor, mooi opgelost.